Annons:
Etikettoff-topic
Läst 792 ggr
Isbjorn00
2018-07-05 03:44

Dator eller 4k tv och hemmabio

Har tänkt och köpa en ny dator eller en tv och högtalare. Först tänkte jag en moppe och något av dom här. Tänkte en dator för ungefär 25000 kr eller 4k tv och hemmabio för runt 10000 eller mer. Vad tycker ni?

Annons:
Kaj
2018-08-06 10:08
#1

Tja pengar har du för att få bra grejor.
Datorn kommer du få det bästa av om du lägger till så mycket.
TVn kommer du få hyfsat bra men där skulle jag välja Samsungs QLED teknik eftersom den ger ohyggligt mycket bättre färger är en OLED TV.
OLED ger bättre svärta men sämre färger och vitbalans äm QLED. Kolla in svärtan på en QLED från Samsung och jag kan lova att du inte kan se att du behöver något svratare än vad dessa preseterar.

En TV idag har ju även smart funktionen som gör att du kan installera appar od. och det är ju bra. Men vill du vara helt app säker kan du ju installera KODI på din dator eller göra som jag och köpa en billig media dator med Android på. Jag köpte min från Kina som har en Amologic 912 processor med 3 GB DDR4 RAM och 32 GB SSD disk. Den ahr även MALI T820 grafikprocessor så den stödjer alla typer av video format. Den kommer laddad med KODI (fast dom kallar den TV Center). Jag avinstallerade dock den och laddade hem senate versionen av KODI i stället från Google play. Men deras TV Center är KODI bara en äldre version.
Med KODi kan du sedan installera appar såsom alla svenska Play kanaler (SVT, TV3, TV4, TV5, TV6, Tv7 etc upp till TV12).
Du kan även installera olika film-appar för Netflix, HBO, VIA Play, Amazon mfl.
Sedan kan du även installera VOD appar och se på filmer från hela värden direkt i boxen.
Appar till KODI är gratis och finns att ladda hem från en uppsjö av repositories. KODI kommer med ett eget repository och där ingår de mesta appar man behöver.
Det finns appar för film/TV, Spel, Musik, Foton med mera som alltså blir integrerad i KODI

Du kan även installera appar för IPTV och sedan via M3U eller TS listor se IP TV.
Det finns ex lösningar som gör att du får alla svenska kanaler (inkl betalkanler från CMore, Viasat etc) samt ytterligare ca 2000 kanaler från hela världen ex engelska och amerikanska. Allt i HD samt även där VOD - kostar ca 1000 kr per år för ett abonemang. Ditt samvete får medge om du går på dessa lösningar för det är inte helt lagligt. Jag vill bara påpeka att Boxen stödjer detta. Installera en IPTV app och sean via abonenmang från dom får du en M3U fil som du anger i IPTV appen. Sedan har du TV direkt i boxen - dvs alla svenska kanaler plus 2000 till från ehal världen i HD.
Boxen kostar under 1000 kr och kopplas till en TV via HDMI
OBS om du köper boxen så köp den med en S912 processor och DDR4 minnen - den finns med S905 processor och DDr3 minnen också som är någon hundring billigare men har klart sämre prestanda.
Den finns med 16 eller 32 GB SSD disk och jag rekomendrar en med 32 GB så har du utrymme att installera appar som du vill. Du kan även sätta in ett Micro SD kort och få ännu mer externt minne.

Fördelen med en TV box framför en smart TV är att den smarta TVn oftast är låst till att du hämtar appar från deras store. Ex är det tveksamt om du kan hämta och installera ex KODi på din smart TV
Den smarta Android TV boxen gör att du har hela google paly till ditt förfogande med alla dess appar

https://www.banggood.com/Mecool-M8S-PRO-Amlogic-S912-3GB-DDR4-RAM-32GB-ROM-5_0G-WIFI-TV-Box-p-1158353.html?rmmds=search

Du får med en fjärrkontroll som funkar som en vanlig fjärr för TV. Vill du även ha ett tangentbord och fjärr kan du köpa till det extra för ca 150 kr. Bara att plugga in och köra för den är kompatibel med Android och med KODI.
https://www.banggood.com/H9-Wireless-Colorful-Backlit-Ajustable-Brightness-2_4GHz-Touchpad-Airmouse-Mini-Keyboard-p-1148017.html?rmmds=detail-top-buytogether-auto__4&cur_warehouse=CN

PS KODI kan du installera på en vanlig Windows dator också. Den finns för de flesta operativsystem
KODI var från början Microsofts Windows Media Center som sedan bytte namn till XBMC (XBOX Media Center). När Microsoft sedan la ner den utvecklingen släppte man källkoden som nu utvvecklas som fri kod
https://kodi.tv/

JonasDuregard
2018-08-20 10:30
#2

#0 Kanske TV och en billigare dator. Men det beror ju helt på vad du vill använda datorn till och vad du har för utrustning nu.

Upp till toppen
Annons: