Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 754 ggr
_Fisken
8/22/18, 1:03 PM

Opera vs. Chrome

Har gått över till Opera webläsare - igen. Hade Chrome(ium) på min Linux-dator och den datorn har inte supermycket RAM-minne. Bristen på minne märktes när jag använda Chrome under en tid och laddade ett antal flikar. Datorn knäade efter ett tag. Så jag kollade Resursövervakaren  för att se vad Chrome tar i minne för att arbeta. Den tar mycket mer minne än vad exvis. Opera gör.  Chrome kräver ca. 450Meg i RAM för att ha gmail laddat. Opera kräver ca. 270 Meg.  Facebook tar snarlikt lika mycket. Så om jag har för många flikar öppna i Chrome låser sig nästan datorn. Opera däremot skapar inga problem. 

Nackdelar med Opera? Inga som jag ser direkt. Sync mellan olika datorer saknar dock sync av tillägg. Men det är ingen big deal. För övrigt funkar det mesta. Netflix måste jag dock köra på Chrome. Ska finnas ett fix till Opera men ids inte kolla upp det.

Annons:
Kaj
8/22/18, 2:09 PM
#1

Att Chrome tar så mycket RAM vid flikar beror på att den sandboxar filkarna så att en flik inte kan/ska inverka på de andra flikarna vad gäller stabilitet och säkerhet. Ex om en flik har en webbsida som craschar påverkar det bara den fliken och inte de andra. Samma sak gäller om en webbsida som är lite suspekt försöker göra saker i din session som äventyrar säkerheten - typ snoppa det du skriver med mera så kan den bara komma åt den aktuella flikens info och inte de andras.
Allt detta kärver nya instanser av delar eller ibland hela chrome för varje flik och det drar minne eftersom samma Chrome-kod måste laddas för varje flik. Om du i resurshanteraren tittar så kan du se att även om du bara har ett fönster av chorme med en flik öppen så har den ändå flera olika (upp till 10 stycken eller flera) aktiva sessioner - veckla ut plustecknet under Chrome i resursövervakaren.
Detta är en säkerhets grej att sandboxa webläsaren som Chrome, FireFox, MS Edge mfl webläsare gör.
Hur Opera gör där vet jag inte men jag skulle bli förvånad om inte dom åxå sandboxar. Frågan är bara om dom gör det lika effektivt och lika många delar av din websession per flik. Jag är ingen expert på detta så det låter jag vara osagt men det skulle kunna vara en anledning varför Opera tar upp mindre RAM. Men det kan ju även vara att Operas kod är mycket mer effektiv så klart.

_Fisken
8/22/18, 2:25 PM
#2

Tack för informationen. Chrome skapar alltså  en egen, privat minnesarea där fliken får ha sina egna resurser. Inte delas med andra flikar..

Opera har ju länge varit känd för att vara snabb och "liten".  De har anammat mycket av Chromium vilket har gjort läsaren bättre. Förut var den ganska "buggig" eller läste sidorna mer eller mindre bra.

Kaj
8/22/18, 2:49 PM
#3

Ja det är rätt och jag är som sagt nästan säker på att även opera har någon form av sandboxning av flikar.

Opera använder sig av Chromes JavaScript motor V8 så där finns likheter mellan dessa 2 webbläsare.
MS Edge använder sig av JavaScript motorn Chakra och FireFox av JavaScript motorn SpiderMonkey. Apples webbläsare Safari använder sig av JavaScript Core
Dessa Javascript motorer har olika sätt att översätta och exekvera kod såsom JIT, kompilerad maskinkod, byte kod etc och det är det som avgör hur snabba webbläsare är på att rendera webbsidor där det finns mycket JavaScript kod vilket det numer gör på nästa alla webbsidor eftersom reklam och interaktivitet är så vanligt på dessa.

Så en månad kan MS Edge vara snabbast för att nästa månad tappa till Chrome etc allt beroende på uppdateringar som kommer varje månad till nästan alla webbläsare.

Upp till toppen
Annons: