Annons:
Etikettwindows
Läst 1526 ggr
Malinolsn
2018-06-15 10:18

Inget ljud

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Min dator har helt plötsligt slutat spela upp ljud från sina högtalare. Pluggar jag in headset så kommer det ljud ur hörlurarna, jag kan även koppla upp mig mot bluetooth och spela upp ljud på en annan högtalare, men alltså inte från datorns egna. 
Det jag har testat att göra är att:
* Felsöka - hittar inget fel, den säger att enheten fungerar korrekt
* Uppdatera drivrutiner
* Starta om datorn
* Kolla "bygeln" i 3,5 mm uttaget - fungerar som den ska
* Kontrollerat så jag inte är uppkopplad mot något annat
* Googlat som en galning efter en lösning på problemet

När jag spelar upp ljud så registreras det och den "påstår" att ljudet spelas upp. Svårt att förklara men slänger upp några bilder som visar att ljudet faktiskt spelas. 

Börjar bli desperat här, garantin för datorn har nyligen gått ut också - såklart!
Har en Acer aspire E 15, Realtek-ljud och Windows 10.

Annons:
Huygens
2018-06-15 11:05
#1

Kommer det ljud ur hörlurarna, skulle jag kolla/byta kabeln mellan högtalare och dator. Jag skulle även prova med andra högtalare för att säkerställa att det inte är högtalarna som är knas.

Ibland kan man "lirka" lite försiktigt med kabelkontakten i datorn och om det är glappkontakt kan lite lirkande fixa saken.

Malinolsn
2018-06-15 11:09
#2

#1 Tack! Glömde säga att det är en laptop jag har, misstänker att det ställer till det och blir lite svårare med kablar osv🤪

Ary
2018-06-15 11:11
#3

Har du haft hdmi-kontakt eller liknande inkopplad? Jag har problem med min laptop att när jag drar ur kontakten att datorn inte registrerar det, den tror att den fortfarande inte ska spela ljud i högtalarna för att den ska spela ljud på tv istället. Då får jag sätta i hdmi-kabeln igen och dra ur den efter några sekunder och då kommer ljudet igång igen. 🙂

Malinolsn
2018-06-15 11:18
#4

#3 Nej tyvärr, bara laddkabeln 😕
Eller ja, jag har ju haft HDMI en gång, men det var för flera månader sedan och ljudet har fungerat däremellan..

Upp till toppen
Annons: