Annons:
Etikettwindows
Läst 583 ggr
powerade
2018-09-12 18:29

Göra dokument

hur i hela xxxxxxx ska jag kunna göra ett dokument?

Vet ni nån app eller program eller vad som helst som kan hjälpa mig? Antingen att tillverka ett nytt eller redigera.

Hade detta problem förra året när jag skulle skriva ett CV rätt så viktiga grejer och behöver skriva ett nytt nu. Har för den delen också bytt dator så har ingen aning om vad det var för program som hjälpte mig tidigare…

Annons:
Sindri
2018-09-12 18:45
#1

Vad har du för operativsystem? Det finns oftast gratis program som heter något med text, anteckningar, wordpad eller dylikt.
Gå igenom dina program så hittar du säkert något, annars finns ju Open Office och Libre Office och säkert fler program än så. De båda är i alla fall kompatibla med Word.

powerade
2018-09-12 19:28
#2

Jag har en lenovo. Försökte få använda word på gratis månad men det gick ej. Inga andra office funka så bra heller. Hittade på internet att prova word gratis online så nu hae jag ordnat. Men lär komma behöva i framtiden också. Inte jättesugen på att måsta betala för det lilla.

parsley
2018-09-12 19:59
#3

Det finns ett gratis program som heter Libre Office. Det motsvarar Word, Excel mfl Office-program. Tidigare hade jag Open Office med samma funktioner, men när jag skulle ladda ner det i våras funkade inte den nedladdningen så jag valde Libre Office istället. Tycker att Libre Office fungerar alldeles utmärkt. Open Office använde jag i flera år utan problem.  Ska man skicka filer till någon som använder Word kan man spara dem i Word-format om man vill.

JonasDuregard
2018-09-13 00:07
#4

#2 Google-docs är en möjlighet, särskilt om du använder gmail redan. Andra molntjänster finns också (dokumentprogram som körs i din webbläsare).

Kaj
2018-09-13 11:57
#5

Om du har Microsoft Windows som operativsystem så kan du starta programmet wordpad
Skriv då wordpad i sökrutan nere till vänster och starta programmet. Det är en enklare variant av Microsoft Word som är gratis och ingår i ditt Windows.
Ska du bara göra vanliga dokument där du vill formatera text med rubriker, olika typsnitt, olika typer av textformaterignar så duger den mer än väl.

Du kan spara ditt arbete i flera olika format. Det som är standard är i foramtet rtf vilket är samma som Word använder. Bara att döpa om filens ändelse från rtf till docx om du vill.

powerade
2018-09-13 12:25
#6

Ska ta å kika. Tack för alla svar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: