Annons:
Etikettövrigt
Läst 766 ggr
Anngerd
2018-10-25 21:45

Laptop startar inte upp

Har en Lenivo G 50 som inte startar upp. Den startar så pass att lenovo står på skärmen men inte mer. Har tagit bort batteriet och hållit ner startknappen 30 sekunder. Men datorn vill inte. Den är 2,5 år. Någon som har några tips om vad man kan göra.

Annons:
Anngerd
2018-10-27 11:44
#1

Har nu lämnat in den för reparation. Trolig orsak ett nytt virus som sprids just nu vilket gör att datorn inte kan starta. Så var försiktiga så att ni inte drabbas.

Tant Grön
2018-10-27 16:55
#2

Hur kan man undvika att drabbas?

JonasDuregard
2018-11-03 23:56
#3

Det där låter inte som ett virus. Vem gjorde den bedömningen?

Anngerd
2018-11-04 11:01
#4

Bedömningen gjordes i butiken där jag lämnade in min dator. När jag hämtade ut den efter reparation så hade hårddisken kraschat. Det är sådant som händer tydligen. Du har nog rätt, det var nog inte virus i alla fall.

Kaj
2018-11-06 11:32
#5

#4 exakt. Butikens personal var pryoelever om de sa att det förmodligen var ett virus. Inget tydde verkligen på det om datorn stannar vid uppstart med företagsloggan på skärmen.
Nästan alltid där ska en proffessionell person börja tänka att hårddisken kan vara fel eller en störande periferi enhet som orsakade felet absolut inte virus i detta läge. Så amatörer skulle jag vilja säga att dom var. Dom kunde ju sedan själv konstatera att det var just hårddisken.
Även där kan dom ha blåst dig beroende på vad dom gjorde för det skulle ev. kunna gå att rädda den beroende på vilket fel den hade. Om det bara var ex några sektorer som var trasiga och att Windows låg precis där får man detta fel. Det går dock att fixa så dessa sektorer tas bort och Windows läggs på hela sektorer i stället

Tant Grön
2018-11-06 13:39
#6

Apropå butikens personal, när jag skulle köpa min Mac mini och försäljaren stod där med den, så kom det fram en tjej som jobbade i butiken och frågade försäljaren vad det var för något. 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: