Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1078 ggr
Scorpio97
11/12/18, 2:14 PM

Räkna tecken i Word

Jag har Word (2016, tror jag) och i nedre vänstra hörnet finns en teckenräknare. Den visar dock tecken inklusive blanksteg och min fråga är helt enkelt om man kan få den att räkna tecken exklusive blanksteg? Jag vet att jag kan klicka på siffran och få upp en ruta där även exklusive blanksteg räknas, men det hade varit smidigare att kunna se det direkt  :)


//Jessie

Annons:
beem
11/12/18, 5:09 PM
#1

Jag har Offfice 2007. Jag  klickar längst ner till vänster där det står angivet ord. Då får jag upp en ny ruta där jag har olika val tex tecken utan blanksteg.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Scorpio97
11/12/18, 5:16 PM
#2

#1 Kan du då välja vad ord-/teckenvisaren nere till vänster ska visa? Jag kan få upp rutan med statistik med infon jag vill ha, men jag vill alltså slippa klicka upp den rutan varje gång jag vill ha den infon. Jag vill att det ska synas automatiskt i vänstra nederkanten.


//Jessie

Carmarino
11/12/18, 5:49 PM
#3

#2 Det verkar inte gå att få den att visa tecken utan blanksteg. Åtminstone får man inte upp något alternativ för det om man högerklickar på teckenräknaren. Där finns bara alternativet "Antal tecken (med blanksteg)" att välja. Inte heller finns någon information i hjälpavsnittet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
11/12/18, 6:46 PM
#4

#2 Har du testat att klicka på frågetecknet i samma ruta. Kanske finns info där.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Carmarino
11/12/18, 6:49 PM
#5

#4 Om man klickar på frågetecknet så kommer man till sidan jag länkar till i #3 (hjälpavsnittet).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Scorpio97
11/12/18, 8:00 PM
#6

Jag hittade också hjälpavsnittet samt att man kan välja att inte visa teckenräknaren alls genom att högerklicka på den. Tänkte mest om det var någon inställning jag hade missat. Det verkar som att det inte går att ändra helt enkelt, men tack för svaren i alla fall :)


//Jessie

Annons:
Kaj
11/14/18, 11:43 AM
#7

Nej du kan nog inte ändra det som visas nere i status fältet vilket jag tror det är du vill.

Däremot kan du som du ser i hjälptexten lägga in snabbdelar (fält) som kommer visa antalet tecken i ditt dokument med eller utan blanksteg). Du kan lägga exempelvis detta i sidhuvudet. Men dessa fält uppdateras inte löpnade då du skriver. Du måste markera fältet och trycka F9 eller högerklicka ioch välj uppdatera.

Scorpio97
11/14/18, 1:44 PM
#8

#7 Ja, jag hittade också att man kunde göra fält där det uppdateras. Vilket kommer vara användbart ibland när jag ska skriva antalet tecken i dokumentet. Just nu ville jag dock bara ha det för min egen skull, och då tycker jag nästan det var krångligare att uppdatera ett sånt fält än att klicka upp Räkna ord-rutan. Men tack för tipset ändå :)


//Jessie

JonasDuregard
11/14/18, 3:12 PM
#9

Tryck CTRL+SHIFT+G för att öppna teckenräknaren, lite krångligare än att bara flytta ögonen till hörnet men lite enklare(?) än att flytta musen och klicka… 🙂

Scorpio97
11/14/18, 3:15 PM
#10

#9 Tack! Det hade jag missat, även om jag borde ha förstått att det finns ett kortkommando för det också. Lite enklare i alla fall :)


//Jessie

JonasDuregard
11/14/18, 3:23 PM
#11

Det verkar faktiskt gå att fixa så det visas i hörnet, men kräver att man går lite utanför de vanliga ramarna för Word-användare…

Skapa ett makro (under "view"-menyn, "visa" på svenska kanske?), lägg följande kodrad i makrot (innan END):
Application.StatusBar = "Tecken: " & ActiveDocument.Characters.Count

Sedan tilldelar du makrot ett snabbkommando och trycker det när du vill se antalet tecken i hörnet. Det går förmodligen att få Word att visa det hela tiden om man jobbar vidare lite. 

EDIT: Insåg just att den räknar mellanslag, behövs lite mer filande med andra ord…

Scorpio97
11/14/18, 3:45 PM
#12

#11 Visste inte ens att en sån funktion fanns, så det går nog lite över min kunskapsnivå, haha. Jag testade i alla fall, men det blir inte rätt. Dokumentet har 67 tecken utan blanksteg (som jag vill visa), 83 med blanksteg. Statusfältet säger "Tecken: 84" när jag kör mitt kortkommando. Skriver jag mer eller mindre visar den fortfarande ett tecken mer än tecknen med blanksteg. Förmodligen har jag gjort fel någonstans men när jag dubbelkollar hittar jag inget

Men du behöver verkligen inte slösa tid på att hjälpa mig med detta bara för att jag är lat och inte orkar klicka upp en ruta :)


//Jessie

Upp till toppen
Annons: