Annons:
Etikettwindows
Läst 1589 ggr
Jalking
2018-04-29 23:14

Går inte att flytta filer med musen

Nu har Microsoft skickat ut någon uppdatering igen, och självklart blev Windows ännu sämre som i varje uppdatering. Den här gången upphörde möjligheten att flytta filer med musen. Inte mellan mappar, inte placera om dem på skrivbordet. Det går att öppna, högerklicka och välja från h-klicksmenyn, det går att skapa nya filer med musen, det går att h-klicka och välja ta bort, men det går inte att flytta. De följer inte med.
Det gick heller inte att öppna Windowsmenyn med musen, men efter att ha öppnat den med Windowstangenten en gång gick det sen även med musen.
Jag har testat att starta om men problemet är detsamma. Även tricken med windowstangenten måste upprepas efter varje start. Tydligen har Microsoft för avsikt att avskaffa datormusen gradvis.
Någon mer som har råkat ut för det här efer den senaste uppdateringen?

Just nu jobbar Windowsdatorn med en återställning och jag sitter vid min gamla dator där jag numera kör Ubuntu. Inga som helst krångel med det bortsett från att den gamla datorn är rätt långsam.

Annons:
Jalking
2018-04-30 00:22
#1

Nej, återställning hjälpte inte! Tvärt om, det blev värre! Mina noggrant sorterade ikoner och mappar på skrivbordet ansåg Microsoft att jag vill ha i en enda röra till vänster. Eftersom Microsoft har avskaffat möjligheten att flytta filer, mappar och  ikoner kan jag inte lägga dem som JAG vill ha dem. Sånt skit Windows 10 är!

Jag saknar den tidiga Windowstiden med hängningar och blåskärmar. Bara att starta om och försätta till nästa blåskärm kom. Nu är ju datorn näst intill oanvändbar tre veckor efter varje uppdatering!

Jalking
2018-04-30 18:53
#2

Fortfarande samma problem med att hantera datorn med musen. Allt måste göras med tangentbordet en gång innan det funkar med musen. Är det någon som vet hur man flyttar runt ikoner på skrivbordet med tangentbordet? Med lite tur kanske det går med musen efter att ha gjort det.

Tant Grön
2018-04-30 19:23
#3

Ingen aning, tyvärr. Provade att flytta några ikoner på skrivbordet, men det gick inte, gick bara att byta plats, men då försvann firefoxikonen 🤔
Men gick ju att återställa.

[VSK]
2018-04-30 21:31
#4

Funkar alldeles utmärkt att flytta runt ikoner på skrivbordet med Windows 10 Pro.

papa-bear
2018-05-01 16:12
#5

det är ju bara att högerklicka på skrivbordet och bocka av ordna automatiskt och justera mot rutnät under visa

[VSK]
2018-05-01 16:23
#6

#5

Så kan du ju inte säga för då kan ju inte Ts hata Windows 10 vet du väl 😮

😉

Annons:
papa-bear
2018-05-01 19:16
#7

😉

Tant Grön
2018-05-01 19:32
#8

#5 Låter komplicerat. Det var mycket bättre förr.

papa-bear
2018-05-01 19:43
#9

#8 gjorde man inte likadant förr, högerklickade på skrivbordet för att släppa loss ikonerna? om inte, var vänlig och tala om för en som glömt/inte brytt sig om att de var staplade till vänster hur man gjorde förr, om det nu var bättre.

Tant Grön
2018-05-01 20:55
#10

Det var väl bara att klicka och dra, har jag för mig.

[VSK]
2018-05-01 20:58
#11

#10

Klicka och dra gör man ju nu med ju.

Tant Grön
2018-05-01 21:01
#12

Det funkar inte för mig.

[VSK]
2018-05-01 21:21
#13

#12

Det var skumt.

Annons:
Tant Grön
2018-05-01 21:48
#14

Men om jag gör som #5 papa-bear skriver, så funkar det säkert 🙂

Kaj
2018-05-02 11:56
#15

Inga problem efter Windows update för mig ivf.

Konstigt att det nästan alltid är samma personer som alltid får problem med Windows update.

Man kan ju undra om det är deras konfiguration av datorer i kombo med installerade program, spel och externa enheter som inte är kompatibla.

I nästan 9 fall av 10 är det inkompatibla drivrutiner för periferienheter som krockar med Windows specifikationer. Uppdatering av dessa brukar hjälpa.
Samma gäller installation av program som inte är certifierade av Microsoft för Windows 10 - då kan man vänta sig problem. Kolla alltid att man har certifierade versioner av sina program och att de är Win 10 certifierade samt för rätt processor typ (32 bitar eller 64 bitar)

jag har för vana att aldrig köra på osäkra saker på mina datorer och har sällan (om än inte aldrig) problem efter Windows updates eller andra uppdateringar.

Men det är så klart enklast att skylla på Microsoft trots att 99,9% eller fler inte upplever problemen efter Windows update.

[VSK]
2018-05-02 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Har inte så många ikoner på mitt skrivbord men tillräckligt för att flytta runt de.

Jalking
2018-05-03 17:19
#17

Tja… Nu funkar det igen!
Man bävar inför varje större uppdatering av detta usla operativsystem. Det är alltid, alltid nåt som sluta fungera några dagar eller några veckor. Hittills har jag inte kunnat upptäcka att något har blivit bättre efter en uppdatering, inte ens efter att de har rättat till fadäserna.
Även mindre uppdateringar ställer till problem, men då mindre problem. Bäst vore om man slapp uppdateringar helt, men då skulle väl datorn stå vidöppen för usla människor som har hittat på nya sätt att ta sig in i folks datorer.
Den här gången blev alltså filer och ikoner oflyttbara med musen. Det gick att h-klicka och välja "klipp ut" och sen "klistar in" där jag ville ha dem, men det var helt omöjligt att dra dem med musen. Ett mycket, mycket störande problem. Jag har faktiskt betraktat Windowsdatorn som oanvändbar några dagar och istället gjort allt på min Linuxdator. Gammal och trött, men den har inget jävelskap för sig.

Huygens
2018-05-05 23:12
#18

Jag fick en förklaring till varför saker och ting fungerar sämre och ändrar sej under dysfunktionella former med varje ny uppdatering.

Tydligen finns det vetenskapliga studier som visar att om datormiljön ständigt förändras, skapar det en förvirring hos användarna som gör att folk i större utsträckning (av oklar orsak) oftare klickar på annonslänkar eller läser reklamtexter.

Om det är på det sättet kan man förstå ifall Microsoft har ett avtal med stora annonsbolag och därmed "anpassar" sitt operativsystem så att reklamföretagen drar nytta av Windows ständigt asymmetriska krigföring och Microsoft tjänar därmed pengar på en dold hemlig agenda som är väl vetenskapligt underbyggd.

Användare som bibehåller stabila datormiljöer där dom känner igen sej, är mycket mindre benägna att låta sej distraheras eller förledas av reklam och gör därför färre impulsköp.

Det kan också vara så att datoranvändare, frustrerade och desorienterade i allmänhet är lättare att kontrollera för Illuminati och Bilderberggruppen, då småproblemen gör det svårare att fokusera på den verkliga världen och vad som sker där.

Upp till toppen
Annons: