Annons:
Etikettövrigt
Läst 762 ggr
strobii
4/25/18, 6:49 PM

hjälp med datorköp

hej,
är det någon datakunnig som skulle kunna kolla på den här datorn och säga om den verkar bra för det jag behöver?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/HP570P038NO/hp-pavilion-570-p038no-stationar-dator-svart

Jag kommer inte använda min dator till att spela. Det jag kommer ha den till är att; surfa, lyssna på musik, arbeta i word samt kolla youtube/tv-program på playkanalerna ibland.
Men jag vill ändå att den ska gå snabbt, dvs; starta snabbt, vara snabb med att öppna webbläsare, ladda hemsidor, öppna program/ föra över filer till usb osv.
Och vad gäller lagring så vill jag få plats med mycket kort och dokument.

Det är väl allt egentligen.

Annons:
Huygens
4/25/18, 7:22 PM
#1

Den är väl ok, dock en 7 gen AMD-processor (år 2016?) så den är kanske bara hälften så snabb som Intels senaste. Konstigt att det inte står vilket fabrikat HD:n är.

Ska man ha en snabbstartande dator, är det kanske SSD man vill ha.

Lotoz
4/25/18, 7:30 PM
#2

Hej,

Datorn du länkade klarar garanterat jobbet. Det ändå negativa är ju att den inte har en SSD utan en vanlig mekanisk hårddisk som låter och har sig. 

Annars har datorn bra med lagring. Snabba tuffa RAM-minnen har den också. . Kan tänka mig att det lär flyta på helt okej med delarna som sitter i burken.

Lycka till med eventuellt köp

Peace

strobii
4/25/18, 7:41 PM
#3

#1 , #2

Ja jag läste precis i en dataguide och det var just det här med hdd/ssd som jag också hittade, och att hp:n tyvärr hade hdd :/

För som sagt är det viktigt för mig att den är snabbstartad. Och om hdd dessutom låter mycket så är det inte ett alternativ. Är nämligen väldigt ljudkänslig och en anledning till att jag ska köpa ny dator är att min nuvarandes fläkt låter fruktansvärt mycket - vilket inte funkar då jag behöver sitta och skriva mycket vid datorn (och då helst utan störande ljud haha.)

Om det är någon som vill ta sig tiden att kika på andra datorer och se om någon skulle passa så skulle jag uppskatta det jättemycket :) Köper helst ifrån elgiganten då jag har sådan fysisk butik i min stad.

strobii
4/25/18, 7:43 PM
#4

Tittade på en annan dator och blev lite förvirrad, trodde att en dator hade antingen hdd eller ssd? men såhär står det på denna:

Typ av lagring HDD
Typ av hårddisk (1) SATA

hör för övrigt SATA till ssd eller finns det nån tredje variant?

Huygens
4/25/18, 9:14 PM
#5

SATA är bara kabeln mellan HD/SSD och moderkortet.

strobii
4/25/18, 9:28 PM
#6

okej!

då har jag en ny dator att fråga om nu: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/ACDTB89EQ010/acer-aspire-tc-780-stationar-dator

vad tror ni om denna? den är i lite högre prisklass än vad jag hade tänkt, men om det verkar vara en bättre dator än den första jag länkade så får det nog vara värt det.

Annons:
Huygens
4/25/18, 10:12 PM
#7

Den ser ok ut på ytan. Man behöver dock inte så mycket SSD, ofta går det att kombinera 128 Gb SSD + HD. Minnet kan du säkert bygga ut till 16 Gb på egen hand.

Processorn Kaby Lake är dock lite trasig och man bör kolla att en uppdaterad version av BIOS är tillgänglig och installeringsbar (wiki) på det aktuella moderkortet. Du bör undersöka den saken själv.

strobii
4/26/18, 10:04 AM
#8

#7 då lät ju dessvärre inte den datorn heller som ett alternativ :/ för som icke data/teknik-kunnig så skulle det ju verkligen inte kännas säkert att själv försöka installera saker på moderkort osv :/

Kaj
4/26/18, 10:34 AM
#9

Om du vill ha en liten men kraftfull dator - titta på Intel NUC
Oftast måste man bygga dessa själva dvs installera minne, disk och operativsystem själv men Dustin har ett par som är färdigbyggda.
Denna har SSD disk och 7e generationens I5 processor.
Den har inbyggt grafikkort men för dina behov som du angav kommer denna funka utan problem även för högupplöst strömmad vide i 4K HD
Fördelen är att den är väldigt liten 11 cm x 11 cm x 3,5
Bildskärm kopplar du till via HDMI eller Display port (ta helst Display port)

https://www.dustinhome.se/product/5011063576/nuc-baby-canyon

Dustin har även förkonfigurerade Intel Nuc av generation 8 processorer och ända upp till I7:or - men dom kostar så klart mer.
Om du söker på Intel NUC så kolla specifikationerna att dom har Windows, hårddisk och minne installerat. Annars måste du köpa dessa komponenter separat sätta i det själv. Det är visserligen väldigt enkelt i en NUC dator men kan ju vara skönt och slippa åxå.

PS jag kör en äldre Intel NUC av model I5- 6e generationens processor  och jag kollar mycket högupplöst film i alla möjliga format och denna äldre modell ger inga släpningar i filmvisningen så de nyare kommer så klart vara ännu bättre.

Huygens
4/26/18, 11:39 AM
#10

#9 Processorn är fortfarande en Kaby Lake med bara 2,2 GHz, mot tidigare 3,9 GHz.

Kaj
4/26/18, 1:25 PM
#11

#10 precis men som jag skrev. för de behov som angavs bör denna räcka gott och väl. Om de gällt spel eller videoredigering exempelvis så är den för klen.

Bara så himla bra att en Intel NUC är så liten - och ja, det finns andra minidatorer än just Intel NUC men jag har bara erfarenhet av en sådan vad gäller Windows och den funkar skit bra.

Huygens
4/26/18, 1:53 PM
#12

#11 Ok, du väcker min nyfikenhet om NUC. Jag får lära mej mer om den typen av dator. Ska man se NUC som en "bärbar" dator utan skärm/tangentbord?

[VSK]
4/26/18, 2:34 PM
#13

#12

Se det som en liten stationär dator utan externa tillbehör. Bärbar är den absolut då den är liten, smidig och lätt.

Annons:
Kaj
4/27/18, 8:46 AM
#14

#12 precis - se den som en liten smidig dator av stationär typ som du kan placera direkt på skrivbordet. I sin grund har den egentligen bara en processor, nätverk (fast och trådbundet), BT, USB, HDMI, DP med mera som modern dator idag behöver. Men den har inget RAM minne, ingen disk och inget operativsystem.
Tanken är att man skall köpa till det allt efter sitt eget behov och önskemål.

Det är väldigt enkelt att stoppa i dessa saker. Man får med en väldigt beskrivande instruktion med bilder (finns även att hämta på nätet). Man lossar på fyra skruvar och tar av chassit. Sedan för man in sitt RAM minne i dess plats och låser det. Sedan gör man samma sak med sin disk (som kan vara en SSD disk eller en M2.SSD disk) och låser fast den.
Sätter på locket igen och skruvar fast.
Köp till exempelvis Windows 10 och lägg på en USB sticka. Det går även bra att lägga på en CD eller DVD om man har tillgång till en extern DVD/BluRay läsare.
Hur man skapar en Windows kopia som är bootbar på en USB sticka finns på Microsofts nedladdningslänk av Win 10,
Stoppa i USB stickan i ett av USB uttagen (alternativt en DVD i ett USB uttag om du har windows på DVD skiva) och boota upp datorn.
Nu startar NUCen Windows installationen precis som vanligt.
Klart.

Intel NUC har ju en massa Intel saker som kräver drivrutiner, BIOS etc. Där har Intel en Utility som du kan ladda ner och lägga på din Intel NUC dator.  Om du sedan startar det programmet så letar den upp alla dina periferisaker, BIOS etc och ger dig möjlighet att uppdatera dessa direkt. Du behöver inte själv leta upp nya versioner av drivrutiner eller BIOS utan det gör den utilityn. Bocka sedan för dom som du vill uppdatera .  Sedan uppdateras allt automatiskt - ja till och med BIOS versioner.
Starta om NUCen och allt är hunky-dory

Upp till toppen
Annons: