Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1371 ggr
Ratlings
2018-05-29 20:43

Problem uppdatering

Hej! Min dator startade en långdragen uppdatering imorse runt 10 tiden och har hållt på hela dagen… bokstavligen. Dom senaste timmarna har den gått till "återställer den tidigare versionen av windows" och går tillbaka till starten med ACER på skärmen, blinkar till som om en ruta kommer upp men försvinner och sen börjar det om med återställningen. Vad kan jag göra för att få den att fungera igen??

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Huygens
2018-05-29 21:30
#1

Jag skulle börja med att köra chkdsk för att se om något är fel.

Kaj
2018-05-30 07:56
#2

Om det är Windows update som strular är chkdsk inte det första att börja med.

Det är nästan alltid en korrupt Windows update databas lokalt på datorn. Detta händer då och då vid de stora uppdateringarna och för #0 Ratlings tror jag det är version 1803 hon är på gång att få.
Skriv felsök i Windows sökruta och starta appen och leta sedan upp åtgärda problem med Windows update.
Ibland kan man behöva köra detta ett par gånger innan alla fel är åtgärdade och Windows uppdateringen går bra igen.

chkdsk kollar bara om din disk är fysiskt OK vilket iofs är bra att köra ibland men knappast i detta fall.

Ratlings
2018-05-30 09:49
#3

Sökruta? Datorn startar ju inte ens så jag kan inte göra något alls… :/

// Lise
When nothing goes right, go left!

Kaj
2018-05-30 11:00
#4

Ett problem som inte är ovanligt är att det är extern utrustning som hindrar Windows från att gå igång

Ta ut allt (skrivare, externa diskar etc) och pröva och starta om för att se om den kommer igång då.
Om inte gör då samma sak med din skräm (om det inte är en laptop förstås) och starta om datorn. Vänta minst 5-10 minuter och sätt sedan i kabeln till skärmen i datorn igen och se om du fått igång Windows.

Pröva att hårt slå av strömmen på datorn och vänta minst 30 minuter innan du slår på den igen. I bland kan detta hjälpa om inget av ovanstående fungerar

Om inget av ovanstående hjälper så är det felsäkert läge som gäller
Det kan vara knepigt men se följande artikel - steg 3 eller 4 är nog det som gäller för dig.

Ratlings
2018-05-30 20:31
#5

#4 Tar jag ut externa hårddisken kommer det upp en ruta som ber mig sätta in den igen och trycka på ok. Kommer inte förbi det och mig veterligen sparas inget sådant på den externa, förutom det jag själv lägger över! Jag hittar ingen artikel via mobilen om felsäkert läge, du kan inte länka?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Ratlings
2018-05-30 21:22
#6

Nu har jag googlat och provat allt jag kunnat hitta men lyckas inte starta datorn i felsäkert läge då datorn som sagt aldrig startar upp och om jag stänger av/sätter på upprepade gånger så dyker iallafall inte det alternativet upp!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Kaj
2018-05-31 10:58
#7

Sorry glömde bifoga länken till steg 3 och 4 som jag skrev om i mitt #4 inlägg.

Innan du prövar den försök med detta.
Slå av datorn helt och låt den vara avslagen i minst 30 sekunder.
Slå på datorn igen och tryck omgående hela tiden upprepade gånger på F8. Har du tur kommer din dator då att visa en meny där du kan välja Safe mode (felsäkert läge). Det fungerar inte om du har UEFI eller BIOS med SSD disk - om så se nedan i stället.

Du kan även pröva steg 6 i denna
https://www.digitalcitizen.life/4-ways-boot-safe-mode-windows-10
Dvs när du startar datorn redan efter några sekunder trycka in powerknappen och håll den inne i minst 5 sekunder tills datorn slår av sig.
Starta datorn igen och upprepa detta  minst 3 gånger. OM Windows avbryts vid boot processen (som du ju gör i detta fall) 3 gånger så finns en automat funktion att Windows skall gå in i felsäkert läge den 4e gången - Så upprepa denna process ända tills du ser att Windows kommer upp med meddelande att den försöker reparera Windows (kan ta fler än 3 gånger).

Om inte följ  länkens råd (steg 4 eller 5 är nog bäst för dig)
Om du inte har skapat en boot recovery USB drive tidigare (det bör du ha gjort om inte så gör det nästa gång du får upp din Windows  https://www.digitalcitizen.life/how-create-recovery-drive-windows-10 ) är det steg 5 som gäller där du får hämta hem en Windows recovery fil från Microsoft och lägga på en USB sticka som du sedan skall boota från. Den skall du sedan kunna reprarera ditt Windows från.
https://www.digitalcitizen.life/4-ways-boot-safe-mode-windows-10

https://www.drivethelife.com/windows-10/enter-safe-mode-fix-windows-10-boot-loop-blue-screen-black-screen.html

Ovan skriver jag att du skall följa länken till steg 4 och 5 för att skapa en Windows update USB sticka.
Vill du ha Windows 2018 april  (1803) uppdateringen direkt laddar du ner den här (länken ovan går till Windows 2017 oktober uppdateringen (1709)
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Ratlings
2018-05-31 22:29
#9

Tack så jätte mycket Kaj! Inget av detta fungerar. Den bara loopar och går inte igång alls… Valde att köpa en ny dator istället, behövde iallafall en ny 😕

// Lise
When nothing goes right, go left!

Huygens
2018-05-31 22:35
#10

Jeeez, du köpte en ny dator för att den gamla "loppade"?

Du måste lära dej felsökning och rätta felen. Det blir dyrt annars i längden. Problemet är troligen defekt data på HD:n och det måste rättas. En boot-CD är första steget och sedan skulle jag köra chkdsk på disken.

Jag tror inte att det är något fel på själva datorn, dvs hårdvaran.

Ratlings
2018-05-31 22:45
#11

#10 Nej aboslut inte, jag köpte en ny för att den andra inte fungerar för det jag pysslar med. Att köpa nya datorer i tid och otid har jag absolut inte råd med!

Jag ska försöka göra en sådan boot recovery och få ordning på den också. 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Kaj
2018-06-01 09:01
#12

#11,

Lycka till Ratlings
Jag rekommenderar att man direkt skapar en  återställningsskiva av Windows. Den är ovärderlig  om man får problem. Den heter skiva men kan även vara ett USB minne typ en vanlig sticka på ca 16 Gig
Kontrollpanelen/System och säkerhet/Säkerhetskopiera och återställ (Windows7) - ja det står Windows 7 men det är ändå rätt ställe
Där har du både Systemavbildning, systemreparationsskiva och säkerhetskopiering (se nedan)
Systemavbildning skapar en exakt kopia av ditt Windows just nu - behövs egentligen bara en gång men jag skapar ändå om denna ett par gånger per år.
Systemreparationsskiva skapar en bootbart media ifall Windows total havererar
Säkerhetskopiering här kan du tala om hur du vill att backup skall ske av dina filer och ev. Windows och hur ofta det skall gå, var backupkopian skall sparas och hur många generationer

Sedan ett litet tips. I Windows kan man ställa in så den kör Backup med jämna mellanrum. Där finns en funktion som man kan bocka i att den även skall ta backup av Windows självt. Det innebär att den då tar backup av installerade program, inställning od. med den påslagen tar visserligen backupen ganska stor plats (kan vara över 100 Gig faktiskt beroende på ditt system) så lägg i så fall backupkopian på en disk med bra med utrymme - det specar du i backup funktionen).
Jag väljer exempelvis att inte låta backupen ta alla dokument, foton etc utan specar själv exakt vilka kataloger jag vill ha med. Därefter lägger jag på att den skall ta en systembackup åxå. Sedan anger jag att jag bara vill ha en historisk kopia - mest för att den annars tar dubbelt utrymme per kopia.
Om något händer med din Windows som gör att du måste installera hela Windows från början dvs där alla dina inställningar program od försvinner där man tidigare behövde ominstallera allt och sumpa många timmars arbete kan man nu återställa detta via backupen. Den läser då på även dina installerade program och inställningar.

Dessutom skapar jag med jämna mellanrum en ny återställningsskiva. Den innehåller då senaste versionen av mitt Windows. Detta är iofs inte nödvändigt för det är inte som förr i tiden om man hade en gammal återställningsskiva så behövde Windows därefter köra hundrafjorton uppdateringar innan man var i fas med senaste Windows igen.
nu mer är det bara en uppdatering som behövs. Windows update ser exakt vad du behöver och slänger på det direkt så du är upp-to-date på en uppdatering. plus ev. uppdateringar för drivrutiner, antivirus etc men sällan mer än 2 omstarter.

Ratlings
2018-06-01 10:01
#13

Såg nu att jag formulerat mig tokigt i #9, tanken har länge varit att köpa en ny dator och alltså inte bara för att min andra blev knäpp.🤪

#12 Tack så jätte mycket ska göra detta och prova 😃

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Huygens
2018-06-01 11:55
#14

#12 Du borde nästan skriva ihop det i ett eget inlägg och lägga som del av Lexikon, som chkdsk.

Upp till toppen
Annons: