Annons:
Etikettwindows
Läst 1341 ggr
godishanna
2018-10-15 13:18

Öppna CSV.fil från excel win 7 i excel win 10

Jag har stött på ett bekymmer med att öppna csv-filer i excel på min dator med Windows 10. Filen är exporterad till csv. på en dator med windows 7 och på den går det alldeles utmärkt att öppna/importera filen till excel. men inte i win 10 alltså… eller tänker jag helt fel, det kanske är så att jag ska importera till excel på win 7 datorn först… men är det smidigaste sättet?

Annons:
JonasDuregard
2018-10-15 14:20
#1

Det handlar nog mer om vilken version av Excel du använder än vilken version av Windows. Men att spara som Excel-dokument på din W7-dator och öppna det på din W10-dator låter som en fungerande lösning. Varför behöver du använda CSV?

Kaj
2018-10-16 15:26
#2

Precis det rör sig om vilka versioner av Excel du har.

Du ska inte behöva exportera Excel filen från din Win 7 dator utan bara lägg filen på en usb sticka eller hårddisk och peta in i din nya Win 10 dator. Har du installerat Excel även där är det bara att öppand den utan problem. Excel är kompatibelt bakåt nästan till dagarna då Moses skrek i vassen och sså gammal version av Excel har du knappast på din Win 7 dator för den versionen säg Excel 2.0 skulle nog inte ens gå att installera på en Win 7 dator.

JonasDuregard
2018-10-16 17:47
#3

Om W10-datorn har en äldre version av excel än W7-datorn behöver du möjligen spara i filen ett kompatibelt format (men inte CSV).

godishanna
2018-10-17 09:06
#4

Jag använder csv. för att exportera mätvärden från ett 3D-scanningsprogram. har faktiskt inte kollat om det finns andra format att exportera i… själva scanningen kan vi exportera som bla stl, pol eller ply, men när vi bara vill ha mätvärdena i excel har det blivit csv.

Jag har lagt filen på en gemensam server ist för sticka men även min kollega hade samma problem. när man tar in csv-filen i excel försvinner decimalerna och värdena blir konstiga. Har provat på två datorer med win 7 och då är det inga problem men på både min kollegas och min dator med win 10 går det inte. Ja, det borde ju förstås bero på versionen av excel :) , ska kolla om de skiljer sig åt.

godishanna
2018-10-17 09:44
#5

Har kollat nu och win7 datorn har excel 2016 och win 10 datorn har office 265. Det går bara att exportera i csv…

godishanna
2018-10-17 10:20
#6

Och där löste jag det. Jag har tidigare importerat genom att ta "Data"-"get data"-"from txt/csv" och valt tab delimited och då försvann ju alla decimaler.

Nu provade jag istället att bara öppna csv-filen så att all data hamnade i en kolumn. sedan tog jag "text to columns" och valde där tab delimited. Och det funkade… Borde detta inte vara samma sak eller vad är skillnaden???

Annons:
Kaj
2018-10-17 12:33
#7

Vet ej vad du gör för fel egentligen men det ska inte vara någon skillnad på Excel 2016 och Office 365 (som innehåller just Excel 2016)

En CSV fil är helt enkelt en Comma Separated fil.
Dvs om du har en fil med säg 2 rader om 2 kolumner så här
               Kol1               Kol2
Rad1   123,456      789,123
Rad2    444,23         333,22

Om denna fil sparas eller exporteras till en CSV fil kommer den se ut så här (om du t ex öppnar den i Notepad pådin dator)

123,456;789,123
444,23;3333,33

Läser du sedan in denna fil i Excel så skall det bli precis somovan där du har kolumner och rader dvs ingen skillnad. Du ska normalt inte behöva ändra något om exportprogrammet stöder standard CSV som exportformat
För dig låter det som att ditt exportprogram inte använder sig av standardformatet (i detta fall skiljer fält åt med ett semicolon ;). Då måste du tala om för Excel hur den skall tolka avgränsningen mellan fälten t ex genom guiden omvandla text till kolumner som jag antgar att du gör just nu.

Men frågan är varför du inte på din Win 7 dator öppnar CSV filen i Excel 2016 (för det verkar ju gå om jag förstått dig rätt) och sedan väljer Spara som - vid filformat väljer du sedan Excel arbetsbok (xlsx).
Du kan även välja Exportera, ändra filtyp och där välja Excel arbetsbok (xlsx).
Båda ger samma resultat. Nu har du en Excel fil som kommer gå att öppna på både din gamla Win 7 dator och din nya Win 10 dator med Office 365

godishanna
2018-10-17 15:29
#8

Jo det funkar ju men jag var mest intresserad av varfor (sorry, eng tangentbord har) det inte gick att importera. nu blev jag mer forundrad over varfor det gick att forst oppna allt I en kolumn och sen valja "text to column". Har testat alla varianter med space, comma, point, semicolon… men men nu har jag ju I alla fall tv[ varianter som fungerar :)

Upp till toppen
Annons: