Annons:
Etiketttillbehör
Läst 804 ggr
Marinas Mix
2018-10-10 09:23

Skrivare och bläckpatroner

Hamnade i en diskussion om vad som blev billigast, när det kommer till bläckpatroner.
Behöver köpa en ny skrivare och vill ju ha en med 4 patroner, en patron för varje färg.

Men då säger personen jag diskuterade med att det blir billigare med en skrivare som har bara 2 patroner, en för svart och en för trefärg.
Som jag minns det sedan långt tillbaka är att en trefärgspatron är värdelös, om en färg tar slut och man måste byta hela patronen, även om det finns kvar av de andra färgerna.
Medan det är lättare att bara byta ut den färg som tagit slut om man har en 4 patronsskrivare.
Vad är billigast, när det kommer till bläckförbrukningen?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
JonasDuregard
2018-10-10 12:01
#1

Kolla upp vad patronerna kostar och hur mycket färg de innehåller. 

Svaret beror nog lite på dina utskriftsvanor också. Kommer du ofta skriva ut i färg och handlar det i så fall om fotografier eller något annat?

Om du sällan skriver ut i färg är skillnaden nog inte så viktig.

Marinas Mix
2018-10-10 13:35
#2

Skriver oftast ut i färg och det är oftast den blå som tar slut först, medan det inte går så mycket av de andra färgerna.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Carmarino
2018-10-12 11:22
#3

I så fall är det nog billigare att köpa en skrivare med separata färgpatroner.

Köpte själv en Epson Ecotank för snart ett år sedan. Det finns lite olika storlekar så om du inte behöver en alltför avancerad skrivare så kan du kolla på de lite billigare modellerna (de som syns i länken). Fördelen med dem är att färgen räcker "i evighet".

Det följde med två uppsättningar bläckbehållare och än så länge har jag gjort av med knappt hälften av den första omgången. Har alltså inte behövt fylla på något bläck på nära ett år. Den andra uppsättningen ligger i lådan och väntar på att bli använd, men det lär nog dröja åtskilliga månader tills det är dags.

Är dock inte säker på att det medföljer en extra uppsättning bläckbehållare i de billigare skrivarna, men behöver man köpa nya så är priset ungefär likvärdigt med de patroner man köper till en vanlig skrivare, men som tar slut på ett par månader.

(Har inget ekonomiskt intresse i Epson, men jag gillar min skrivare, som är billig i drift när det gäller bläck. 🙂)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Marinas Mix
2018-10-12 19:35
#4

Har en Epson nu och hittade en som kunde använda samma patroner, som jag redan har hemma och tyckte att det var en bra ide.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zpookey
2018-11-15 16:19
#5

Epson Ecotank är bra.
Bläcket är avsevärt mycket billigare till den så det lönar sig i längden.

Kaj
2018-11-16 11:03
#6

Själv har jag alltid undrat varför man som vanlig privatperson behöver en bläckstråleskrivare och inte köper en färglaser.
Visst Bläck skrivarna är billigare i inköp men färglaser har kommit ner rejält i pris på senare år.
En laserskrivares färgtoners räcker i regel mycket längre än motsvarande bläckpatron så i längden blir det nog billigare med en färglaser.

Kvaliten säger ju att en bläckstråleskrivare har bättre kvailtet för just fotografier men undrar om det verkligen är så stor skillnad i dag mot vad en hyfsat bra och billig färglaser kostar.
Dessutom om man skriver ut foton med en bläckstråleskrivare i hög upplösning så tar snart färgpatronerna slut.

men det är ju bara vad jag undrat över och jag kan ju ha fel.
Jag kör på färglaser och de räcker till flera tusen utskrifter i färg utan att jag behvöer byta toner.

Annons:
Carmarino
2018-11-16 11:16
#7

#6 Med Epson Ecotank-skrivaren kan du också skriva ut flera tusen foton i färg utan att behöva byta patroner.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Marinas Mix
2018-11-16 11:47
#8

Har en Epson Expression Home XP-355 numera, men ska kika noggrannare på Eco-tanken.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[moratjejen]
2018-11-17 19:43
#9

Jag köpte på jrinkjet. De har patroner man kan fylla på och köper man stora flaskor med färg tjänar man på det. Iaf jag. Visst en laser är snabbare men tyckte mig få problem med min laserskrivare så gick tillbaka till patron. kör med en canon 7520 och den funkar finfint sedan några år. Räknade ut nyligen att allt jag skrev ut nu går på 300 kr per år. Skriver då ut nästan dagligen och en hel del färg. Köpte tidigare superkonsentrerad färg man kokade med vatten o det var urlöjligt billigt men torkade fort så rekommenderar färdigblandad färg man bara fyller på. De har literflaskor o de har jag haft i snart två år o börjar ta slut nu. https://jrinkjet.se/

Upp till toppen
Annons: