Windows 10

Microsoft konto

2018-08-22 19:27 #0 av: gudilondon

Ursäkta att jag är så trögfattad, men jag måste ställa denna fråga. 

När jag loggar in på min dator - är detta kopplat till Microsoft? Anledningen till att jag frågar är att jag inte vill ha något microsoft-konto. Jag har ingen användning för detta eftersom jag inte vill köpa något eller använda kontot på annat sätt. 

Jag är ensam användare till min dator.

Anmäl
2018-08-22 19:48 #1 av: _Fisken

Om du har Windows 10 så vill ju MS att du ska ha konto för att ledas in i Microsofts varma famn och då dra nytta av deras mail (live.se) och deras moln-tjänster. Det betyder inte att du måste ha nåt konto hos dom. 

Anmäl
2018-08-22 20:01 #2 av: gudilondon

# 1 - Jo jag har Windows 10.  Och jag vill inte ständigt och jämt bli uppmanad till att hantera mitt konto. 

Kan jag logga in på min dator ändå, om jag tar bort mitt MS konto? 

Anmäl
2018-08-22 20:19 #3 av: _Fisken

Ja. Det kan du. Hjälpte grannen min..det funkade då.

Anmäl
2018-08-22 21:42 #4 av: beem

#0  Du fick ju så bra svar i ditt andra inlägg.


Anmäl
2018-08-23 10:13 #5 av: Kaj

gudilondon
Läs min artikel på startsidan av datorn.ifokus så får du lite vägledning om vad de olika kontona är.
I ditt fall är jag säker på att du har satt någon app att använda ditt Microsoft konto och att den appen har fått ett felaktigt lösenord. Då måste du själv leta upp vilken app det är. Det är inte microsofts fel utan appens. om detta är felet kommer det bli samma sak även om du ändrar till ett lokalt Windows konto. det är appen som försöker logga in till ditt molnkonto (Microsoft konto) - du måste i så fall helt enkelt hitta appen och ändra där.

Exempel på en sådan app är OneDrive och Microsoft Office men det finns många fler både från microsoft och från andra leverantörer.

https://datorn.ifokus.se/articles/5b754fff8e0e7422ea004ed8-vilka-olika-slags-windows-konton-finns-det?discussions-1

Anmäl
2018-08-23 10:16 #6 av: Kaj

Om ditt problem är OneDrive

Lösa vanliga synkningsproblem med OneDrive

Använd inte Office uplaod synkning

Det kan finnas flera orsaker till att OneDrive inte synkas korrekt upp i molnet och en av de vanligaste är att man har OfficeUpload synkningen påslagen i OneDrive appen. Här uppstår lätt konflikter särskilt om man har samma filnamn lokalt (ej i OneDrive) som man har i sin OneDrive i molnet.
Det är bäst att slå av den synkningen.

1.      Högerklicka på OneDrive appen i notifieringsarean längst ner till höger och välj inställningar

2.      Välj fliken Office

3.      Bocka ur att använda Office 2013/2016 för att synkronisera filer

Säkerställ att du enbart synkar filer lokalt till molnet som du har i OneDrive

1.      Högerklicka på OneDrive appen i notifieringsarean längst ner till höger och välj inställningar

2.      Välj fliken Avancerat

3.      Välj knappen för bibliotek/foldrar

4.      Nu kan du välja om du vill synkronisera samtliga filer mellan din dator och din OneDrive i molnet eller om du endast vill synkronisera vissa filer

OneDrive reset

Om man misstänker att OneDrive cachen blivit korrupt eller att det verkar som om synkningen bara hänger och inte kommer vidare kan man pröva med att göra en reset på OneDrive appen

%localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset

OneDrive reset

Om man misstänker att OneDrive cachen blivit korrupt eller att det verkar som om synkningen bara hänger och inte kommer vidare kan man pröva med att göra en reset på OneDrive appen

%localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset

Koppla om OneDrive

Om problemen trots allt kvarstår kan det vara värt att bryta länkningen mellan din dator och ditt OneDrive konto i molnet och etablera denna länk igen.

1.      Högerklicka på OneDrive appen i notifieringsarean längst ner till höger och välj inställningar

2.      Klicka på unlink denna dator

3.      Följ därefter stegen för OneDrive installationsguiden.


Anmäl
2018-08-25 18:03 #7 av: gudilondon

#5 och 6

Jag använder inte appar. Jag använder inte heller OneDrive, men du kan ha en poäng där. Det kanske är något jag inte tänkt på.

För övrigt så har jag ändrat kontot till lokalt konto, men problemet kvarstår.  Känner riktigt hur Microsoft kliver på min rygg!

Anmäl
2018-08-26 20:52 #8 av: gudilondon

Så här ser bilden ut som åter igen kommer upp.

Jag har ett lokalt konto och jag  har ingen One Drive. Jag vet inte vad jag ska göra!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.