Annons:
Etikettwindows
Läst 524 ggr
beem
2018-04-21 16:26

Problem öppna filer i rätt program

Jag har Paint Shop Pro 2018 32-bit och 64- bit i datorn.

64-bit ligger under C:\Program Files\Corel 

32 -bit ligger under C:\Program Files (x86)\Corel

Jag använder 32-bit för den kan hantera de flesta  plugins. 64-bit användes för större arbeten.

När jag högerklickar på en fil - i detta fall heter den psp (Paint Shop Pro)- så ska jag kunna välja vilket program den ska öppnas i.

I listan som öppnas finns inte Paintshop Pro 2018 - 32 bit med, vilken jag vill använda. Här finns nedast Paintshop Pro 2018  64-bit så……

Jag väljer då Välj en annan app - PSP 2018 32-bit finns inte här.

Jag väljer då  Fler appar - PSP 2018 32-bit finns inte här.

Väljer då Sök efter en annan app i den här datorn

Jag letar mig fram till Program(X86) Corel > Paintshop Pro 2018 - exe filen som anger 32-bit (högerklickar och kollar  egenskaper - där står 32-bit )

Här kommer då problemet att filen öppnas i Painshopr Pro 2018 64-bit trots att jag väljer 32-bit.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Potatismjölpåsen
2018-05-26 13:46
#1

Hmm, underligt. Har aldrig varit med om något liknande förut.

beem
2018-05-28 12:58
#2

Inte jag heller. Det här problemet dök upp under våren.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2018-05-29 08:15
#3

Jag skulle tro att det är en krock med att använda både en 32  och en 64 bitars version.
Antagligen heter alla filer lika dant och då får Windows problem med att identifiera exakt vad som tillhör vilken version.
Är det supporterat att samma produkt skall kunna köras med båda versionerna installerade samtidigt? Det är en fråga till leverantören av Paintshop pro.
Windows i sig skall stödja detta men om produkten inte är anpassad för det så kan jag mycket väl tänka mig att det blir krockar.

Om problemet uppkom under våren kan det ha hänt vid någon Windows update. Det kan vara något som Microsoft varit tvungen att fixa i Windows som då slagit ut denna funktion. Där skall då Corel samtidigt ha anpassat sin produkt eftersom dom är Microsoft certifierade och då alltid i god tid får denna typ av information från Microsoft. Detta så klart att PaintShop är kompatibel att köra båda versionerna samtidigt under Windows.

Detta är bara min gissning - annars krävs mer analys genom att gå igenom loggar, köra process monitor eller liknande för att se spår på hur filerna vill öppna sig.

beem
2018-05-29 09:55
#4

#3 Vers. 32 och 64 läggs in automatisk då programmet installeras. Alla filer heter samma sak oavsett om de görs i 32 eller 64-bitars program.

Förmodligen är det som du säger. Problemet uppstod nog i samband med en uppdatering i Windows.

Jag ska kontakta Corels support.

Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: