Annons:
Etiketthårdvara
Läst 882 ggr
Galenidjur
2018-09-18 22:22

uppgradera till större ssd-minne

jag har köpt en ny laptop men den har löjligt lite minne och jag skulle vilja uppgradera till ett större ssd-minne. Jag vet hur man gör själva proceduren, men jag har ingen aning om hur man vet vilket minne man ska köpa… Finns det olika modeller? hur vet man i så fall vilken som passar till just den laptop man har? Förlåt för dum fråga kanske haha. Känner mig lost.

Min nya laptop är en msi gv72 8rd

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Kaj
2018-09-19 11:51
#1

Det är väl inte RAM minnet (dvs internminnet) du vill uppgradera för det är lite speciellt där du måste plocka isär datorn.

Jag antar att det är ditt externa minne där du nu har en inbyggd SSD disk på 256 GB som du vill utöka.

Jag skulle nog inte välja att plocka bort den interna 256 GB SSD disken för att ersätta den med en större SSD disk av 3 anledningar.

  • 256 GB duger mer än väl som system disk. Du bör dock inte lagra en massa andra saker på den disken än operativsystemet och ev några installerade program
  • En SSD disk är väldigt dyr. Att gå uppp till en 500 GB SSD kostar en bit över 1000 kr
  • Att ersätta en befintlig operativsystem disk med en ny kräver en hel del avancerade steg.
    Först måste du ta en systemavbildning på din nuvarande operativsystemdisk
    Sedan måste du plocak ur den ur datorn och sätta i din nya SSD disk.
    Sist måste du migrera ditt opertivsystem till den nya disken på rätt sätt annars kommer den inte bli bootbar.

Det jag tror är att du vill ha en ny extern disk som haterar mer data än din nuvarande inbyggda SSD disk på 256 GB

Du kan då antingen göra så att du sätter ine en ny extra SSD disk i din dator men det går bara om den stöder 2 inbuggda diskar. Om den gör det kan du köpa en ny SSD disk och sätta in i det lediga slottet. För att komplicera detta lite mer behöver man veta om datorn vill ha en vanlig SATA eller en M2.sata när du köper din disk.
En M2 sata är ett krestkort som är byggd för mobila datorer (eftersom dessa tar upp mindre plats) och är så klart ännu dyrare.

I ditt fall skulle jag tro att det räcker med en vanlig extern disk som du kopplar till ett USB uttag till din dator.
Där kan du köpa nästan vad som helst och dom är mycket billigare än SSD diskar.
SSD diskar behöver du bara om du vill ha en extremt snabb disk men om du köper en USB3 extern disk är dom hyfsat snabb för det mesta du behöver (att lagra filer och backuper på)
Ditt chipset på datorn stödjer även USB 3.1 vilket är ännu mer snabb än vad USB 3.0 är. Men sådana diskar är lite dyrare än USB 3.0 diskar samt att det itne är säkert att din dator har aktiverat USB3.1 i sin konfiguration

Så satsa på en extern USB 3.0 eller USB3.1 (den är bakåt kompatibel med USB 3.0) Du får en sådan disk på 1000 GB (1TB) för ca 600 kr 2000 GB (2TB) för ca 900 kr 4000 GB (4TB) för ca 1.200 kr Finns att köpa på elgiganten, netonnet, kjell & co, webbhallen etc …

och sist - ja det finns externa SSD diskar som du kopplar till USB uttaget i datorn också att köpa men de ger inte samma hastighet som en intern SSD disk men snabbare än en vanlig USB disk
De är dock fortfarande mcyekt dyrare.
En extern SSD disk på ca 500 GB kostar mellan 1.500 - 2.000 kr

Galenidjur
2018-09-19 13:22
#2

nej det är inte ram-minnet jag menar. 

tack för svar!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Kaj
2018-09-19 16:16
#3

OK

Köp en vanlig USB 3 eller 3.1 disk

det räcker och du kommer bli nöjd

Galenidjur
2018-09-20 20:59
#4

#3 faktiskt så lämnade jag tillbaks laptopen och fick pengarna tillbaks . jag hittade en princip exakt likadan, men med en 128 gb ssd + 1tb för nästan samma pris på ett annat ställe. Tycker faktiskt det är rätt dåligt att en såpass dyr laptop har så lite minne när det kostar såpass mycket att uppgradera själv. Men det löste ju sig för mig i alla fall. Men det är mitt eget fel. Jag skulle tänkt efter en gång till innan jag beställde den haha. tack för hjälpen i alla fall :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: