Annons:
Etikettövrigt
Läst 472 ggr
ilenna90
2018-05-08 15:51

extern hårddisk

hej, jag har en extern hårddisk som jag upptäckt börjat låta lite grann - jag har åtminstone inte lagt märke till det tidigare. Det är ett väldigt lågt, lite hackande ljud som låter när jag tex. scrollar bland mina bilder som jag har sparade på den. om jag inte gör någonting låter det inte. är det normalt eller borde jag vara orolig att den är på väg att gå sönder? den är inte många år gammal och jag använder den (dvs kopplar in den) inte särskilt ofta.

Annons:
Huygens
2018-05-08 16:03
#1

Jag skulle tänka mej för vad jag använde HD:n till.

ilenna90
2018-05-08 16:10
#2

vad menar du? :)

Kaj
2018-05-09 12:04
#3

Du kan köra en systemkoll på disken för att se om det är något fel på den. Om Windows då rapporterar ett eller flera fel så kan det vara så att disken håller på att lägga av.

Vet ju inte om du har Windows men om så skal du köra checkdisk - följande länk visar för Win 7 men det är samma för alla versioner av Windows.

Högerklicka på disken, välj egenskaper, välj fliken verktyg, välj kontrollera. Bocka i att reparera automatiskt.
Själva scanningen kan ta mycket lång tid om det är en stor disk - typiskt många timmar.

https://support.microsoft.com/en-us/help/2641432/check-your-hard-disk-for-errors-in-windows-7

Upp till toppen
Annons: