Annons:
Etikettwindows
Läst 1401 ggr
kattöga
2018-05-26 16:44

Återgå till tidigare version av Windows 10

Sedan Windows uppdaterade (igår) till version 1803 fungerar inte allt som det ska. Jag får en massa olika felmeddelanden. 

Om jag väljer att "Återgå till min tidigare version av Windows 10" under "Återställning", behåller den mina filer och mappar?

Vill inte riskera att förlora en massa. (Jo, jag har säkerhetskopierat och har det mesta på externa hårddiskar /i moln, men det är ändå struligt att återställa filerna till själva datorn om det skulle behövas.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Huygens
2018-05-26 16:56
#1

Jag säger som den trasiga androiden i filmen där astronauten med rymddräkt beslutar sej att överge rymdstationen och sakta driva bort i det tyngdlösa mörkret:

"You're on your own."

kattöga
2018-05-26 17:09
#2

#1 Tack för den "hjälpen"… 😡Har du inget att tillföra, så behöver du inte skriva nå't. Avvaktar seriösa svar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pyttelite
2018-05-26 17:41
#3

Vet inte om du blir klokare av den här informationssidan; https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kattöga
2018-05-26 22:37
#4

#3 Tack, Pyttelite! 

Men jag har läst den sidan. Och tyvärr har jag inte vetat om att jag måste aktivera "skyddet" som kallas "Systemåterställning". I tidigare versioner (som jag har haft) har den funktionen alltid varit automatisk aktiverat, men så tycks det inte vara i Win 10.  

Vilket betyder, att när jag väl förstod att jag måste aktivera den funktionen, så har jag heller inga återställningspunkter, som jag kan "gå tillbaka till"…. 

Nu har jag aktiverat det, för framtiden, men det hjälper mig inte i nuläget dock.

Jag hoppas att jag kan återställa till tidigare version - men måste hitta mer info för att se att jag inte gör nåt dumt då.

För det verkar vara en hel del som inte fungerar som det ska efter den senaste uppdateringen (inte bara jpeg o Photoshop)… Grrrr 😡

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Huygens
2018-05-26 22:50
#5

Kört chkdsk?

Pyttelite
2018-05-26 22:51
#6

#4 Ibland undrar man om dom jäklas medvetet! 

Hoppas att det fixar till sig - väldigt frustrerande.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
kattöga
2018-05-27 07:12
#7

#5 Ja, jag har kört chkdsk. En svart popupruta blinkar till/poppar upp i någon bråkdel av en sekund och är se'n borta. Som om det endast tar en bråkdels sekund att kolla igenom disken…. …

#6 Jo, man kan undra… De vet ju att det är många som fått problem efter uppdateringar…  
Tack, jag hoppas också att det fixar till sig!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2018-05-27 08:28
#8

Återställde till "tidigare version av Windows 10" nu. Har alltså inte version 1803 längre, utan 1709. …

Alla program, filer o mappar som jag använder ser ut att finnas kvar där de ska. 

Så det var ett bra alternativ till systemåterställningspunkter, eftersom den funktionen inte varit aktiverad tidigare (och jag inte hade några såna punkter).
Jag var, för övrigt, tvungen att aktivera det skyddet igen, nu efter att ha återgått till den tidigare versionen av Win.

Photoshop fungerar nästan helt igen, utom problemet med vissa jpeg-filer. Få se om jag kan lösa det så småningom.

Och få se om det fortsätter att poppa upp problem o felmeddelanden eller om datorn fungerar som den ska.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pyttelite
2018-05-27 08:29
#9

Vi håller tummarna det är så kraftsugande när skiten inte fungerar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kattöga
2018-05-27 08:32
#10

#9 Ja, tumhållning! Tack! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[VSK]
2018-05-28 08:54
#11

När man uppdaterar eller återställer så är det gjort som så att alla filer som inte tillhör operativsystemet sparas i en kopia av det gamla operativsystemet, men det finns inget som är hugget i sten att det aldrig kan bli knas. Därför så skall man alltid ha minst en kopia på det man värdesätter som finns sparat i datorn.

Nu har jag inte provat göra återställning med boot-media på länge men förut så skiljde det mellan återställning från själva Windows 10 och via boot-media. Gjorde man återställning via boot-media så togs allt bort och den sparade systemkopian (oftast partition C) skrevs in. 

Är många som blivit hjälpt med att köra återställning via boot-media. 

Som sagt, alltid kopia på allt viktigt man vill ha kvar. 

Boot-media = DVD-skiva eller USB/minneskort oftast.

Kaj
2018-05-28 09:30
#12

#7 du kan inte starta chkdsk från kör menyn för då kommer den bara blinka till

Du skall starta kommandotolken och sedan från den köra chkdsk

Det är skillnad på en systemåterställningspunkt och att återgå till en tidigare version av Windows

Vid de större uppgraderingar som ex till version 1803 sparar Windows alltid en version av din gamla version av Windows på C disken. Tidigare hette den katalogen Windows.old men numer heter den något annat - kommer inte ihåg men den ligger sist på C disken om jag minns rätt.
Denna katalog ligger kvar i ca 30 dagar innan Windows väljer att ta bort den. Under den tiden har du alltså möjlighet att backa tillbaka om du vill. Självklart tar den katalogen upp en himla massa Gigabyte då det är en kopia av hela Windows.
Man kan ta bort den manuellt genom att köra programmet diskrensning och bocka för att "ta bort äldre versioner av Windows. Efter det kan du inte backa tillbaka men den frigör väldigt mycket utrymme.

Om du backar tillbaka till i ditt fall 1709 så kan du vara säker på att Windows återigen kommer försöka installera 1803 på din dator efter ett tag (precis som alla andra operativsystem gör som Android, IOS etc)

Att få dessa nya uppdateringar tycker jag är viktigt för de fixar din säkerhet. Att program od. inte fungerar har oftast med att göra att dom inet längre är kompatibla med den nya versionen av Windows. Det är inte ovanligt och då behövs en uppdatering av programmet, skrivarens drivrutiner etc. Det är ett jobb man alltid får räkna med om man har äldre versioner av program od.
Ett sätt man kan pröva om ett program inte fungerar är att leta upp exe filen på C disken, högerklicka och välj egenskaper. Välj fliken kompatibilitet och välja att programmet skall köras under en annan version av Windows. Exempelvis Windows 7 eller så.

Min erfarenhet är att dom som oftast får problem med Windows uppdateringar är dom som installerat program som är äldre eller dåligt skrivna, har installerat spel som inte är tänkt att köras på den aktuella Windows versionen, har äldre periferiutrustning som skrivare, diskar, skärmar, tangentbord, mus men inte uppdaterat sina drivrutiner till dessa eller har köpt en dator som är ett "bygge" av någon som tror sig kunna datorbygge.
I dag har de flesta leverantörer av datorer program man kan hämta hem och köra som går igenom datorn och talar om vilka BIOS och drivrutiner som bör uppdateras och kan uppdatera dessa on-the-fly till dig.
program får man ta han om själv och leta efter uppdateringar alternativt göra en nyinstallation av en kompatibel version.
Sköter man dessa saker periodiskt så brukar Windows uppdateringarna sällan ställa till det men det kan ju hända ändå men är som sagt väldigt ovanligt i så fall.

kattöga
2018-05-28 10:10
#13

#11 o #12 Tack! 
Ska läsa igenom vad ni skrivit lite noggrannare senare ikväll.

#12 Jag förstår att äldre program kan få problem. Skrivaren, i mitt fall, funkade hjälpligt efter uppdateringen, men den är inte dagsfärsk heller. Trist bara att man ska behöva en stor plånbok (och det har man ju… inte!) pga att Windows ska uppdateras…. Från version 1709 till 1803 är ju bara "ett uppdaterings-steg", och att skrivaren inte ska fungera längre efter den uppdateringen är irriterande…

Däremot Photoshop (2018), som jag fick problem med, är ny och uppdaterad enligt konstens alla regler. "Abbonnemang" från Adobe. 

Jag räknar också med att de kommer att återkomma med uppdateringen till 1803 igen, och jag kommer att acceptera uppdateringen, och se om samma problem uppstår igen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Kaj
2018-05-28 12:13
#14

#13

Att gå från 1809 till 1803 är INTE bara "ett uppdaterings-steg".
Det är att jämställa med att tidigare i Windows gå från ex Windows XP till Windows 7 eller från Windows 7 till Windows 8 eller från Windows 8 till Windows 10.  Eller att man fick ett helt nytt service pack.
Det är alltså en rejäl uppdatering du får som egentligen är en ny version av Windows. Microsoft har ändrat så att alla versioner numer kallas för Windows 10 men att du sedan har ett versionsnummer. Det kommer alltså inte att komma ett Windows 11 eller Windows 12
Microsoft släpper 2 stora nya releaser per år. 1709 betyder september 2017 och 1803 betyder mars 2018 (den kom iofs först i april pga av vissa problem).
Nästa uppdatering förväntas heta 1809 eller 1810.
Vidare är det så att Microsoft numer endast supporterar en version i 12-18 månader. Därefter får du inte ens säkerhetsuppdateringarna (de som du får löpande varje månad utan att versionsnumret ändras.

Du behöver normalt ingen stor plånbok för att uppdatera drivrutiner och program. De ingår nästan alltid att hämta hem dessa gratis.
Även om t ex en skrivare är lite till åren så fungerar dom nästan alltid efter en sådan här stor uppgradering MEN man måste säkerställa att man har den senaste drivrutinen för det är oftast där det felar.
Det är klart att om skrivaren är typ 10 år gammal så kan det bli problem genom att leverantören då inte längre supporterar den och heller inte uppdaterar drivrutinerna.

Ditt problem med Adobe skulle jag tro har med RAM minnet att göra. Om du har för lite RAM minne så kommer du förr eller senare råka ut för problem med program od för efter uppdateringar kan det mycket väl hända att ex Windows kräver lite mer RAM-minne. Om Adobe då behöver en viss mängd och det inte finns tillgängligt kan programmet sluta fungera helt eller delvis
Om det är det som är ditt problem så har flera rapporterat samma men Adobe har inte fixat det ännu men det finns en workaround tydligen
https://forums.adobe.com/message/10087095#10087095
samma här men med bilder hur du ändar
https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/invalid-numeric-entry-integer-96-8-required-photoshop.html

kattöga
2018-05-28 14:11
#15

#14 Tack Kaj! Då förstår jag lite bättre beträffande uppdateringarna. Ska titta igenom inläggen mer noggrannt ikväll eller imorgon. Och förhoppningsvis löser det sig med skrivaren också, vid "nyuppdateringen"… Ska kolla upp det senare. Och dina länkar, tack för dem också!

För visst vill jag ha Windows uppdaterat. Men inte på bekostnad av att program o d inte fungerar efteråt.

Photoshop, det stämmer att ram.-minnet inte räckte till efter uppdateringen. Men den har också fått problem med bl a analyseringen av vissa jpeg-filer. Det felet består fortfarande, att gå tillbaka till tidigare version av WIN10 räckte inte.
Jag har även avinstallerat och ominstallerat Photoshop, men problemet består, jag hoppas det är något tillfälligt (nåt med själva bilderna). Jag har inte testat Photoshop så mycket se'n jag "gick tillbaka en Windowsversion", men hoppas att programmet i övrigt fungerar som det gjorde tidigare.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Kaj
2018-05-29 08:20
#16

#15 pröva förslagen i länken ovan som jag la in i #14.
Adobe har bekräftat ett problem i Photoshop som har med minnet att göra. Den kanske löser även dina problem med att analysera vissa jpeg-filer. Som du kan se på länken så har den löst mångas olika problem eftersom alla funktioner i Photoshop kräver mycket RAM minne. Photoshop är just den typen av program som vill (och ska ha) mycket RAM minne för att kunna fungera eftersom den gör så himla mycket beräkningar för varje funktion.

Upp till toppen
Annons: