Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1413 ggr
Uppkatten
7/13/18, 8:23 PM

Dator för foton/bildredigering

Behöver köpa ny dator då min Dell Inspiron 15R håller på att lägga av (sannolikt grafikkretsen som är paj enl. Dells support).  Vill gärna ha en liknande dator, och använder datorn mestadels för foton och bildredigering. Någon som har något förslag på bra dator gärna som ni har egen erfarenhet av? Behöver en hyfsat stor skärm (gärna större än i dag), samt stor hårddisk.  Har trivts bra med Dell, men när jag läser om deras datorer begriper jag ärligt talat inte särskilt mycket. Och någon "inköps-support" för privatpersoner verkar de inte ha - jag hänvisas tillbaka till hemsidan hela tiden…? Prisklass: max 10 000:-, gärna billigare förstås. Tips?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Kaj
8/6/18, 9:26 AM
#1

Är det en bärbar dator du vill ha eller en stationär?
Antar bärbar eftersom du anger att skärmen helst skall vara lite större än din vilket jag då tolkar som en 17 tums skärm.
Eftersom du håller på med bildredigering tycker jag det är viktigt med grafikkortet därför bör du nog ha ett externt sådant. Det ger bättre grafik men även mycket bättre prestanda för grafikredigering och Video/Film tittande.
Helst skulle du väl behöva en Intel I7 processor av 7:e eller 8:e generationen men då drar priset iväg över 10 000.
Så en Intel I5 7:e generationen bör mer än väl räcka för dig och där finns det datorer under 10 000 kr.

Här har jag gjort en seletering på Netonnet
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/17-tum?page=1&filter=82858576

Dessa 3 har en Intel I5 7300HQ processor med 4 kärnor samt externt grafikkort från Nvida.
Egentligen är det bara hårddiskarna som skiljer där den första är på 250 GB SSD och Asusen är på 128 GB men där får du även en 1TB vanlig hårddisk åxå.
Det som är mindre bra är att skärmarna på samtliga endast är på 1920x1080. Där skulle du nog vilja ha lite mer men du kan koppla in en extern skär om du vill för Intels 7300HQ stödjer grafik upp till 4096x2304

Jag vet att ASUS har bra saker. Men i stort sett skulle jag tro att samtliga dessa är likvärdiga.

Du kan läsa mer om specifikationerna för denna Intel processor här
https://ark.intel.com/products/97456/Intel-Core-i5-7300HQ-Processor-6M-Cache-up-to-3_50-GHz

kattöga
8/19/18, 10:23 AM
#2

Ett tips kanske kan vara att använda en laptop och köpa till en extern bildskärm som du kan använda dig av. Så har jag gjort. När jag behöver jobba med bilder så är den stora skärmen toppen. Och när jag inte behöver den externa skärmen är det lätt att ta med lappen dit jag vill.

Använder dessutom molnlagring för mina tunga bilder och andra dokument numera (One Drive i huvudsak).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: