Annons:
Etikettwindows
Läst 3531 ggr
gudilondon
7/8/18, 9:43 PM

Microsoft konto

Jag får ständigt upp en uppmaning att justera mitt Microsoft-konto. Hur får jag bort denna uppmaning? 

Det verkar som att Microsoft inte kan hantera att jag lagt in en gmail-adress och inte valt outlook.  

Jag vill inte ha något Microsoft-konto.

Annons:
gudilondon
7/14/18, 9:04 AM
#1

Någon som vet hur jag ska få Microsoft att sluta tjata om mina "problem" ?

gudilondon
7/28/18, 2:44 PM
#2

Ingen som vet, nej då får jag väl fråga vidare.

beem
7/29/18, 4:49 PM
#3

ETT tips är MS forumet.

https://answers.microsoft.com/sv-se


Sorg är kärlek som blivit hemlös

gudilondon
7/31/18, 12:35 AM
#4

# 3 - Tusen tack för tipset.

Det är dock väldigt rörigt och jag har mycket svårt att komma vidare med inloggning och lösenord. Till slut har jag ändrat så många gånger att jag inte kommer ihåg vad jag ändrade till. Jag vill egentligen inte ha något Microsoft konto, begriper inte vad jag ska ha detta till.

gudilondon
8/1/18, 7:29 PM
#5

Nu äntligen fick jag rätt på kontot - puh!!! 

Det där var mycket omständligt men nu finns det där.

🤪

Kaj
8/6/18, 8:57 AM
#6

Du kan ta bort Microsoft kontot via kontrollpanelens funktioner för konton. Där anger du om ditt inloggningskonto skall vara ett microsoft konto eller ett lokalt konto. ett lokalt konto är det som alltid funnits i Windows tidigare. Numer har man även lagt till ett Microsoft konto som val. Det är precis som alla andra leverantörer har. Du nämner ex gmail vilket är Googles motsvarighet. Med ett sådant konto (exempelvis ett Microsoft konto) så blir din Windows inloggning gjord upp i molnet. Dvs du får tillång till alla molntjänster från microsoft exempelvis OneDrive och MS Office, alla dina inställningar från ex webbläsare od. blir tillgängliga oavsett vilken dator du sitter på, du får även en massa andra tjänster och informetion från Microsoft on-line där. Exakt vad du själv behöver eller tycker dig vara intresserad av kan du bara själv avgöra genom att kolla igenom.
Men om du inte vill ha det så koppla bort genom att välja ett vanligt konto i stället från kontrollpanelen. 
Du kan vä'xla mellan ett microsoft konto och ett vanligt konto hur som helst så du behöver inte skapa en ny inloggningsprofil på din dator.

Annons:
gudilondon
8/13/18, 7:56 PM
#7

# 6

Som jag känner nu vill jag inte ha något Microsoft konto.  Först fick jag bort det enligt tips från #3 ovan, men så plötsligt dök det upp igen.  Men jag ska försöka med ditt tips!

gudilondon
8/13/18, 8:19 PM
#8

# 6 Jag är administratör och har bara en dator som jag använder, inga andra enheter.  

Ska försöka ta bort kontot, förstår inte vad du menar med moln och annat.

Kaj
8/14/18, 9:56 AM
#9

Först så kan du inte ha ett gmail konto som inloggningskonto i Windows. Där krävs i så fall ett Microsoft konto som du registrerar på deras webbsida live.com (är samma som outlook.com, onedrive.com etc).
Om du registrerat ett sådant microsoftkonto kan du sedan tala om för Windows 10 att använda det kontot då du loggar in i Windows. Vad som då händer är att du dels loggas in lokalt i din Windows dator men även automatiskt loggas in i Microsofts molntjänster. Där har du då tillgång till en massa saker såsom dina favoriter i webbläsaren, dina filer i OneDrive, tjänster som nyheter, väder och mycket mer. Allt där sparas nu i molnet så om du senare loggar in i live.com på en annan dator så kommer du åt allt detta även därifrån ex dina favoriter med mera. Det är så nästan alla lverantörer numer vill att vi skall jobba såsomn Android, Google, Apple, Amazon och även Microsoft. Ex är du på din Android mobil alltid inloggad med ditt Google konto och på en Iphone alltid inloggad i Apples moln.

Det andra inloggningsalternativet i Windows är det som alltid funnits. Det är ett lokalt windows konto. Loggar du in med detta konto så loggas du in lakalt på din dator som vanligt men du har inte tillgång till några molntjänster. Jo OneDrive om du vill men då får du i din OneDrive app lokalt registrera in ditt Microsoft konto och lösenord så kommer Onedrive appen att synca dinda filer även då du bara är inloggad lokalt.

Som standard med installation av Win 10 föreslår installationen ett Microsoft konto vilket många då anger eller skapar utan att förstå vad det egenligen innebär.

Men det är som sagt lätta att byta. Bara gå in under settings och välja ditt konto och växla sedan till ett lokalt konto så får du inloggning på precis samma sätt som du alltid fått i Windows.
Ändrar du dig sedan då du kanske lärt dig förstå vilka ev. fördelar det finns med ett molnbaserat Microsoft konto kan du växla till det igen.
Du kan växla fram och tillbaka hur mycket du vill.

Zpookey
8/15/18, 10:49 AM
#10

#9
Sanning med modifikation.
Det är sant att du bara kan ha  Hotmailkonto som inloggningskonto…men när du skapar Hotmailkontot så kan du ha ditt Gmailkonto som användarnamn.

Kaj
8/15/18, 11:12 AM
#11

#9
Exakt men det är inloggningsnamnet. Du måste ha ett Outlook.com eller hotmail konto som e-post eftersom det är Microsofts e-posttjänst som används. men till det kan du skapa hur många alias du vill med helt andra användarnamn ex ditt gmail konto. Men det är viktigt att förstå att det inte sker någon synkning eller inloggning mot ditt gmail konto i detta läge. Det är bara ett användarnamn.
Du kan välja att logga in med det riktiga Microsofts e-post kontot som användarnamn eller vilket som helst av dina alias namn som alltså kan vara vad som helst som är unikt - alltså även ditt gmail konto men har som sagt ingen koppling till just ditt gmail konto.

gudilondon
8/15/18, 11:30 PM
#12

Jag har outlook.com och har ändrat mitt lösenord, men jag får fortfarande upp ett meddelande att mitt microsoft-konto har problem. 

Kan jag ta bort mitt microsoft konto helt? I så fall vad blir konsekvenserna. 

Funderar på att ta bort Windows 10 och återgå till W8. 

Orkar inte med dessa "trakasserier"

Kaj
8/16/18, 11:13 AM
#13

#12 som jag sa kan du i Win 10 gå in på användarkonton och ändra att du INTE skall använda dig av microsoft kontot utan av det lokala konto i stället.
Du kan fortfarande ha kvar ditt outlook.com konto för andra saker såsom mail och office applikationerna i molnet. Men du behöver som sagt INTE ha det kopplat till din Win 10.
Öppna Inställningar > Konton > **Din information
**Där kan du nu ändra så att du loggar in med ett lokalt konto i stället för ett Microsoft konto.
Om du ändrar till ett lokalt konto glöm inte att ange en lösenordstråd eller en säkerhetsfråga (beroende på Windows 10 version vilket av dessa). Den behövs för att kunna återställa ditt konto om du glömt bort lösenordet.

Att backa till Win 8 är inget jag rekomenderar då det operativsystemet inte längre stöds fullt ut av Microsoft.

Annons:
Zpookey
8/17/18, 4:58 PM
#14

#11

Jo, men du kan skapa ett hotmail- eller outlookkonto som enbart består av ditt gmailkonto som användarnamn. Det är dock bara ett användarnamn och du kan inte använda kontot för att skicka eller ta emot mail på. Men som du säger…man kan välja att logga in lokalt på datorn istället och inte använda sig av ett hotmailkonto alls.

gudilondon
8/22/18, 7:03 PM
#15

Snälla jag behöver hjälp! Jag vill ta bort mitt microsoft-konto för all tid och evighet. Det ska bara bort från min dator. Jag har fastnat i en moment22-karusell, jag ska verifiera mig, jag får en kod, jag ska verifiera mig, jag får en kod osv osv. SNÄLLA HJÄLP MIG !!!!!!!!

Kaj
8/23/18, 9:58 AM
#16

I Start väljer du Inställningar > Konton > Din information (i menyn till vänster).  

Välj Logga in med ett lokalt konto i stället.
Ange användarnamnet, lösenordet och lösenordsledtråden. Från Windows 10 version 1803 anger du i stället en säkerhetsfråga för det nya kontot.
Välj Nästa, och sedan Logga ut och avsluta
Nästa gång du väljer att logga in kommer du kunna göra det med ditt lokala konto och möjligheten till att logga in med ditt Microsoft konto är nu borta.

Det kan även vara så att du satt att en app ska använda ditt Microsoft konto (molnkontot) och då behöver du ta bort även detta.

Se följande länk för detta (steg 2) https://www.makeuseof.com/tag/delete-microsoft-account-create-local-windows-10-login/

men även de andra stegen kan gälla dig dvs om du helt vill rensa upp din dator. Det kärver då att du skapar ett helt nytt konto på din dator som skall vara ett "lokalt Windows konto" INTE ett Microsoft konto - du skall aldrig behöva ange en e-post adress om du uppmanas till det har du valt fel kontotyp.
Därefter loggar du in med detta nya konto och går till användarkonton igen och helt enkelt väljer att ta bort det andra kontot - det som du idag har problem med.
OBS! allt tillhörande det kontot försvinner - filer, installerade program, inställnijngar etc. så behöver du detta kopiera först alla sådana filer till ett annat ställe på din hårddisk - PS hårddisken rensas inte utan bara allt tillhörande kontot som tas bort.

https://datorn.ifokus.se/articles/5b754fff8e0e7422ea004ed8-vilka-olika-slags-windows-konton-finns-det?discussions-1

gudilondon
8/25/18, 6:41 PM
#17

Nu har jag ett nytt inloggningsnamn, tagit bort One Drive och använder Lokalt Konto. Så nu ber jag till högre "datormakter" att det ska fungera.  (vill helst inte slänga ut datorn genom fönstret!)

Tack för hjälp och vägledning 🙂

Zpookey
8/31/18, 10:05 AM
#18

#17

Alltså…du kan fortfarande ha kvar OneDrive trots att du logga in lokalt istället för med ett Hotmail-konto. Det är bara att installera OneDrive och logga in på det med ditt Hotmail-konto….det påverkar inte din lokala inloggning.

Kaj
8/31/18, 10:42 AM
#19

#17 Rätt
Så gör jag.
Har ett lokalt konto.
Startar OneDrive appen och konfigurerer mitt Microsoft-konto till den.
OneDrive appen synkar precis som den ska och jag loggar bara in på datorn med mitt lokala konto.
Samma sak med mitt Office 365. Där anger jag mitt microsoft konto så är jag on-line även i dessa program.

gudilondon
8/31/18, 10:09 PM
#20

Tyvärr så hjälpte det inte med lokalt konto. 

Jag har inte någon OneDrive-app. Jag har inga appar över huvud taget. Jag arbetar med min dator. 

Tycker detta är riktigt läskigt!

Annons:
Kaj
9/3/18, 2:23 PM
#21

Har du klickat och angivit ditt konto och lösenord igen?

I vissa fall (som inte ens Microsoft identifierat ännu) kan detta komma upp efter Windows uppdateringar. Det brukar då lösa sig genom att ange sitt konto och lösenord igen.

Har du även andra enheter med Windows 10 som du använder såsom en platta, telefon etc så kan det påverka om du ändrat något på dessa vad gäller ditt konto. Ett Microsoft konto slår "överallt" så ändrar man på ett ställe så påverkas alla andra enheter som använder det kontot också

Upp till toppen
Annons: