Annons:
Etikettprogramvara
Läst 618 ggr
Tobbe_490
2018-08-19 09:57

Google Drive

Hej,

Min fru använder Office programmen och har Google Drive som backup. Google Drive synkar med hennes enhet. För ett tag sedan skulle hon redigera en text när vi var på resa och gick in på Google Drive och den (Word)fil hon ville redigera. Den fanns där men med "~$" framför filnamnet. Vad jag läst på nätet är det en temporär fil . När vi kommer hem fanns (den riktiga) filen på hennes "hemdator" . Vad kan vara orsaken till att filen blev en temporär fil och varför fanns den på Google Drive?  Senare upptäckte jag att det fanns flera temporära filer på Google Drive alla med storleken 162 kb.

Annons:
JonasDuregard
2018-08-20 10:15
#1

Temporärfiler används av många olika anledningar, till exempel som backup ifall strömmen bryts när dokumentet inte är sparat. Gissningsvis handlar det här om att filen inte sparats men är öppen på en annan dator eller att Word inte avslutats korrekt. 

Anledningen till att temporärfilen hamnar i Drive är troligtvis att Sync-appen installerar en plugin till Office för att förenkla molnlagring av dokument.

JonasDuregard
2018-08-20 10:20
#2

Bättre gissning: Word skapar alltid en temporärfil när man sparar en fil, sedan byter den namn på filen till det egentliga namnet man vill spara till, men om Drive har börjat synca filen så kommer den vara låst och därför misslyckas Word med att byta namn och temporärfilen ligger kvar.

Kaj
2018-08-20 10:59
#3

Jonas har nog rätt här.
Microsofts Office produkter har en inbyggd funktion som gör att så fort man arbetar med en Office fil som finns på en webbaserad plats någonstans så skapar Office en arbetskopia lokalt på datorn. Detta för att om ex nätverket går ner så och filen inte är syncad så är det denna kopia som kommer att aktiveras nästa gång man försöker öppna filen. Ibland händer det dock att det blir problem mellan synkning och dessa temporära filer.

Du löser detta genom att på den lokla datorn gå in i Office Upload Center (finns i program och mappen för Microsoft Office eller så skriver du helt enkelt Upload Center i sökrutan). 
Här kan du nu se ifalll det finns filer som ännu inte är synkade och väntar på att bli det.
Till vänster i övre hörnet har du en länk som heter "Väntanade uppdateringar" - klicka ner på den och välj valet "Alla cachelagrade filer"
Om din fil med $ finns där kan du försöka synka upp den genom att helt enekelt öppna den kopia och sedan bara välja spara i Office programmet (ctrl+s)
Du kan även högerklicka och välja att spara en kopia eller ta bort filen därifrån.
Normalt skall denna lista vara tom vilket innebär att all synkning har fungerat som den skall  så jag brukar helt enkelat ta bort alla filer därifrån om det finns några och jag vet att min fil i molnet är den sensate.
Skulle du inte se din fil där trots att du har en med $ i Google drive kand et vara så att du öppnat just den filen från enannan dator. Även på den datorn finns så klart en Upload Center som filen kan ha fastnat i. Då måste man gå till den datorn för att göra samma sak - dvs synka om filen eller ta bort den från Upload Cachen

Upp till toppen
Annons: