Annons:
Etikettwindows
Läst 880 ggr
beem
8/24/18, 8:10 PM

Program med genväg till skrivbordet

När man laddar ner en del program så skapas ibland automatisk en genväg med en ikon  till skrivbordet och ibland får man frågan om man vill ha  en genväg.

Jag har idag laddat ner ett program men får ingen genväg till skrivbordet. Programmet syns inte heller i startmenyn. Jag har pratat med supporten som säger att det ska bli automatiskt.

Kan det vara någon inställning jag har som inte är OK ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
_Fisken
8/24/18, 10:12 PM
#1

Det kan väl ha blivit nåt fel i installationen. Vanligtvis hamnar nerladdade program i katalogen Hämtningar. Leta upp programmet i den katalogen och kör det igen.

Sindri
8/24/18, 10:17 PM
#2

Ibland måste man starta om datorn innan det syns. Annars kan du när du hittar programikonen högerklicka och välja Skapa genväg på skrivbordet.

beem
8/24/18, 10:40 PM
#3

Jag har kört programmet ytterligare än gång men det förändrar inget. 

Jag har startat om datorn men det hjälper inte heller. Jag vet att jag kan högerklicka och skapa genvägen själv men undrar mest vad det beror på att det inte fungerar via programmet.  Jag har märkt samma sak vi annat tillfälle också med annat program.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
8/27/18, 10:28 AM
#4

Vid installalationen fick du antagligen en fråga på vilket ställe du ville installera programmet och dess komponenter. Vanligtvis är det förifyllt med stället till Programfiles (C:\Program Files eller C:\Program Files (x86))

Gå till program files på din C disk och leta upp progarmmbiblioteket där.
Leta efter den exe fil som skall satarta programmet - om det finns flera exe filer pröva dig fram genom att klicka på dom och sedan ser du vilken det var som startade upp ditt program.
Högerklicka då på den exe filen och välj "Fäst på start = lägger en ikon i Starmenyn samt Fäst i aktivitetsfältet = en ikon i ditt aktivitetsfält längst ner.

För att få en ikon på skivboordet höger klickar du igen och väljer Skicka till och sedan Skrivbordet.

beem
8/27/18, 12:46 PM
#5

#4 Ja den frågan kom upp.

Vad beror det på att det inte automatiskt skapas en ikon på start och en på skrivbordet. Enl. programutgivaren ska det göras det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
8/27/18, 1:03 PM
#6

Ingen aning faktiskt. Det kan vara att programmet är ett äldre program som inte är gjort för senaste Windows.
Det kan åxå vara så att man vid installationen har ett val som säger något i stil med att "programmet skall installeras för alla användare på denna dator".
Om man då bara anger "installera bara för denna användare" och är inloggad med ett annat konto ex administratörskonto (som behövs för att isntallera program) så läggs detta till bara på det användarkontot och syns bara då man är inloggad med just det kontot.

hur som helst kan du ju alltid lägga till det manuellt i efterhand så som ajg beskrev genom att högerklicka på exe filen som startar programmet - där kan du alltså lägga till Start, Aktivetesmenyn och Skrivbordet.

Annons:
beem
8/27/18, 3:18 PM
#7

¤6 Ja då vet jag hur det ligger  till.

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: