Annons:
Etiketttillbehör
Läst 741 ggr
Sus73
2018-10-03 12:54

strul med skrivaren

Jag köpte en Epson skrivare (XP-245) för ett par månader sedan.
För 2 veckor sedan sa den ifrån att den svarta färgen höll på att ta slut. Hade köpt ny färg (alla 4) så jag bytte den svarta. Fast dom andra färgerna var halvfulla så kom det upp att gul var på väg att ta slut. Bytte den. Då kom nästa färg upp. bytte den oxå och sen kom sista färgen upp så jag bytte den oxå. Tyckte det var skitkonstigt då dom andra färgerna var nästan halvfulla.

Efter det får jag inte fram svart färg i texter men bilder blir mörk gråbruna. Inte ett spår svart alls i texterna.
Har provat ta ur den svarta igen och satt tbx den men samma elände igen. Nu tog jag ut den svarta en gång till, skakade den lite och satte tbx den igen. Svarta färgen är slut säger den. Har inte skrivit något alls med skrivaren men försökt få ut i tex blå färg då och då. 

Hur tusan kan den svarta ta slut när jag inte skrivit något och varför kommer det ingen svart färg när jag skriver???
Någon som vet??

Obs! Kan inte se ett spår av läckage under patronerna

Annons:
JonasDuregard
2018-10-03 15:36
#1

Har du tagit av den lilla tejpbiten från den nya bläckpatronen? (Det står "pull" på den skulle jag tro). Är det inte det så skulle jag överväga att reklamera skrivaren. 

System för att mäta bläcknivåer är ganska invecklade, och fungerar ofta väldigt dåligt. Är man minsta konspiratoriskt lagd skulle man kunna tro att skrivartillverkarna gärna ser att man byter patroner i onödan, eftersom det är bläcket de tjänar pengar på. Att ta ut en bläckpatron och sätta i den igen kan mycket väl övertyga skrivaren om att den inte längre är brukbar och jag vet inget knep för att åtgärda det😐.

JonasDuregard
2018-10-03 15:41
#2

Här finns en guide för att tvinga skrivaren att sluta tjata om patronbyte:
https://www.techwalla.com/articles/how-to-reset-the-ink-levels-on-an-epson

Det finns många liknande guider som troligtvis bara fungerar för vissa modeller. 

Som du märker har Epson gjort det så krångligt som möjligt att använda en patron tills den är helt tom.

Upp till toppen
Annons: