Annons:
Etiketthårdvara
Läst 695 ggr
Tobbe_490
2018-09-20 14:50

Jag vill byta dator!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har insett att jag måste byta till en nyare dator. Men klarar jag av det?
Har hittat en dator som kanske är bra. Den har två HDMI kontakter och jag har två skärmar men den ena skärmen har VGA utgång och jag har en sorts adapter (se bild) går det bra? Datorn har en SSD på 128 Gb och hårddisk på 1000 Gb. Är inte 128 Gb för lite?

Sedan kommer det stora problemet, föra över alla filer och installera program som är köpta på nätet. Inga dokument finns var jag hittar dessa på nätet (slarvigt av mig) bl.a. Lightroom. Hur gör ni?

Filer att föra över, har ni några tips hur man enkelt gör det? Jag har en extern hårddisk som en man hjälpt mig att göra som en backupenhet men jag vet inte hur man återför filerna till den nya datorn. Några tips?

P.S. Jag har Windows 8.0 som operativsystem nu.

Annons:
Sindri
2018-09-20 15:34
#1

Jag är en sån envis gammal get som inte gillar molntjänster, men har du det kan du nog överföra mycket dit och sedan hämta ner till nya datorn.

Har du koder och inloggningar kvar till de program du köpt? I så fall är det ingen fara.
Jag har en undermapp i min inkorg i mailen där jag har alla sådana mail, och kan lätt plocka upp koder. Annars kan du ha tur och hamna i en bra kundtjänst som kan hjälpa dig.

Jag skaffade IMAP-mail när jag bytte dator (från XP till Windows10 - det var inte lätt!) så det var bara att sätta upp ett emailprogram och så kom alla mail med mappar och undermappar snällt in. Det som var svårt var adressboken, men från W8 borde det vara lättare.

För att återkopiera från den externa hårddisken är det bara att koppla in den och  via utforskaren kopiera över filerna där du vill ha dem.

Kaj
2018-09-21 10:02
#2

Om den nya datorn har HDMI eller Display port och din/a nuvarande skärm bara har DVI (som det verkar på bilden) kommer du behöva en DVI-HDMI adapter. En sådan köper du för någon hundring på ex kejll och co, nettonnet, elgiganten …

128 GB SSD +1 TB
Det räcker för det mesta. För den på 128 GB SSD används för att lägga operativsystemet på för att få en så snabb uppstart som möjligt (mellan 10 - 40 sekunder beroende på uppstartsalternativ - stänga av till uppstart ca 10-20 sekunder. Starta om till uppstart ca 30-40 sekunder).
Om det finns plats kvar kan du även installera din program mot denna SSD disk.

Den andra disken på 1 TB använder du gör installerade program som inte får plats eller som du inte vill installera på SSSD disken.
Där lägger du även alla dina privata filer.
Att tänka på är ju att om du använder Windows genvägar till Mina dokument, Mina bilder, Mina filmer etc och lägger filer där så kommer dom som standard att hamna på SSD disken som då snabbt kan bli full. Du kan dock ändra detta i Windows så dessa kataloger i ställer kommer sparas på din 1 TB disk. Skriva Lagring i sökrutan för Windows. Där har du sedan ett val som heter "Ändra var nytt innehåll skall sparas". Där ändrar du i stället till tin 1 TB disk i så fall.

Vanliga dokument, bilder och andra filer flyttar du över genom att helt enkelt koppla in din nuvarande externa disk till den nya datorns USB port. Den dyker då upp i utforskaren och där kan du antingen fortsätta att använda den disken alternativt flytta/kopiera till din 1 TB disk om du vill

Att migrera över redan installerade program till den nya datorn.
Njae. Visst det finns program som säger sig kunna göra det men min erfarenhet är att det bara blir problem.
Här ska du så klart i stället göra en ominstallation på din nya dator. Först skall du kolla om det finns nyare versioner av dina program som är mer up-to-date med Windows 10 även om program som funakr under Win 8 utan problem bör funka under Windows 10 också.
En nyinsatllation gör att du får allt rent och snyggt vilket är en enorm fördel framför att försöka flytta ett installerat program. Du kan inte t ex ta en kopia av din Program files katalog påden gamla datorn och kopiera in på den nya datorn. Det funkar INTE. Installerade program har en massa referenser i registret, i appdata med mera. Det är därför man i så fall behöver special program som fixar det men som jag sa, detta avråder jag i från för det blir bara en massa trassel

Tobbe_490
2018-09-21 10:20
#3

Många bra råd Kaj som jag ska ta till mig!

Tobbe_490
2018-09-21 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Men min backup på min externa hårddisk förstår jag mig inte på. Så här ser det ut.

Det går inte se vad den innehåller? Hur för jag över det till en ny dator?

Kaj
2018-09-21 12:25
#5

Jag vet ju inte hur du tagit backup - har du använt något backup program (ex har Windows ett inbyggt)

Annars kan du ju även göra så att du bara helt enkelt markerar de mappar och bibliotek pådin gamla dator som du vill spara ner till din externa hårddisk. Högerklicka på dem och välj kopiera
Sedan går du till din externa hårddisk och högerklickar igen och vöjer klistra in.

Om filerna redan från början ligger på din externa hårddisk behöver du inte göra något dessa kommer då följa med då du pluggar in den i din nya dator.
Det gäller dock inte om du använt ett backupporgram och i dess konfiguration valt att spra backupkopian på din externa hårddisk.
För att dessa skall gå att öppna på nya datorn krävs att samma backupprogram används och att du där gör en restore/återläsning.
Var då uppmärksam på att ifall du backat upp en massa filer från C disken kommer de återighe att hamna på din nya C disk som ju är bara 128 GB.

Det är alltså en del att planera och tänka på när man ska flytta filer.
jag brukar därför aldrig rekomendera att man använder externa backup program typ de som brukar komma med en extern disk då man köper den.
Det blir altid knepigt om dessa filer skal återläsas på en annan dator.
Windows har en inbyggd backup som man kan använda. Då är det nästan säkert att dessa filer går att läsa tillbaka till en annan Windows dator givet att det inte är allt för långt mellan Windows versionerna. Win 8.0 är iofs rätt gammalt och det har hänt väldigt mycket med Windows backup program till Win 10. Men det bör funka, garantera kan jag dock inte.

Det mest säkra är alltså att helt enkelt kopiera bibliotek och filer du villha över till nya datorn via utforskaren. Då kommer filerna definitivt att komma över utan några som helst problem och utan att du behöver göra något. Bara plugga in den externa disken så har du filerna där.
Om du inte gör något kommer du få med hela din H disk (LaCIE).
Det som jag inte vet är just de kataloger du visat för om de är skapat med ett speciellt backup program krävs att du har det på din nya dator, att det är kompatiblet med Win 10 och att restoren inte försöker lägga tillbaka dessa till din C disk och definitivt inte in i Program files.

Upp till toppen
Annons: