Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1565 ggr
Horrorpops
2018-05-24 05:03

BILLIG bra laptop?

Jag skulle behövs hitta en billig, bra laptop! Inte till spel eller filmer eller sånt, utan till vårt nystartade företag. Några förslag på vad jag ska kolla efter? Eller tips på laptop som kan funka?

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Annons:
Kaj
2018-05-24 09:14
#1

Börja här.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer

sedan kan du filtrera ner resultatet i vänster menyn baserat på vad du vill ha.
Även om du bara ska ha den till ditt nya företag kan det vara värt att titta på specs ändå. Ex upplösning på skärmen (högre upplösning är dyrare men ger i regel bättre arbetsmiljö eftersom den ger en lugnare bild. Skall man dock inte arbeta mycket framför skärm kan en lägre upplösning vara OK).
Sedan är det min uppfattning att man kanske går ut lite snålt och tar en billig dator med sämre prestanda men snabbt ångrar sig då man börjar irritera sig på uppstartstider av operativsystem och Office program od.
Skall den användas trådlöst är det bäst att se till att den har WIFI 802.11ac (b/g/n kommer bli för långsamt tro mig)

Ex. här har jag filtrerat 10-13 tums med billigast pris först
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/10-13-tum?filter=78229700&sortOrder=10&sortBy=1

Samma filter här men med 14-15 tums skärmar
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum?filter=78229741&sortOrder=10&sortBy=1

Jag skall väl inte lägga aspekter på märke men jag skulle hålla mig borta från Lenovo.  Min erfarenhet är att dom alltid strular och är knepiga med inställningar och uppdateringar. Men det är min åsikt. läs recensionerna och bilda dig en egen uppfattning det är bäst.

Horrorpops
2018-05-24 16:18
#2

Det enda som den ska användas till är att kolla email, lägga bestllningar, bokföring och liknande. Det är ett rörmokar företag så inget som kräver mycket datortid.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Huygens
2018-05-24 17:15
#4

#3 N3540 är en 4 år gammal processor av typen Bay Trail-M som tillhör arkitekturen Silvermont.

Tyvärr finns det varierande problem med delar av den familjen (C2000) och om moderkortet inte är pinfärskt kan man få en dator som lägger av efter 18 - 36 månader. Läs om problemen på t ex wikipedia.

Horrorpops
2018-05-24 18:20
#5

Huvva, det låter ju mindre kul. Denna då? https://www.walmart.com/ip/Dell-Inspiron-15-3000-15-6-inch-HD-Intel-Celeron-Processor-N3060-4GB-1600MHz-DDR-500GB-5400-RPM-HDD/151974702 Eller ska jag vänta några veckor och lägga lite mer pengar på den?

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Kaj
2018-05-25 10:49
#6

Ja den är av en äldre processor modell och det kan bli problem med uppdateringar od om drivrutiner od inte längre stöds. Men för din del tror jag inte kommer att betyda så mycket
https://ark.intel.com/products/82105/Intel-Pentium-Processor-N3540-2M-Cache-up-to-2_66-GHz

Dock tycker jag priset 299 dlrs är väl högt. Du kan idag få mycket för de pengarna med nyare och fräschare datorer - ex se mina länkar ovan.

Löper du från USA får du även ett engelskt Windows 10 etc. Det går visserligen att ställa om men då skall du först hämta hem ett svenskt language pack, konfigurera detta i Windows 10 innan det slår igenom. Det är inte svårt men man måste följa samtliga stegen annars kan man ex få en engelsk inloggningsskärm men svenskt Windows 10 i övrigt.

Annons:
Horrorpops
2018-05-25 12:20
#7

Vi bor i usa, därför jag kollar på amerikanska sidor :) Min man tycker att våra svenska tangentbord är jobbigA 😁

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Kaj
2018-05-25 13:35
#8

Aha.
Bokföring kräver antar jag att ni installerar ett program annars hade ju en Chromebook varit perfekt för er. Billig och inget trassel med massa installationer od annat än via google play.
Kör ni bokföring ex via en molnleverantör där ni inte behöver något eget bokföringsprogram så funkar en Chromebook eftersom den är gjord för att köra alla program i molnet eller installerade från google play.
Exempelvis kan ni köra Office program via ert konto på google där ni då får tillgång till googles office suite online i molnet inkl gmail etc.

Kruxet med Chromebook  är så klart att man normalt inte kan installera egna program (anat än via google play). Så glöm spel, mediaspelare od.

Huygens
2018-05-26 16:06
#10

N3350 är en Goldmont (Apollo Lake), tyvärr med liknande fel som Silvermont där processorn plötsligt lägger av för att sedan aldrig mer starta. Felet APL46 kan bara i vissa fall minimeras om moderkortet har rätt uppdatering från start (wiki). I andra fall finns det ingen som helst bot. Letar man på nätet finns det konspirationsteoretiker som tror att Intel byggt in avsiktligt åldrande i Silver- och Goldmont för att kunderna ska tvingas köpa nya datorer efter 18 - 36 månader.

Intel menar att man kan minska risken för totalhaveri om man aldrig använder snabbstartande SSD i dator med Goldmont. Man kan även förhindra nedkortning av livslängden på processorn genom att aldrig använda USB, enligt Congatec.

Horrorpops
2018-05-27 02:35
#11

Låter som att man kanske ska undvika intel också :/

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Huygens
2018-05-27 11:07
#13

Svårt att veta. Kollade på den första AMD-processorn A12-9720P och det enda jag kunde hitta lite avlägset är att en viss AMD-processor (APU) av typen Raven Ridge tydligen kan få startproblem. A12-9720P är dock Bristol Ridge och mer strömsnål. PC Games N, 2018-05-19

Värt att känna till, vissa AMD-processorer av typen Carrizo har någon typ av problem i relation till minneshanteringen vid höga temperaturer (strömförbrukning). Man får kolla och leta på nätet.

Intelprocessorer av typ Kaby Lake och Sky Lake har ett kritiskt fel, som gör att dom kan knasa sej (wiki) om BIOS:et inte är uppdaterat av moderkortstillverkaren. Hot Hardware, 2017-06-25

Sen är det ju andra saker man måste veta, som kvaliteten på tangentbordet och skärmen, vilket jag inte vet bara genom att titta på nätet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: