Annons:
Etiketthårdvara
Läst 953 ggr
Martin
2018-07-13 20:09

Hårddisk på väg att lägga av?

Ciao.

Min ena hårddisk har börjat väsnas mer (skulle möjligen kunna vara en fläkt som börjat väsnas men låter mer som mekaniskt och tror att det är en hårddisk). Det är ibland tyst och när datorn börjar jobba så låter det mer.

Har haft datorn i 7 år, så det är alltså inte bara en högljudd hårddisk jag inte är van vid - utan det är ett annat/högre ljud än normalt.

Vad finns för vettiga verktyg för att kolla status på sin hårddisk? Eller skall man bara byta ut den rakt av utan att fundera mer på om den är på väg att ge upp eller inte?

mvh Martin

Annons:
Huygens
2018-07-14 16:37
#1

Ta backup ofta.

Martin
2018-07-15 08:55
#2

Ja, det görs frekvent till dels annan disk men även till moln så jag är i grunden inte orolig över eventuell dataförlust. Mer att man kanske kunde se vilken av diskarna som eventuellt är på väg att ge upp och byta ut den redan på förhand. Om det nu är en disk som är på väg att lägga av.

mvh Martin

Huygens
2018-07-15 11:23
#3

Jag känner inte till något program som detekterar om en disk är mekaniskt sliten.

Kaj
2018-08-06 09:02
#4

Vet ej vilket OS du har men om du har Windows så gå till utforskaren och högerklicak på din hårddisk där.

Välj sedan egenskaper och fliken Verktyg.

Där har du en funktion under Felkontroll som heter Kontrollera som kollar din hårddisk.

Den funktionen kan avläsa din disk och se om det finns skadade sektorer och då avmarkera dessa så de inte används längre.

Funktionen kan så klart inte vagöra om din disk håller på att lägga av men om du får många fel kan det vara en indikation på att den är på väg att gå sönder.

Zpookey
2018-08-06 10:57
#5

Starta en kommandotolk och skriv:

wmic diskdrive get status

Fler växlar för wmic får du ifall du skriver:
"wmic diskdrive get /?"

"wmic diskdrive get status, size, model, mediatype"
ger lite mer info om disken.

JonasDuregard
2018-08-20 10:27
#6

Hur många hårddiskar har du? Om ljudet sker någorlunda ofta kan du ju prova att koppla ur en disk och se om ljudet är kvar. 

Är diskarna sju år gamla är det kanske värt att byta ut dem. För ett par hundralappar kan du troligtvis få en hårddisk med mer utrymme än de du har.  Eller uppgradera till SSD så slipper du oroa dig för mekaniska problem i alla fall.

Annons:
Martin
2018-10-05 23:01
#7

Tack för tips och input. Verkar vara att den ena är på väg att lägga av.

Får se om jag helt enkelt kopplar bort den eller om det ändå blir en ny dator (det skulle behövas oavsett hårddisk).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: