Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1394 ggr
Tant Grön
10/8/18, 1:14 PM

Fel på DNS server

Min man kommer inte ut på nätet och det står när jag felsöker att det är fel på DNS-servern. Googlade och läste att man kan byta den, men vet inte ens vad det är för något Vi har fiber, om det har någon betydelse..

Annons:
JonasDuregard
10/8/18, 1:50 PM
#1

En manuell inställning av DNS-servern ska inte behövas och är inget jag rekommenderar. 

Oftast beror DNS-fel på allmänna nätverksfel, inte på att DNS-servern är felinställd. 

Testa att starta en kommandotolk (tryck Windowsknappen+R och skriv in cmd på de flesta Windowsmaskiner), i kommandotolken skriver du "ping 1.1.1.1" utan citationstecken. Om du får svar så är det troligtvis DNS som är problemet, får du inte svar är det något annat nätverksproblem.

Tant Grön
10/8/18, 2:01 PM
#2

#1 Tack, får prova det när jag kommer hem.

Tant Grön
10/9/18, 8:49 AM
#3

#1 Detta kom upp:
Ping 1.1.1.1 with 34 bytes of data: Request timed out
Ping statistics for 1.1.1.1: Sent = 4, receieved = 0, lost = 4 ( 100% loss) 

Betyder det att det är DNS som är problemet?

JonasDuregard
10/9/18, 9:19 AM
#4

#3 Tvärt om, det innebär med största säkerhet att det inte är DNS som är problemet utan något mer grundläggande. 

Är det en windowsdator med WiFi som fungerar för andra datorer? Kan ni ha råkat inaktivera WiFi med någon funktionstangent? Vad står det för anslutningsstatus i Windows? Om du har möjlighet så kör "ipconfig /all" i samma kommandotolk som innan och kopiera resultatet hit. 

Om ni har hårdvaran som behövs (en nätverkskabel och ett uttag på datorn) så prova att koppla datorn direkt till er router och se om det fungerar då.

Kaj
10/9/18, 10:03 AM
#5

Det kan även vara ett temp fel hos din internet leverantör för det är oftast dom som agerar DNS server åt dig.

DNS server är som en stor telefonbok som gör att du kan nå webbsidor på nätet. Utan DNS server når du inga webbsidor för då hittar nättrafiken inte fram

Själv gör jag så att jag slår av DNS server från min bredbadnsleverantör och använder mig av googles DNS servrar eftersom dom är mycket snabbare
Deras DNS adress är 8.8.8.8 och sekundära 8.8.4.4

Så här gör du för att byta till googles DNS server om du vill - det är lagligt och supporterat och stabilare än vad din bredbandsleverantör har.
https://developers.google.com/speed/public-dns/

Tant Grön
10/9/18, 10:06 AM
#6

#4 Vi har ingen wifi eller router, utan en box på väggen, vi har fiber. Min mac-dator fungerar, men inte hans Windowsdator. Det finns flera uttag på boxen och dom är kopplade till olika uttag. Det lyser grönt ljus både där kabeln går in i boxen och där den går in i datorn, som det brukar göra.

Menar du att jag skall skriva iponfig/all istället för 1.1.1.1?

Annons:
Tant Grön
10/9/18, 10:11 AM
#7

#5 Jobbigt att ringa internetleverantören, för det brukar vara en väldigt lång telefonkö.

Dum fråga säkert, men kan man byta DNS när man har fiber?

JonasDuregard
10/9/18, 10:34 AM
#8

#6 Skriv "ipconfig /all" istället för "ping …", alltså hela kommandot är "ipconfig /all".

#7 Internetleverantören kommer nog försöka hjälpa dig, men eftersom det fungerar på en dator men inte på den andra kommer de kanske nöja sig med att det det är fel på datorn och att ni får kontakta datorleverantören. 

"Dum fråga säkert, men kan man byta DNS när man har fiber?"

Ja, det kan du - men det kommer inte lösa ditt problem (prova "ping 8.8.4.4", du kommer med all sannolikhet få samma resultat som #3 d.v.s. datorn kan inte kontakta DNS-servern). 

Att manuellt ställa in en DNS-server är inte en bra idé för hemanvändare eftersom ditt internet kommer sluta fungera om DNS-tjänsten upphör eller byter adress.

Kaj
10/9/18, 12:47 PM
#9

#7

det står i länken i mitt inlägg #5 hur man byter till googles DNS servrar.

Vad är då fördelen med ex googles DNS servrar gentemot din bredbandsleverantör (IP leverantör).
Många. För st det första är en DNS server inget din IP leverantör satsar på efter som det för dom bara är "ett ont måste" för att deras kunder snabbt skall komma igång. I begynnelsen hade inge IP leverantörer egna DNS servrar utan i konfigureringen av nätverket hos sina kunder gav man tips om gratis DNS leveranörer att använda.
Då detta var bökigt för kunderna började fler och fler att sätta upp egna DNS servrar. Då behövde deras kunder inte göra något själv utan allt hoppade igång direkt.
Men IP levernatören gör bara nödvändigt underhåll av dessa servrar och lägger ingen tid på att opitmera dom, uppgradera dom med nya spjutspetsstandarder etc.

Goolge (och andra fria DNS servrar) lägger ner hela forskningsprojekt för att få så snabb prestanda som helst på sina servrar så dom är alltid optimerade och underhållna med absolut senaste tekniken.

En anna fördel med Google och andra fria DNS servrar är att om din IP leverantör blir ombedd att spärra en viss webbsida som exempelvis i fallet med the piratebay där bredbandsbolaget efter domstolsbeslut blev tvungen att spärra den webbsidan så gör BBB det genom att gå in i sin DNS server och där leta upp den sida dom skall spärra och där dirigera om trafiken till en stop-sida. På så sätt kommer man inte år den webbsidan
Har du då ändrat till ex googles DNS servrar så finns inte den spärren där och du kommer således fram till den webbsidan ändå.

Att ändra på ditt nätverskort till googles servrar är ingen stor sak och tar bara några sekunder (du måste göra det med ett admin-id). Efter omstart av datorn så har du googles DNS server. Det kan du sedan verifiera med hjälp av kommandot ipconfig (se ovan)
Vissa IP leverntörer som levererar routrar har även i routern angett sin DNS server. Det gör att viss trafik då ändå går via deras DNS. Men även det kan man ändra men eftersom det beror på vilken router man har går jag inte in på detta här men i pricnip, logga in på routern och sök upp DNS och ange där i stället ex googles 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Tant Grön
10/9/18, 5:25 PM
#10

Kom hem och startade hans dator och nu plötsligt fungerar den. Datorer är underliga varelser. 🙂

Kaj
10/10/18, 7:56 AM
#11

Var garanterat ett fel hos ip-leverantören då.

JonasDuregard
10/10/18, 8:13 AM
#12

#11 Nej, det är osannolikt eftersom den andra datorn på samma nätverk kunde ansluta. Mer troligt att felet var lokalt i datorn.

Tant Grön
10/10/18, 8:30 AM
#13

Den fungerade hela kvällen, men nu på morgonen fungerar den inte igen.

Annons:
Tant Grön
10/10/18, 5:19 PM
#14

Och nu fungerar den. 🤔

#11 Om det var ett fel hos ip-leverantören, hjälper det att byta DNS-server då?
#12 Om felet är i datorn, vad gör jag då?

JonasDuregard
10/10/18, 7:34 PM
#15

#11 Nej, att byta DNS-server hjälper inte. Hade DNS-servern varit problemet hade resultatet i #3 blivit annorlunda (när man pingar en IP-adress används inte DNS, så det kan omöjligtvis varit problemet).

Angående felet, det är alltid lite svårt med fel som uppvisas sporadiskt. "ipconfig /all" är fortfarande en bra idé, helst en gång när det fungerar och en när det inte fungerar.

Kaj
10/12/18, 1:24 PM
#16

Sorry, såg inte att andra dfatorer fungerade mot samma ip-leverantör. Då är det troligare att datorn som felar har problem med ex nätverkskortet. Det kan man kolla i händelseloggarna och se om dom loggar något. Skriv händelseloggar i sökrutan och går igenom och se om du har några fel där

Men att byta DNS server till googles kan man göra ändå för den är bättre och snabbare än vad någon ip-leverantör erbjuder.

Tant Grön
11/6/18, 11:45 AM
#17

Datorn har nu fungerat perfekt sen jag skrev här sist. Eftersom ni har olika uppfattningar om att byta DNS-server så gör jag det inte.

Zpookey
11/14/18, 3:04 PM
#18

#6

Har ni en fiberbox på väggen men ingen router? Då har du nog problemet där. Fiberleverantörer brukar oftast bara tilldela 1 IP-adress vilket betyder att det bara är en dator som kan surfa åt gången ifall du kopplar dom direkt i fiberboxen. Du bör ALDRIG koppla en dator direkt i fiberboxen eftersom att du isåfall har datorn fritt ut mot internet utan ett extra skydd i vägen. Att koppla datorn direkt i fiberboxen bör man ENDAST göra för att felsöka ifall där är problem med en router.
Skaffa en router så ska du se att du kan surfa med båda datorerna.
Även om där finns flera uttag på fiberboxen så betyder inte det att du kan koppla in flera datorer i den. ETT uttag brukar vara för surf och där kopplar man in en router som man sedan kan koppla in flera datorer i som då delar extern IP men som har egna interna IP-adresser…de andra uttagen i fiberboxen är till för andra tjänster typ TV och liknande. Allt detta brukar stå i bruksanvisningen för internettjänsten, alternativt ska fiberleverantören ha upplyst dig om detta.

Upp till toppen
Annons: