Annons:
Etikettwindows
Läst 913 ggr
Jalking
2018-05-20 11:18

Vad ska sluta fungera den här gången då?

Nu vill Windows att jag startar om för en uppdatering igen. Undrar just vilka viktiga funktioner som kommer att upphöra att fungera den här gången… Återkommer med rapport, om datorn nu går att få igång alls efter "förbättringen".

Annons:
Huygens
2018-05-20 11:27
#1

Målsättningen är att få allmänheten att acceptera en dysfunktionell värld.

Jalking
2018-05-20 16:33
#2

Hittills inga stora katastrofer. Inte ens skärmkalibreringarna är åt helvete som de brukar vara efter en uppdatering.
Men omstarten tog fruktansvärt lång tid. Flera timmar. På en dator som var blixtsnabb innan jag fick in skit-OS:et Windows 10 i den.

Huygens
2018-05-20 16:35
#3

Det var kanske Microsoft som tankade ner alla dina aktiviteter och förehavanden sedan förra uppdateringen?

Jalking
2018-05-20 18:50
#4

Inte omöjligt alls. Jag tror vad som helst om Microsoft numera.

Tant Grön
2018-05-21 10:55
#5

Vet inte om det berodde på uppdateringen, men det gick inte att komma ut på internet på hela dagen igår. Min Macdator däremot funkade perfekt.

Kaj
2018-05-21 11:19
#6

Den uppdatering flera av er fick i helgen var version 1803. Den var stor och under tiden som den laddades ner och installerades kan det hända att datorn fick jobba rätt rejält. För mig tog nedladdningen  och installation ca 2 timmar. Omstart gick däremot som vanligt på under 15 sekunder.
En massa bra säkerhets aspekter kom med i denna version som gör era datorer ännu säkrare vilket är för de flesta bästa anledningen till att installera denna. En hel del nya funktioner åxå men som sagt framför allt säkerhetsuppdateringar.

Ni kollar versionen genom att skriva winver i sökfältet nere till vänster på startskärmen

Annons:
Zpookey
2018-05-21 11:21
#7

Ett problem som kan uppstå med senaste 1803 är RDP mot en virtuell server som inte har installerat alla nya uppdateringar.

https://blogs.technet.microsoft.com/mckittrick/unable-to-rdp-to-virtual-machine-credssp-encryption-oracle-remediation/

gudilondon
2018-05-21 21:25
#8

Kan man förhindra att Windows uppdaterar datorn? Det har sett en uppdatering idag och jag känner inte igen min dator längre. En massa information dök upp på skärmen innan denna uppdatering och jag försökte att inte acceptera, men tydligen så går det inte att inte acceptera. 

Så snälla ge mig ett råd om hur jag ska förhindra uppdateringar som bara ställer till problem. Något gick snett och handlar om gränssnitt,

Kaj
2018-05-22 09:06
#9

#8 jag avråder från att inte uppdatera eftersom uppdateringarna täpper till säkerhetshål. Utan dessa är du sårbar på internet. Hackare och virus skapare tillverkar hela tiden nya virus som Microsoft (och andra leverantörer) hela tiden täpper till. Det är den viktigaste anledningen till att alltid vara uppdaterad.

Det går att stänga av Windows update men är av naturliga orsaker knepigt för det ska inte vara lätt att göra. Du får googla på det men i princip är det så att du kommer att stänga av bakgrundsjobbet för Windows update.

Den nya skärmen du såg efter uppdateringen är antagligen TIPS som visas direkt efter en större uppgradering. den är bara att stänga ner så skall allt vara som vanligt igen. Vill man återigen se TIPS som är beskrivningar av alla nyheter och bra saker så skriv bara tips i sökrutan till vänster i Windows så får man upp den igen.

gudilondon
2018-05-22 10:39
#10

# 9 

Det som hände under uppdateringen var att jag skulle acceptera eller inte acceptera en massa, Egentligen är jag inte alls medveten om vad som hände i min dator och det känns otäckt.

Kaj
2018-05-22 12:45
#11

#10 jag har svarat dig i ett annat inlägg hur du kan göra.
Skulle vara intressant och veta vad just du fick för frågor som jag inte fått och heller aldrig fått vid en uppdatering.
Vet ej om du har en konstig Windows installation eller om det är en ren Microsoft installation du har för en "massa" frågor ska inte ha dykt upp. Det verkar vara unikt för dig - jag har ivf aldrig sett en "massa" frågor vid uppdateringarna och jag har gjort 100 tals sådana.

Zpookey
2018-05-24 14:39
#12

De stora uppdateringarna brukar föra med sig en del frågor som man måste svara på. T ex ifall man vill tillåta platsinformation osv. Det står oftast i klartext vad det innebär och man behöver inte svara ja ifall man inte vill.

kattöga
2018-05-26 15:33
#13

Här är ännu en som är irriterad pga uppdateringarna….

Min dator fick fnatt efter senaste uppdateringen (version 1803). Så irriterande.

Photoshop CC kan plötsligt inte analysera en del jpeg-filer, ibland inte heller öppna dem, jag får en massa felmeddelanden av olika slag. Printern funkar inte ibland, särskilt inte från Photoshop…. Plötsligt får jag en massa extrajobb att göra, för att fösöka reda ut röran… bra för en som inte är tekniskt sinnad. 

Ska försöka installera om Photoshop för att se om det räcker…. Om nu minnet räcker till för det (för minnet är ju också "uppätet"). 

Irriterande! Även om uppdateringarna troligtvis är bra att ha…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Huygens
2018-05-26 15:48
#14

En dysfunktionell uppdatering för att vi ska acceptera en dysfunktionell värld. Allt hänger samman i ett system.

Carmarino
2018-05-26 16:55
#15

#11 Jag fick också "en massa frågor". De kom efter installationen, men innan man kom in i Windows. Minns inte vad de handlade om, men jag svarade nej på allihop, för jag har för mig att det mest rörde vad Windows fick göra och registrera på min dator.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kattöga
2018-05-26 17:03
#16

Frågorna rörde s k "Tjänster", jag fick dem också, och svarade nej på dem alla….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

gudilondon
2018-06-03 17:52
#17

En fråga gällande uppdateringarna. 

En vän till mig ringde och är mycket förvirrad efter uppdateringen. Han har installerat Windows 8 med uppdateringarna.  Nu har hans dator installerat även Windows 10 (förmodar  jag) men nu hänger sig hans laptop.

Nu till min egentliga fråga: - Kan hans laptops hårddisk vara för liten för att hantera Windows 10

Jag ska åka hem till honom i morgon och se vad jag kan göra, om jag kan göra något. Jag vet inte vad hans laptop har för kapacitet nämligen.

Huygens
2018-06-03 18:20
#18

#17 Har din vän fått uppdatering 1803 kan det förklara problemen, för det har rapporterats fel med den versionen över hela nätet, tråd här.

Om HD:n är full kan datorn givetvis sluta fungera.

Kaj
2018-06-04 08:19
#19

#17. Inte troligt att han fått Win 10 om han har Win 8 idag. Microsoft ger inte Win 8 användare Win 10 längre som dom gjorde tidigare.
Det är nog en vanlig Win 8 uppdatering han fått.

Windows gillar inte om någon hårddisk har mindre än 10% ledigt utrymme. Microsoft säger till och med att man då inte kan garantera att Windows kommer att fungera utan problem.

gudilondon
2018-06-05 17:45
#20

# 19 - Jo han hade fått Windows 10 i sin dator. Datorn hängde sig vid en process då man skulle acceptera eller inte acceptera. Jag var hemma hos honom och fick bort blockeringen. Hans laptop fungerar bra med Windows 10

Det är tydligen lite känsligt med de där uppdateringarna och datorer som "låser" sig. Jag var själv med om en sådan händelse vid en uppdatering i februari. Datorn låste sig och jag fick lämna bort den och ominstallera Windows utan att ta bort mina egna filer. Det kostade 900 kronor och gjorde ett hål i plånboken. Men min uppdatering 1803 gick snabbt som ögat 🙂

Annons:
Kaj
2018-06-07 09:00
#21

#20
De 900 kr hade du kunnat sparat in om du skapat en återställningsskiva och sedan konfigurerat din Windows backup att ta en kopia av ditt operativsystem varje gång.
Denna settings som finns under säkerhetskopiering gör att om något händer med ditt Windows så du måste ominstallera allt så börjar du med en återställningsskiva (USB)
Därefter lägger du på backupen som även innehåller ditt senaste Windows läge. Den kommer då även lägga på alla dina installerade program och appar.

Detta är något alla borde sätta sig in i och göra för det sparar pengar och tid vid eventuella problem. Funktionen  kom med Windows 10 (att spara ett snapshot på ditt nuvarande Windows läge vid backupen)

Upp till toppen
Annons: