Annons:
Etikettövrigt
Läst 1435 ggr
strobii
2018-10-02 23:01

segt internet på datorn

hej, jag har fått ett problem med min (stationära hp) dator som dök upp helt plötsligt. 
Datorn är inte mer än några månader gammal, och den har fungerat jättebra och snabbt. Jag använder den till att surfa och skriva på. Men helt plötsligt under kvällen så började den ladda hemsidor jättelångsamt. Trodde att det hade med internet/routern att göra, men på mobilen går det lika snabbt som vanligt att ladda hemsidor genom wifi. 
Jag har startat om datorn, och det verkar inte finnas några uppdateringar att göra. Har även testat andra webbläsare. 

Har min dator gått sönder på något sätt? :(

Annons:
JonasDuregard
2018-10-03 00:45
#1

Testa att flytta din router närmare datorn eller tvärt om. Höll du mobilen nära datorn när du testade? 

Prova att mäta din uppkopplingshastighet på till exempel 
http://www.bredbandskollen.se/ och gör samma sak från telefonen eller en annan dator och jämför resultaten. Flytta dator/router och se om det förbättrar anslutningen.

Har din stationära dator någon slags antenn för WiFi? 

De två mest troliga förklaringarna i min mening är att mottagningen för WiFi är dålig på grund av datorns placering, eller att något mjukvaruproblem gör datorn långsam, men ett hårdvarufel i nätverkskortet går inte att utesluta. Man kan köpa USB-anslutna WiFi-adaptrar för någon hundralapp om det behövs.

ilenna90
2018-10-03 01:03
#2

har liknande problem med min dator så lägger in en kommentar här ifall det dyker upp nån bra hjälp :o

strobii
2018-10-03 01:10
#3

jag har haft datorn på samma plats hela tiden, så att det skulle bero på placeringen känns inte troligt. 
och ja, jag har mobilen på samma ställe.

jag googlade tidigare och läste också att det kunde vara fel på nätverkskortet? men jag tycker det känns väldigt osäkert att köpa ett nytt sånt eftersom väl garantin slutar gälla om man själv skruvar upp datorn? :(

och nej jag tror inte den har någon antenn, men jag har en nätverkssladd(?) ikopplad. 
är dessvärre inte särskilt teknisk så ursäktar mig för att jag nog inte kan svara så utförligt på dina frågor.

dessa svar fick jag från bredbandskollen: 
mobil: 
nedladdning: 3,01 mbit/s 
uppladdning: 8,73 
svarstid: 38,34 ms.

datorn: 
nedladdning: 2,39 
uppladdning: 8,96 
svarstid: 39,34

JonasDuregard
2018-10-03 01:40
#4

"och nej jag tror inte den har någon antenn, men jag har en nätverkssladd(?) ikopplad. "

Sitter andra änden av den i din router? I så fall är det inte WiFi som är problemet. 

Värdena från bredbandskollen är nära nog identiska, allt tyder på att det är något mjukvarurelaterat som segar ner datorn. Det gör det både svårare och enklare att lösa. Fabriksåterställning är en utväg om du har backup på allt du behöver. 

Kan du öppna aktivitetshanteraren (tryck ctrl-alt-delete samtidigt och välj aktivitetshanteraren i menyn). Du borde få upp en lista med processer som du kan sortera efter processoranvändning (CPU), minnesanvändning etc. Om du sorterar efter CPU, vilken process kommer överst och vad ligger värdet på? (Om de "hoppar runt" och ligger på låga värden kan du strunta i dem)
Under fliken prestanda (tror jag, sitter själv med engelsk text) kan du se total processor- och minnesanvändning, vad ligger de på (i %)?

Har du något antivirusprogram? Det kan i så fall vara det som segar ner webbläsaren. 

"jag googlade tidigare och läste också att det kunde vara fel på nätverkskortet? men jag tycker det känns väldigt osäkert att köpa ett nytt sånt eftersom väl garantin slutar gälla om man själv skruvar upp datorn? :("

Det finns USB-anslutna, men det behöver inte du eftersom det är något annat problem, skriver det bara om någon annan med samma problem läser tråden.

Kaj
2018-10-03 08:33
#5

Det som är konstigt är att du har högre uppladdningstid än nedladdningstid. Det brukar helt klart vara tvärt om.

Vi behöver även veta vilken typ av abonnemang du har - alltså hastighet för att kunna avgöra om dina upp- och nedladdningstider verkar vara korrekta

Sedan har du installerat något program den senaste tiden?

Det kan även vara så att du fått in något i din dator som segar ner den. Ett vanligt problem idag är att om man besöker vissa typer av oseriösa webbsidor så finns där kod (eller program som laddas ner) som kör kryptovaluta beräkningar. Detta är ex bitcoin. Bitcoin fungerar så att då en transaktion skall genomföras måste en väldigt avancerad och tidskrävande beräkning genomföras. Den eller de som hjälper till med sina datorer att beräkna dessa får i sin tur ersättning i bitcoin.
Detta har många siter nu börjat utnyttja genom att dölja sådan kod på sina webbsidor (ex thepiratebay har det) så när man besöker dessa startar den koden och börjar beräkna bitcoin formlerna. Du får ingen ersättning utan den tar dessa webbsiter hand om. Dom utnyttjar bara din dators kapacitet och CPU för detta. Det finns många program för att blockera detta genom att man installerar tillägg till sin webbläsare som just blockar bitcoin krypto beräkningar. T ex finns för Chrome tillägget NO COIN men det finns många fler än det programmet.

Det du kan göra om du vet att dina problem började hända för ett visst antal dagar sedan är att göra en systemåterställning och sedan välja "en annan systemåterställningspunkt" än den som Windows föreslår och i den lista av datum som då kommer upp leta upp ett datum där du vet att problemet inte förekom. Datorn kommer då att återställas till det datumet. Alla program, konfigurationsinställningar, nya enheter som skrivare tangentbord mus etc. som du ev. installerat efter detta datum kommer gå förlorade och du behöver då installera om dessa igen. Men det kan ju även vara en bra indikation på att det ev. kan vara något av dessa som ställt till det om datorn nu blev snabbare igen efter systemåterställningen.

Om datorn fortfarande är slö kan du som nämnts ovan gå in i aktivitetshanteraren och där se vad som konsumerar CPU och disk aktivitet
Där ser du om det är något skumt program och i så fall om det då ev. är ett virus.

strobii
2018-10-03 15:40
#6

#4 Routern är på nedervåningen, och jag har min dator på övervåningen, så jag har tyvärr inte helt koll på hur sladden faktiskt är inkopplad? Den är dragen ifrån hallen på övervåningen på något sätt. (jag har inte gått ur skolan än så bor hemma, så det är min pappa som dragit sladdarna, dessvärre är han bortrest hela denna vecka.) men har som sagt funkat hur bra som helst hittills :o jag har nortons antivirusskydd, och det har också funkat väldigt bra fram tills ikväll, utan att ha segat ner nånting. det här fick jag fram från aktivitetshanteraren: processen som kommer överst är 'microsoft compatibility telemetry' och växlar mellan 2,7%, 3,3%, osv. men när jag kollade 5 minuter senare fanns inte microsoft-grejen kvar utan då ligger 'system' överst istället och växlar mellan 1,1%, 0,7% osv. resten hoppar väldigt mycket. (Har precis startat datorn nu när jag skriver det här om det har nån betydelse.) När jag går in på prestanda står detta: cpu växlar mellan 26%, 34, 70 osv. minne står på 48%

Annons:
strobii
2018-10-03 15:45
#7

#5 

nej jag har inte installerat något program. 
och jag surfar inte på några oseriösa sidor heller, utan väldigt ´vanliga´ hemsidor, och inte särskilt många. (aftonbladet, google, hotmail, blogspot, youtube osv, skype,)

och nej som sagt problemet dök upp helt plötsligt. igår vid typ kl 21 funkade det precis som vanligt, jag var sedan ifrån datorn någon timme. när jag sedan startade upp den ifrån viloläge igen märkte jag att det tog väldigt lång tid att ladda hemsidor, och att det inte bara gällde den hemsidan (myfujifilm.se) som jag trodde kraschat.

JonasDuregard
2018-10-03 15:48
#8

#6 Ha webbläsaren igång och ladda några sidor och se om processoranvändningen slår i taket då. 

Om processoranvändningen konstant ligger över 20%, även när datorn är i vila så kan det tyda på att något program inte fungerar som det ska (eller fungerar som det ska men är elakartat från första början).

strobii
2018-10-03 15:51
#9

#8 okej jag ska testa det!

strobii
2018-10-03 16:49
#10

när jag nu öppnade aktivitetshanteraren och sorterade efter cpu blev det såhär:
chrome, som växlar mellan 2,7%, 1,7%, 1,9%, 3,1% osv

sen efter ett tag växlar det med att tex norton ligger överst. under hoppar det väldigt mycket.

det står ju % i själva cpu-rutan som ´rubrik´ också, och den växlar mellan: 12, 20, 6, 24, 28, 17 osv (scrollade samtidigt på aftonbladet.) 

nu ibland så går det väldigt snabbt att gå in på hemsidor, men i nästa sekund kan det istället bli sådär att bilder på aftonbladet sakta måste ladda fram i flera sekunder. 
så det ändras mycket fram och tillbaks också tycker jag. och tidigare har det alltid varit jämnt-snabbt.

Kaj
2018-10-04 13:19
#11

Om du inte installerat något eller besökt något skumt så skulle jag göra en systemåterställning till inna 2018-10-03 21:00 - säg en dag bakåt.
Det skadar inte att göra den om du inte gjort några systemändringar typ installerat program. Bara backa en eller ett par dagar och se om problemet försvinner

Upp till toppen
Annons: