Annons:
Etikettwindows
Läst 1450 ggr
Vibeka
2018-05-10 20:59

Problem uppdatering!

Hej! Har stora problem att uppdatera windows på datorn. Får meddelande att det ej går att slutföra uppdateringen. och sen loopar den med svart bakgrund.

Vad göra?! 

Tack för hjälp!

Annons:
Huygens
2018-05-12 13:42
#1

har du startat om?

[VSK]
2018-05-12 13:47
#2

#1

Loopa betyder okontrollerbar omstart utan slut. 

Borde gå att testa starta datorn med USB-Windows 10 och köra avancerade verktyg där och se om det kan hitta några uppenbara fel. Gissningsvis så är det nån drivrutin som inte vill fungera som den skall.

Iband så kan det vara enklast att göra en clean install när det kommer större uppdateringar. Vissa får strul vid stora uppdateringar, andra inte.

Record
2018-05-13 10:44
#3

Fick i dag den stora uppdateringen av mitt köpeavtal till Windows 10. Kan det vara samma problem om man inte har svarat rätt innan starten på frågorna?

De var 25 st luriga tillägg i avtalet och en installation med många omstater.

Kaj
2018-05-14 08:13
#4

Om datorn startar upp men inte vill installera Windows uppdateringar är det mest troliga att databasen för Windows update har blivit korrupt. Det händer dessvärre då och då med Windows ex om en pågående uppdatering avbryts mfl orsaker.

Gå till sökrutan och skriv "felsök" och starta den appen.
Där har du en felsökningsfunktion för Windows update - den skall du köra som Administratör. Ibland kan man behöva köra den ett par gånger och inte sällan genom att först vara påloggad med sitt administratörskonto (dvs inte bara växla till admin då uppmaningen kommer).
Du kan även pröva verktyget DISM som finns i din Windows installation. det skall göra samma sak som ovan men jag tycker att det ibland är bättre och lyckas med att reparera Windows update mer stabilt.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/947821/fix-windows-update-errors-by-using-the-dism-or-system-update-readiness

gudilondon
2018-05-21 21:29
#5

Sist det kom en sådan stor uppdatering så låste sig min dator. Detta kostade mig 1000 kronor hos en dator-fixare.  

I dag vart det en mycket besvärlig uppdatering där man skulle svara på en massa frågor och acceptera. 

Mycket obehagligt detta med uppdateringar och Windows 10. Kan det vara så att de släppte en version som inte var klar?

Huygens
2018-05-21 21:49
#6

Det kostar pengar att göra klart.

Annons:
Kaj
2018-05-22 09:11
#7

#5 - vad var det för en "massa" frågor som du skulle svara på?
jag har uppdaterat mina datorer hemma och det var inga frågor att besvara.  Den enda var väl när du vill att datorn skall starta om vilket sker på slutet. Välj NU eller en tid du själv vill att datorn skall starta om och göra den slutliga installationen.
Däremot tar det lite tid att uppdatera och har man en dator med lite sämre prestanda eller går över ett långsamt WIFI så kommer det ta ytterligare tid.  är ju naturligt eftersom det är mycket data som skall laddas ner och installeras.

Huygens
2018-05-22 09:13
#8

Målsättningen är att få allmänheten att acceptera en dysfunktionell värld.

Ibland fungerar det.

Ibland inte.

gudilondon
2018-05-22 10:33
#9

# 5 Uppdateringen gick ganska snabbt.

Jo där var en massa frågor man skulle acceptera eller inte acceptera. Jag blir så irriterad på sådant att jag bara vill gå ur det hela. Det känns nu som att Microsoft vill äga mig genom min dator och helt bestämma vad jag ska göra och inte göra. Nu kommer där hela tiden meddelanden om att installationen av svensk gränssnitt inte lyckades och att den ska installera igen. Var femte minut kommer detta.  Jag vill inte ha några uppdateringar.

Kaj
2018-05-22 12:40
#10

#9 omöjligt att avgöra vad det är för frågor du fick då du inte skrivit ner några förslag. men som jag sa det skall inte vara några frågor gällande uppdateringen.
Däremot kan du få frågor gällande den nya personuppgiftslagen som träder i kraft i hela EU nu på torsdag den 25e maj. Den KRÄVER att alla leverantörer går ut med information till alla medborgare om de personuppgifter  de har om dig och hur dom hanterar dessa. Det gäller Microsoft, Facebook. Google, banker etc - jag alla ställen där det finns personuppgifter (undantaget myndigheter som behöver handha dessa uppgifter för sitt myndighetsutövande).
För dessa företag är det inte något val - dom MÅSTE gå ut och informera dig och be om din bekräftelse. Det är EU lag from 25e maj och brister man där kan man få böra upp emot 20 miljoner Euro eller 10% av sin omsättning.
Sådana mail, förfrågningar etc bör du även ha fått från alla andra ställen där du finns med.

Om det nu var sådana frågor du fick.

Felet med installation är också svårt att avgöra då du bara anger lite av felet.
men tips här är att i sökrutan nere till vänster skriva felsök
Starta appen felsök systeminställningar. Där hittar du en rubrik som heter Windows update (åtgärda problem som hindrar dig från att uppdatera Windows). Kör den (som administratör) och låt Windows försöka reparera din uppdatering

Att helt slå av Windows update = är som att aldrig låsa dörren hemma för att det är så bökigt att ta med sina nycklar och vem som helst kan komma in i din dator om du har otur.
Gå till Administrationsverktygkontrollpanelen
Klicka på Tjänster
Scrolla ner till tjänsten Windows Update och högerklicka på den och välj Egenskaper
Ändra startmetod till Inaktiverad

Lycka till nu är du helt oskyddad mot framtida uppdateringar på säkerhetshål som kommer 100 tals per månad.

[VSK]
2018-05-22 13:01
#11

#10

Man behöver inte högerklicka på en tjänst för att öppna upp rutan. Funkar utmärkt med att dubbelklicka.

papa-bear
2018-05-22 17:52
#12

#10 de frågor som det gäller är om man godkänner eller avböjer diverse funktioner som finns med i uppdateringen, minns inte vad det var, men det mesta kändes som att det var riktat mot dem som har kamera och touchscreen, alltså laptop och plattanvändare.

Kaj
2018-05-23 11:28
#13

#12
Mysko i så fall för jag har en Intel NUC och en Windows platta.
Inga frågor på någon av dessa med Win 1803 uppdatering i helgen. Bara att uppdatera och starta om.

Annons:
Huygens
2018-05-23 11:59
#14

Kan det vara så att om datorna har en spionkamera och en övervakningsmikrofon, måste man explicit tillåta Microsoft använda dessa utan att man märker det, pga GDPR?

Record
2018-05-23 13:15
#15

Stämmer #Huygens, frågorna var om inställningar för att få uppdateringen 1803 att starta. Sedan var det inga problem, utan 25 tillägg till avtalet.

Kaj
2018-05-23 13:31
#16

Ja men då var det alltså pga GDPR precis som jag skrev i inlägg #10 och det har alltså inget med Microsofts egna påhitt att göra. Om dom inte ställt dessa GDPR frågor kommer dom bli stämda på upp emot 20 miljoner Euro eller 10% av sin omsättning.

Detta kommer alla att tvingas göra nu, även Apple, Facebook, Google, Instagram, Twitter, Spotify … ja alla även iFokus (läs om hur iFokus hanterar GDPR här). Jag får dagligen en massa sådan information från olika ställen där jag är medlem nu. Allt måste vara klart och godkänt av mig på alla ställen innan nu på torsdag den 25e maj då GDPR träder i kraft.

Att inte alla får frågorna vid uppdatering beror nog på hur man satt upp sitt inloggningskonto. Har man ett Microsoft konto i molnet så lär man få dessa frågor. har men bara ett lokalt konto på datorn (som jag valt att ha) får man ingen fråga för då har Microsoft inget med det kontot att göra utan det är jag och min dator som handhar det.
Huruvida frågorna uppkommer på kamera, mikrofon eller annan periferi utrustning är nog tveksamt. En leverantör behöver bara ditt samtycke om dom lagrar personuppgifter om dig på något sätt typ ett inloggningskonto.

Trist att anklaga Microsoft för något då dom bara följer EUs nya regelverk som EU dessutom tagit fram för att skydda oss vanliga personer från att företag lagrar personlig information om oss utan vårt samtycke.

Huygens
2018-05-23 13:48
#17

Totalövervakning

Total Massövervakning

Och vi ger tillståndet till makthavarna

Record
2018-05-24 22:39
#18

#16 Kaj

Så här såg frågorna ut,

https://www.microsoft.com/sv-se/servicesagreement/default.aspx

Detta kvitterades därefter med ett kortare svar.

En annan dators uppdatering i dag gick bra utan att det kom några frågor.

Kaj
2018-05-25 10:53
#19

#18
OK var det licensavtalet som var frågorna.
Jag trodde att användaren under uppdateringen fick svara på en massa frågor löpande under hela uppdateringen. Detta avtal kommer bara upp en gång och efter ett klick är man vidare.
Ett avtal kommer ju alltid upp och orkar man läsa det så lycka till. Jag bara klickar i OK varje gång eftersom det är ett standardavtal. Så det blir ett klick sedan kör man

Huygens
2018-05-25 12:09
#20

vi säljer våra själar

Annons:
Carmarino
2018-05-26 16:59
#21

#16 Jag har bara ett lokalt konto på datorn, men fick ändå frågorna. Minns inte om det var frågorna i länken i #18, men man var tvungen att klicka på Ja eller Nej på flera frågor (8-10 stycken kanske), så det var inte alls bara ett klick.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vibeka
2018-12-21 01:29
#22

Oj massa svar och skrivet här :) Det löste sig tack ändå!

Record
2018-12-25 22:34
#23

#21, de kom igen och ville har mer frågor besvarade, och då blev det bara klick.😃

Upp till toppen
Annons: