Annons:
Etikettinternet
Läst 4426 ggr
Jalking
2018-09-14 00:58

Finns någon BRA TV-tablå på nätet?

Jag har använt några olika genom åren. Viasats, tv.nu och nu på senare tid kolla.tv. De har varit bra, men en efter en har de försämrats  till att bli i stort sett oanvändbara.
Viktigt för mig är att det är enkelt att få över informationen i min Googlekalender. På flera sidor går det med några musklick med funktionen "Outlook/Ical".
Viasat tog bort den viktiga funktion för något år sen. Adjöss med den!
Bytte till tv.nu men de slutade att ange vad som egentligen sänds. På Viasat motor stod  "Formel 1, Formel 1, Formel 1, Formel 1…." sen fick man klicka för att se om det var träning 2, kval, race, repris av något. I kalendern var man tvungen att gå in och redigera manuellt för att det skulle gå att se vad som sändes. Adjöss med den skitsidan!
Bytte till kolla.tv som hade allt det jag ville. Ett tag. Nu har de börjat som tv.nu "Formel 1, Formel 1, Formel 1, Formel 1…." (Hur de är med de andra sportkanalerna, står det  "Fotboll, Fotboll, Fotboll, Fotboll, Fotboll, Fotboll… och sen får folk försöka gissa vad det är för matcher?) Dags att vinka adjö även till den skitsidan!

Finns någon vettig sida med TV-tablå där man enkelt kan relevant info till kalendern och bli upplyst om vad som egentligen sänds?

Annons:
_Fisken
2018-09-14 05:47
#1

Jag har tv.nu och konto där. På telefonen får jag aviseringar om nån favvo sänds snart. Tablån har jag ju i själva appen. Men du vill ha ytterligare funktion?

Record
2018-09-14 09:48
#2

Dagens bästa, kanalvalet gör du själv, under "HEM", vita fältet.

http://www.dagenstv.com/chart/?cha=21

Själv ser jag ingen variation mellan sändningarna i sportens utbud.🤔

Kaj
2018-09-17 09:49
#3

Om du förstår hur man kan utnyttja xml filer och EPG TV tablåer så hittar du de svenska kanalerna här
 http://estiptv.site/epg/SE_guide.xml.gz or http://estiptv.site/epg/SE_guide.xml

Det är dessa man använder om man har exempelvis IPTV. Klistar man in länken till xml filen där så får man en fullständig EPG i 7 dagar
XML filen innehåller länkar til sk. M3U filer som innehåller programtablåer för respektive kanal. Vill man inte ha alla kanaler kan man redigera XML filen i ex Notepad och ta bort dom kanaler man inte är intresserad av.

Hur man skall koppla dessa till en Google kalender vet jag inte men det går kanske

Filen använder sig av webgrabplus för att hämta hem EPG
http://www.webgrabplus.com/

http://rapidiptvsweden.bz/guider-for-iptv/ - här ser du hur du får tusentals kanaler och EPG till KODI eller din smart tv.
PS ditt samvete styr om du vill använda deras tjänst (det finns jätte många fler IPTV lösningar)

TeknikSvett
2018-09-27 12:42
#4

Jag förstår inte hur man utnyttjar dem, Kaj, men du har fångat mitt intresse. Jag får försöka lära mig. :)

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


Kaj
2018-09-27 14:32
#5

#4
Dessa IPTV kanaler är inte lagliga så det är helt upp till dig själv om du väljer en sådan lösning.

Men så här går det till
Man signar upp sig på ett abonnemang hos några av dessa (finns som sagt flera och dom funkar alla på samma sätt). Man kan få en provperiod gratis på 24 timmar för att se att allt fungerar. Annars kostar dom typ 1 500 kr per år och då ingår flera tusen TV kanaler - fria som betal- och film- och sport kanaler

Sedan laddar man hem en app till sin enhet.
Om det är en smart TV ger dom dig info till var du kan ladda ner appen (den kostar ca 100 kr i engångskostnad och har inget med IPTV snubbarna och göra)
Har man ex en dator eller en smart android box (vilket är vad dom även brukar kunna sälja till dig men det går även att köpa från Kina eller i Sverige på de stora kedjorna) så kan man ladda ner appen dit. Detta är så som ComHem och andra distributörer numer gör i stället för sina TV-Boxar. Dom kallar det en smart TV box men det är helt enkelt en Android TV Box som man kan löpa för ca tusen kronor själv om man vill.
Eller kanske bättre tycker jag, man laddar ner KODI som finns för både Android, Windows och flera andra plattformar och installerar på sin Box (kan vara en Chrome box, NVida Shield, Android box  eller helt enkelt en Windows dator) Via KODI kan du se på TV, spela spel, lyssna på musik, lägga in egna filmer som du har på en hårddisk med mera. KODI är gratis - bara att leta upp på nätet.
Med KODI kan du titta på din dator eller Androidbox som du givetvis kan koppla till din TV för att få en större skärm om du vill - HDMI ingången på TVn
I KODI aktiverar man sedan ett tillägg (add-on) som heter just PVR IPTV Simple Client (finns beskrivning på hur du gör det på deras hemsidor men i princip ett par knapptryck)
I detta tillägg i KODi eller i din app för ex din smart TV kommer du sedan först att få ge den webbadress med TV kanaler som du får av dessa snubbar då du singerar dig för ett abonnemang.
Med denna adress kommer ditt tillägg i KODI eller din app sedan att visa 3-4 tusen TV kanaler från hela världen. 
Det är här det olagliga uppkommer för det är inte bara fria IPTV kanaler som finns utan alla betalkanaler åxå. Här finns ex samtliga kanaler i Sverige inkl film och sport från C-More, Viaplay  mfl. Alla upplåsta utan extra kostnad plus alla andra kanaler världen över såsom engelska BBC och amerikanska kanaler etc.
KODI tillägget eller din app kan du styra så att du bara ser de svenska kanalerna om du vill eller skapa favoritlistor dit du lägger dom kanalerna du vill se Ex en för Sport, en för film, en för … ja du förstår nog.

Sedan kommer vi till att få en EPG till dessa.
KODI tillägget eller din app har oftast en inställning där du kan ställa in en EPG (Electronic Program Guide) länk ex http://estiptv.site/epg/SE_guide.xml.gz or http://estiptv.site/epg/SE_guide.xml
När du sedan startar en IPTV sändning från en favoritlista kan du aktivera EPG på din enhet och då visas en riktigt EPG för alla kanaler i den favoritlistan med tider, program och innehåll i programmen samt skådespelare etc. Precis som på en vanlig TV från Com Hem etc …

När vi pratar program som klarar av att visa TV direkt via M3U filer kan jag nämna
KODI (så klart), VLC, Windows Media Player, WinAmp och många fler samt alla moderna smart TV genom att ladda ner en app till TVn. Nästan alla klarar av det i dagens läge eftersom det är en standardiserad form för strömmat material. Bara välj Öppna och öppna sedan en länk till en M3U fil på nätet så skall programmet klara av att strömma upp materialet vare sig det är radiokanaler, TV program, Musik eller vad det nu kan vara. Det finns så klart lagliga sådana där det finns fria TV kanaler, radiokanaler …)

Personerna bakom IPTV (som det många olika av inte bara den jag angav i #3 ovan) har anonyma servrar i t ex ryssland etc som gör att dom tagit bort alla spärrar för alla kanaler vilket gör att man kan se även krypterade betalkanaler.
EPG listan är helt fristående från dom. Dessa funkar så att de mappar TV kanalerna mot EPG tjänsten. Så därför funkar dom
KODI funkar med EPG men vissa appar klarar inte av att visa EPG men det ser du på inställningen av apparna

Här finns ex guider för hur du installerar dessa IPTV kanaler från dessa snubbar
http://rapidiptvsweden.bz/guider-for-iptv/

MEN KOM IHÅG DET ÄR OLAGLIGT SÅ JAG VISAR BARA HUR MAN KAN GÖRA. RESTEN ÄR UPP TILL VAR OCH ENS SAMVETE OCH INTE MIN REKOMMENDATION. 
Att jag visar hur man kan göra är för att man gör på exakt samma sätt för att lägga dit lagligt material som du antingen köpt ett abonnemang på eller via vanliga fria M3U filer. Du kan alltså även lägga in fria IPTV kanaler på detta sätt. Dvs hämta IPTV kanallistor från Internet med helt fria IPTV kanaler eller köpa abonnemang med TV kanaler som alltså är HELT LAGLIGA. Så tillvägagångssättet är desamma skillnaden är bara att dessa snubbars kanaler ju är betalkanaler och därför inte lagligt att köra. Men tekniken är densamma för att lägga till sina IPTV kanaler - även COM Hem, BBB etc gör samma sak i sina boxar men dom är låsta så du kan inte komma åt konfigurationen och se deras konfigurerade kanallista - vilket är en vanlig M3U eller M3U8 fil.
Att upptäckas och bli bötfälld är dock små risker eftersom allt går anonymt över ditt bredband. Dvs din bredbandsleverantör ser inte vad som går över din lina bara att det går data-trafik där som ju är dina TV kanaler när du tittar på dom.

TeknikSvett
2018-10-01 11:47
#6

Jag vet inte om jag kommer att testa, men intressant är det i alla fall! Tack för det fylliga svaret. :)

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


Annons:
Kaj
2018-10-02 11:51
#7

#6
Bara så du vet - det finns även lagliga kanaler att titta på i ex KODI på detta sätt.
Jag har en vanlig Android Box som jag installerat KODI i (kan du även göra i ex Windows eftersom KODI finns för alla plattformar).
Där har jag nu alla fria Play kanaler såsom SVTPlay, TV3 play, TV4 play, TV5 play, TV6 play, TV7 play, TV8 play, TV9 play, TV10 play, TV11 Play, TV12 play
Sedan har jag flera av de nordiska kanlernas fria play kanaler där.

Så KODI är inte olagligt (och den är helt gratis) utan det är vad du väljer att ladda den med som ev. är olagligt. Min är alltså HELT laglig.
Fördelen är att jag har alla play kanaler tillgängliga på ett gemensamt ställe precis som en vanlig TV och man behöver inte betala för det eftersom alla dessa kanaler är gratis.
Vill jag sedan lägga till ex C-More, ViaPlay, Netflix, HBO eller andra betalkanaler så kan jag köpa abonemang från dessa lagligt och lägga in i KODI så finns dom även tilgängliga på samma genemnsamma ställe och plattform.

Upp till toppen
Annons: