Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1488 ggr
Sindri
5/2/18, 12:52 AM

Fler förslag på mailprogram till W10

Jag gillade Windows Live Mail, men min maillev. stöder inte det (har egen domän) och förordar att jag skall använda Outlook Mail (den som finns i Office), men jag gillar det inte.  Främst för att den inte alls har några emojis, men också för att stilen och layouten är för tunn och odistinkt.
Jag har testat Thunderbird ett tag, men det är för omständligt. För att öppna bilagor skall man gå flera steg. Lästa mail stänger sig inte när man svarat på dem. Det går inte att markera mail som prioriterade. Mm, mm.
Jag vill inte ha hundraelva funktioner, använder inte kalender, chattar, staplar och grejer. Vill inte se trådar med konversationer.
Jag vill kunna göra mappar och undermappar.
Jag vill ladda hem, läsa och skicka mail, ha en vettig adressbok, kunna bifoga filer enkelt, lägga in bilder i mailet, gärna redigera dem direkt där, vilket WLM kunde.

Och gärna lite snygga emojis, fler än runda, gula gubbar.

Kör IMAP-mail, och måste naturligtvis kolla med min maillev. om de stödjer just det programmet. SUCK!

Annons:
Record
5/2/18, 10:11 AM
#1

Tror du behöver göra ditt eget mailprogram, med papper o penna. Det finns flera organisationer vilka skickar 10 kort + kuvert, där du har ritat dina emojs.

Alternativet är hela tiden att du måste veta Windows 10 krav på programmen.

Att du tycker ThBird är svårt inte stämmer. Öppna bilagor gör du genom att klicka på de du får, att sända från din adress, går du till den platsen du har bilagor, där höger klick med att skicka till ditt mailprogram. Där då bilagan finns placerad. Enkelt eller hur? Om du heller vill ha en bild i mailet's textruta väljer du "Bifoga"---> Bild.

Hoppas du läser de tidigare trådarna och hjälpen i ThBird 🤔

Kaj
5/2/18, 12:03 PM
#2

Om du har Windows 10 har du ett epost program som kommer med. Den klarar både IMAP och POP.

Om din externa epost leverantör inte stödjer Windows 10 epost program - det låter väldigt suspekt för det är Windows 10 som skall hämta och leverera eposten till och från din leverantör och det gör den via POP eller IMAP (som är två olika sätt att kommunicera e-post).
Klarar dom bara dessa protokoll så kan du sätta upp dem i Windows 10 direkt utan problem.

Ett annat program som jag gillar är BlueMail som ä'r gratis. Det var till min Android självkonfigurerande. Jag angav bara adressen till min e-post leverantör så drog Blue mail iväg och hämtade hem konfiguration för IMAP och vips var allt klart med importerade mappar, inställningar od.
https://bluemail.me/download/

Sindri
5/2/18, 12:37 PM
#3

 #2 av: Kaj

W10:s egna mailprogram har jag bara hört hårda ord om. 🤔

Jag har precis hittat Blue Mail till min telefon, tycker det funkar bra där, även om jag inte lärt mig allt än. 🙂

På telefonen blir det dock såna stora färgpluppar som jag inte gillar, men så kanske det inte ser ut på datorn?

På länken står det att det kommer snart till PC och Mac så jag får väl tåla mig ett tag till då.

Fina emojis?

Kollade just nu W10:eget mailprogram, den vill inte lägga till min email, den som har en egen domän. "Kunde inte hitta…"

Med Blue Mail gick det på sekunder på telefonen.

#1 av: Record

Hittade just var bilagorna ligger i mailen, det dyns rätt dåligt, men nu går det fortare att öppna. Att skicka bilagor har jag aldrig haft svårt med. 

När man lägger in en bild direkt i mailet är det bra att kunna minska ner den den direkt, blir så omständligt annars. WLM kunde det och det uppskattade jag verkligen.

Record
5/2/18, 1:39 PM
#4

Det finns fyra storlekar du kan  få av bilden.

H-klicka på din bild du vill ha och skicka den till epostmottagare, en ny ruta kommer upp där du kan ändra storleken, och även kolla bilden innan du sänder den. 😎

Även klippa o klistra går att göra.

De små hakarna " > ", kan du vända i fyra väderstreck för att få olika funktioner te.x före adressraden, och stänga kalendern, öppna o stänga mappar du skapat bla..

Vad bra att inte stänga på svarade mail, då vet du nästa gång, vilket mail du sist svarade på.

Kaj
5/2/18, 2:21 PM
#5

#3

Kollade just nu W10:eget mailprogram, den vill inte lägga till min email, den som har en egen domän. "Kunde inte hitta…"
Där skall du ange "annan" vid konfigurationen. Sedan får du konfigurera upp din e-postadress, lösenord, utgående och inkommande e-post server (din nuvarande leverantör där du har din e-post domän) och protokoll (IMAP eller POP3

Om möjligt skall man försöka använda sig av IMAP i stället för POP3
Skillnaden är att POP3 är individuellt per installation. Dvs om du har 2 enheter säg en dator och en telefon så hanteras alla mail individuellt på respektive enhet.
IMAP är generell för alla dina enheter så om du exempelvis tar bort ett mail från telefonen försvinner den även från datorn.
Börjar du skriva ett mail på telefonen så kan du fortsätta och skriva det klart på datorn senare etc. Dvs allt är synkroniserat mellan dina IMAP installationer av dina mail

Sindri
5/2/18, 3:23 PM
#6

Jag har IMAP och angav Annat. Fyllde i min mailadress och lösenord, precis som på Blue Mail.

Annons:
Kaj
5/3/18, 8:36 AM
#7

#6
Kommer inte ihåg hur Windows e-post program funkade i konfigurationen men jag tror du måste ange ingående och utgående server för att den skall kunna konfigureras.
Det var det som Blue Mail klarade utan. Dvs där räckte det med e-post adressen och sedan lyckades den hämta gem ingående och utgående servrar adresser själv. Det är unikt som jag aldrig sett något annat e-post program klara. Så om du konfar Windows e-post bör du nog ange din ingående och utgående server samt på vilken port de kommunicerar.
Du bör hitta den informationen i ditt Blue Mail nu om du går in under inställningar där och letar.

Sindri
5/3/18, 8:54 AM
#8

Nu gick det helt plötsligt att bara fylla i mailadress och lösenord.

Men usch, det där gillar jag inte. För mycket lulllull som tar för mycket plats. Varje mail behöver inte ha en färgplupp för att jag skall uppfatta att det är ett nytt mail. Vill kunna se alla mappar och undermappar hela tiden, inte massa nya rutor som lägger sig över varandra.

Och de enda kontakter som finns är mina Skypekontakter!!!!

Nej, jag får nog lära mig programmera och göra att eget program…..

Har sett att det finns nåt som liknar gamla Outlook Express, törs man ladda ned det, tro……

Record
5/3/18, 10:02 AM
#9

Nu  är du på ruta 1 (#1 ) första stycket. Ja tror du klarar det. 😃

ja har för lite tid att hinna med framöver.

Upp till toppen
Annons: