Annons:
Etikettprogramvara
Läst 864 ggr
[moratjejen]
2018-11-14 10:00

Hjälp mig göra ett plugin till OpenOffice

Försökte skriva på officiella forumet men verkar inte gå att posta, men eftersom det gäller svenska tänkte jag att man kunde testa skriva här. Jag är ny på detta och aldrig gjort något liknande, vet inte vart jag ska börja och försökt läsa lite till mig men lyckas verkligen inte förstå mig på det så behöver hjälp.

Jag behöver hjälp att skapa en "extension" till OpenOffice som översätter gamla svenska ord till nya. Exempelvis "gingo" till "gick", "sven" till "gosse" m.f.

1. Det ska dessutom vara bokstavskänslig om det exempelvis ska vara en stor bokstav om det är början på en mening så den inte översätts till en liten bokstav i början.

2. Det ska finnas möjlighet att lägga in nya ord eller så jag själv kan modifiera och lägga till.

3. Den ska känna av så det blir hela ordet (lär väl kanske få lägga in böjningar av ord som "sven", "svenar" till "gosse", "gossar".)

4. Den ska vara så pass känslig att den bara översätter ord så det är hela ordet och inte om det är några andra bokstäver som "svensken", så den inte översätter det ordet till "gossesken" då detta blir felaktigt. Kanske sätta regel så ordet ska börja med en stor bokstav (början på en mening), mellanslag innan ordet och efter ordet eller sluta med en punkt.

Har skrivit ned en lista som är långt ifrån komplett på ord som är mer passande för "ny svenska".

Skulle vara så tacksam om någon kunde hjälpa mig. Hoppas jag postar detta rätt.

Lite länkar jag hittat om plugins:

https://wiki.openoffice.org/wiki/Extensions_Packager

https://wiki.openoffice.org/wiki/Extensions/Extensions_and_Apache_OpenOffice_4.0#addons.xcu_changes

https://extensions.openoffice.org/en/project/basicaddonbuilder-extensions-packager

Annons:
[moratjejen]
2018-11-14 10:05
#2

Hmm. Så om jag öppnar en fil med "gammelsvenska", kan autokorrekt bara rätta till dem automatiskt? Kan man spara denna fil och dela med sig till andra också så de kan ta del av orden?

Eller måste jag lägga in ord för ord varje gång?

Kaj
2018-11-14 12:07
#3

Det du vill göra är ju väldigt avancerat och vad jag vet finns inget "automatiskt" sätt att göra dessa korrigeringar då det u skall göras så som du vill ha dem.

Men om du orkar lära dig regex (regular expression) så kan du göra det. En regex sats innebär att du sätter upp regler för vad som skall sökas efter och hur de skall översättas. I ditt fall kommer det bli ett ganska avancerat regex eftersom du nog har väldigt många ord som skall översättas, se till att vissa får stor bokstav i början av ord medans andra inte osv. Men det är helt klart görbart men du kommer behöva läsa in dig på regex syntaxen ordentligt och om man är helt ny på den så kan den kännas som väldigt svårbegriplig.

regular expressions kan du använda dig av i exempelvis MS word vid ersätta ord. Du går då in på ersätta och väljer avancerat och sedan bockar du i mönsterigenkänning (= regular expressions). Där finns några standardfraser som Word lagt in under Speical men du kan ange egna i rutan för sök efter och ersätt med. Väljer du uttryck under special så läggs regex koden till i fälten ersätta och söka.

Det finns online sidor på webben där du kan skriva in ursprungstext och sedan regex formler och se hur resultatet kommer bli. På så sätt kan du se om dina mänsteruttryck kommer få det avsedda resultatet.

Här är många sidor med regular expression syntaxet
https://www.google.se/search?q=syntax+regex&ie=&oe=

Här är sidor där du online kan pröva dig fram med olika regexuttryck mot din egen text
https://www.google.se/search?q=test+regex+online&ie=&oe=
https://regex101.com/

Det finns editorer som bara är utveckalde för att låta användare skriva regex formler.

Du kan skriva regular expressions i Visual Basic kod och kan säkert använda och göra samma sak i Open office åxå.

Regular expressions utvecklades av forskare en gång i tiden som var i behov av väldigt avancerade matematiska textbaserade verktyg för att söka och ersätta textsträngbar och göra matematiska beräkningar. Regex används av forskare övedr hela världen i idag och är en standard som utvecklas hela tiden.
Ex alla sökmotorer påInternet använder regex - det är därför dom verkar så smarta på att hitta text både nära och långt in i dokument och webbsidor.

JonasDuregard
2018-11-14 12:09
#4

#2 Det skulle nog gå att skapa en språk-plugin (som man installerar och sedan kan välja som språk istället för svenska), som innehåller en autocorrect.dat fil. 

Använd den här som mall:
https://extensions.openoffice.org/en/project/autocorrect-romanian

Man kan också tänka sig att du distribuerar filen direkt om dina användare är tillräckligt kunniga för att lägga filen så den ersätter auto correct för något existerande språk.

Jag har aldrig provat, men det är där jag skulle börja om jag gjorde det här.

JonasDuregard
2018-11-14 12:18
#5

Angående versaler/gemener, det bästa du kan göra är nog att lägga till de vanliga formerna (gemener, inledande versal och enbart versaler till exempel, alltså så här typ:
gingo -> gick
Gingo -> Gick
GINGO -> GICK

Kan du lite programmering (vilket jag gissar att du kan om du vill ge dig på en sådan här uppgift) så kan du generera de två senare formerna för varje ord från ursprungsformen. 

Samma sak för till exempel plural/singular, ha separata ersättningsregler för dem (och versaler/gemener för var och en). I en del fall uppstår kanske tvetydigheter ifall det gammelsvenska ordet har samma plural/singularformer men det moderna ordet har olika och då är det inte mycket att göra om du inte har VÄLDIGT mycket tid och spetskompetens att lägga på det här projektet. 

Jag tror att autocorrect skiljer på gemener versaler, men jag har inte testat det.

[moratjejen]
2018-11-14 13:18
#6

Kaj, regex låter som ett alternativ. Grejen är att jag vet absolut närmare 0 på kodning, så skulle behöva hjälp att göra upp en mall, så fort jag har en mall kan jag fylla på själv. 😃 Har du några länkar som inte är via google? Håller mig så långt borta från google, facebook och msword m.f. som kostar då jag inte vill sponsra dem, o speciellt inte efter jag läst på om läckor med personuppgifter, telefonnummer, konto, bilder, text m.m. Kör med DuckDuckGo endast. 

DuckDuckGo:ade till mig regex https://regexr.com/ men fattar inte riktigt hur jag ska skriva eller göra. Är det kompatibelt att göra ett plugin till OpenOffice? I så fall kan du eller vet du någon som kan hjälpa till? O ja, det är många, många ord. Därför behövs det fyllas på allt eftersom.

JonasDuregard, jag vet ingenting om programmering, därför ber jag om hjälp. Grejen är att det finns massor av böcker som rättigheterna gått ut på och publicerats på exempelvis https://www.gutenberg.org/ många av dem är intressanta men skrivna på gammelsvenska. Har massor av tid men är dålig på att programmera och koda, men om jag som sagt har en mall så kan jag lätt lista ut hur jag ska lägga till nya ord. Vill ha det så det enkelt ska gå att installera, tuta och köra. Att importera och gå via autokorrekt känns lite komplicerat och omständigt. 

Tycker det är viktigt med äldre böcker och vill att flera ska kunna läsa, därav vill jag göra det så simpelt som möjligt, då jag själv varit ute efter ett liknande plugin i nu 6-7 år. Det har tagit så lång tid för varje gång jag måste göra det manuellt, ord för ord. Det skulle gå så mycket snabbare om man gör ett.

Självklart kommer det saknas ord till en början och då är det att man får fylla på allt eftersom.

EDIT: Jag har fått facebookkonto o google-konto hackat och mina privata bilder har läkts och efter det så har jag valt att inte ta del av dem. O ja, använde lösenord med siffror, stora o små bokstäver, andra tecken m.m.

Annons:
Zpookey
2018-11-15 11:27
#7

#2
Autocorrect ställer du bara en gång…sen kommer den ihåg ändringarna på nästa dokument.

JonasDuregard
2018-11-15 12:06
#8

#6, #3 Att lära sig reguljära uttryck är kul och användbart, men knappast för just det här problemet. Att byta ut en lista på ord mot en lista på andra ord är inte ett problem man vanligtvis löser med reguljära uttryck, och vill man analysera grammatiken mer djupgående är reguljära uttryck för begränsade. 

Att slänga ihop ett program som gör det för textfiler (som väl är det gutenberg.org har om jag minns rätt) är enkelt för en programmerare, tar kanske en timme att få det att fungera hyfsat, lite längre att räta ut buggar. Du skulle nog behöva läsa igenom texten efteråt för att se att verktyget inte gjort något helknasigt och hitta ord som det missat.

Kaj
2018-11-15 14:26
#9

#8 att jag angav regex var för att color12 angav speciella omständigheter där …"Kanske sätta regel så ordet ska börja med en stor bokstav (början på en mening), mellanslag innan ordet och efter ordet eller sluta med en punk"
Där kommer regular expression in perfekt

Kaj
2018-11-15 14:31
#10

#6

https://regex101.com/

Sök på "test regex online" samt "syntax regex" så bör du få bra länk träff även med duckduckgo.

[moratjejen]
2018-11-15 14:34
#11

Är jättetacksam för alla tips, och hoppas någon kan hjälpa mig att skriva en grundkod som jag bara kan fylla i sedan med ord.

Och ja, man måste läsa igenom texten och självklart lär det vara ord som inte översatts som saknas därav lär det bli stort och mycket jobb. Just nu tar det cirka 2-3 veckor per bok då jag gör det manuellt, så skulle hjälpa mig så mycket på mycket kortare tid, för jag funderar på att om man inte kör grunden med de ord som man "vet" eller "antecknat"  i ett plugin så skulle det bara köras och woalla, inte lika mycket att göra efter det, nu kör jag ord för ord för ord manuellt. Försökte lite med autokorrekt, men problemet är att det stör sig lite när jag skriver mina egna böcker märkte jag.

Så hoppas verkligen någon kan hjälpa till med att skapa en kod till OpenOffice med regex som jag kan fylla i ord på sedan. :)

Är inte lat, men känns som grekiska när jag tittar på koderna, läser och läser men fattar inte och tror jag att jag fattat så visar det sig vara helt tvärtom. Försökte hela dagen igår att lista ut regex och lyckas bara få orden att markeras, men den markerar andra ord också som inte stämmer överens med bokstäverna jag valt.

Kaj
2018-11-15 14:48
#12

regular expression user manual

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/hs600312.aspx

Operator

Purpose

. (period)

Match any single character

^ (caret)

Match the empty string that occurs at the beginning of a line or string

$ (dollar sign)

Match the empty string that occurs at the end of a line

A

Match an uppercase letter A

a

Match a lowercase letter a

\d

Match any single digit

\D

Match any single nondigit character

\w

Match any single alphanumeric character; a synonym is [:alnum:]

[A-E]

Match any of uppercase A, B, C, D, or E

[^A-E]

Match any character except uppercase A, B, C, D, or E

X?

Match none or one capital letter X

X*

Match zero or more capital Xes

X+

Match one or more capital Xes

X{n}

Match exactly n capital Xes

X{n,m}

Match at least n and no more than m capital Xes; if you omit m, the expression tries to match at least n Xes

(abc|def)+

Match a sequence of at least one abc and def; abc and def would match

Basic Regular Expression Syntax

  • '^' - at the start of the expression matches the start of a line (for example, '^test' matches all strings 'test' placed at the start of a line)
  • '$' - at the end of the expression matches the end of a line
  • '.' - matches any single character (for example, 'do.' matches 'dog', 'dot', 'doe', etc.; 'd..r' matches 'door', 'deer', etc.)
  • '*' - after an expression matches 0 or more matches for the expression (for example, 'ad*' matches 'a', 'ad', and as well as 'add' - in other words, 'a' followed by any number of 'd')
  • '+' - after an expression matches 1 or more matches for the expression (for example, 'do+' matches 'do' and as well as 'doo' - in other words, 'd' followed by at least one 'o')
  • '?' - after an expression matches 0 or 1 match for the expression (for example, 'add?' matches 'ad' and 'add' - in other words, 'ad' followed by optional 'd')
  • '|' - between expressions matches match for first, match for second, etc. (for example, 'red|blue|black' matches 'red', 'blue', and 'black' - in other words, any of mentioned words)
  • '[ ]' - characters in brackets match any one character that appears in the brackets, but no others (for example, 'a[dts]' matches 'ad', 'at', and 'as' - in other words, 'a' followed by 'd', 't', or 's')
  • '[^ ]' - characters in brackets match any one character that doesn't appear in the brackets, but no others (for example, '[^abc]' matches any character except 'a', 'b', and 'c')
  • '[-]' - signifies a range of characters (for example, '1[0-9]' matches all numbers in range '10' to '19')
  • '( )' - glues expressions in parentheses to one expression (for example, '(very )*well' matches 'well', 'very well', and as well as 'very very well' - in other words, any number of 'very ' followed by 'well')
  • '\' - before any character matches this character (for example 'too\.' matches only 'too.', note that 'too.' matches 'tool', 'took', and as well as 'toon' - in other words, 'too' followed by any character)

Regular Expression Syntax

A regular expression is zero or more branches, separated by '|'. It matches anything that matches one of the branches.

A branch is zero or more pieces, concatenated. It matches a match for the first, followed by a match for the second, etc.

A piece is an atom possibly followed by '*', '+', or '?'. An atom followed by '*' matches a sequence of 0 or more matches of the atom. An atom followed by '+' matches a sequence of 1 or more matches of the atom. An atom followed by '?' matches a match of the atom, or the null string.

An atom is a regular expression in parentheses (matching a match for the regular expression), a range (see below), '.' (matching any single character), '^' (matching the null string at the beginning of line), '$' (matching the null string at the end of line), a '\' followed by a single character (matching that character), or a single character with no other significance (matching that character).

A range is a sequence of characters enclosed in '[]'. It normally matches any single character from the sequence. If the sequence begins with '^', it matches any single character not from the rest of the sequence. If two characters in the sequence are separated by '-', this is shorthand for the full list of ASCII characters between them (e.g. '[0-9]' matches any decimal digit). To include a literal ']' in the sequence, make it the first character (following a possible '^'). To include a literal '-', make it the first or last character.

Ambiguity

If a regular expression could match two different parts of the text, it will match the one, which begins earliest. If both begin in the same place but match different lengths, or match the same length in different ways, life gets messier, as follows.

In general, the possibilities in a list of branches are considered in left-to-right order, the possibilities for '*', '+', and '?' are considered longest-first, nested constructs are considered from the outermost in, and concatenated constructs are considered leftmost-first. The match that will be chosen is the one that uses the earliest possibility.

For example, '(ab|a)b*c' could match 'abc' in one of two ways. The first choice is between 'ab' and 'a'; since 'ab' is earlier, and does lead to a successful overall match, it is chosen. Since the 'b' is already spoken for, the 'b*' must match its last possibility-the empty string-since it must respect the earlier choice.

In the particular case where no '|'s are present and there is only one '*', '+', or '?', the net effect is that the longest possible match will be chosen. So 'ab*', presented with 'xabbbby', will match 'abbbb'. Note that if 'ab*' is tried against 'xabyabbbz', it will match 'ab' just after 'x', due to the begins-earliest rule.

Referenser:

http://www.zytrax.com/tech/web/regex.htm

http://www.regular-expressions.info/tutorial.html

http://www.regexbuddy.com/create.html (bygg och testa regex)

http://www.regexmagic.com/index.html (bygg och testa regex)

Kaj
2018-11-15 14:55
#13

Här kommer exempel på hur regex kan finna ord (i detta fall namn) och bara acceptera 3 ord i ett valid namnföljd
Regex kommando är i fet text nedan.
regex och orden kan du klistra in i https://regex101.com/ så ser du hur du kommer få träff eller inte träff
Matchar Från 1 till 3 ord i en sträng med internationella tecken.

====================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Om man har ett namnfält och vill kontrollera att det enbart kan innehålla max 3 ord – dvs en kombination av för och efternamn där det enbart får finnas max 3 kombinationer. Om det kommer ett fjärde ord så blir det ingen match och strängen felar i kontrollen. Strängen tillåter inte siffror

Exempel resultat

Anna Persson

OK

2 ord

Anna Lena Persson

OK

3 ord

Anna Lena-Stina Persson

OK

3 ord

Anna Lena-Stina Persson-Nilsson

OK

3 ord

Anna Persson Nilsson

OK

3 ord

Anna Lena Stina Persson

Fail

Mer än 3 ord

Anna Lena Persson Nilsson

Fail

Mer än 3 ord

Anna01 Persson

Fail

Innehåller siffror

Regex exempel

^\s*([a-zA-ZàáâäãåąčćęèéêëėįìíîïłńòóôöõøùúûüųūÿýżźñçčšžÀÁÂÄÃÅĄĆČĖĘÈÉÊËÌÍÎÏĮŁŃÒÓÔÖÕØÙÚÛÜŲŪŸÝŻŹÑßÇŒÆČŠŽ∂ð,.'-]+\s*){1,3}$

Samma som ovan men resultatet delas in i 3 grupper

Grupperna kan sedan valideras var och en för sig i vanlig kod om man vill

Den sammanlagda summan av quantifiern inom parantes anger hur många ord totalt som strängen får innehålla – därför 1,1 i detta fall på alla tre grupper så det ger 3 ord totalt

OBS! man måste ange en space efter sista ordet ifall man inte har exakt 3 ord i namnet för att valideringen skall bli rätt.

^\s*([a-zA-ZàáâäãåąčćęèéêëėįìíîïłńòóôöõøùúûüųūÿýżźñçčšžÀÁÂÄÃÅĄĆČĖĘÈÉÊËÌÍÎÏĮŁŃÒÓÔÖÕØÙÚÛÜŲŪŸÝŻŹÑßÇŒÆČŠŽ∂ð,.'-]+\s*){0,1} ([a-zA-ZàáâäãåąčćęèéêëėįìíîïłńòóôöõøùúûüųūÿýżźñçčšžÀÁÂÄÃÅĄĆČĖĘÈÉÊËÌÍÎÏĮŁŃÒÓÔÖÕØÙÚÛÜŲŪŸÝŻŹÑßÇŒÆČŠŽ∂ð,.'-]+\s*){0,1} ([a-zA-ZàáâäãåąčćęèéêëėįìíîïłńòóôöõøùúûüųūÿýżźñçčšžÀÁÂÄÃÅĄĆČĖĘÈÉÊËÌÍÎÏĮŁŃÒÓÔÖÕØÙÚÛÜŲŪŸÝŻŹÑßÇŒÆČŠŽ∂ð,.'-]+\s*){0,1}$

Annons:
Zpookey
2018-11-15 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

:o

JonasDuregard
2018-11-15 16:34
#15

#11 Att lära sig reguljära uttryck för det här är överkurs, särskilt om du inte har någon programmeringserfarenhet eftersom det i så fall är svårt att använda färdigheterna till det du egentligen vill göra.

Jag kan koda ihop något åt dig. Använder du Windows?

Kaj
2018-11-16 11:07
#16

Haha - ja jag förstår att mina regex utryck verkade väl komplicerade men det var bara för att jag i mitt exempel tog med inte bara svenska tecken utan även en massa utländska för att kunna tolka en massa nya namn. Tar man bort dessa blir det inte lika komplicerat.

Med utländska bokstäver

^\s*([a-zA-ZàáâäãåąčćęèéêëėįìíîïłńòóôöõøùúûüųūÿýżźñçčšžÀÁÂÄÃÅĄĆČĖĘÈÉÊËÌÍÎÏĮŁŃÒÓÔÖÕØÙÚÛÜŲŪŸÝŻŹÑßÇŒÆČŠŽ∂ð,.'-]+\s*){1,3}$

Samma med bara svenska alfabetets boksäver

^\s*([a-zA-ZåäöÅÄÖ]+\s*){1,3}$

[moratjejen]
2018-11-17 07:22
#17

Jag använder ubuntu. Håller mig rätt långt ifrån Windows, tycker de är lite väl smutsigt företag. Men vi värsta fall finns ju wine att köra windowsprogram i om det är något som inte går att göra.

Vore jättesnällt om du kunde hjälpa mig. Räcker med en grund med kanske två ord så kan jag lägga till själv. Skulle vara oehört tacksam. Kommer garanterat ta ett år säkert för första delen, men klart värt det. 😃

_Fisken
2018-11-17 07:44
#18

Jag är imponerad av de som skrivit regex-tolken.

[moratjejen]
2018-11-17 08:49
#19

Angående https://regex101.com/

om jag skriver texten:

**Hejsan jag heter anita. Anita anitagrus
**

och skriver i koden "anita", markeras anita men inte Anita, det är bra, men den marker "anitagrus", men hur skriver jag vidare för att ändra ordet till något annat? Samt, när man skriver koden sedan blir det "l/anita/gm"?

ursäkta, vet att det inte är riktiga ord men testar bara för att försöka förstå.

[moratjejen]
2018-11-17 09:00
#20

Lyckas markera endast anita om jag använder "anita[[:>:]]", men det är ju bara slutet av ordet, så då markerar den andra ord som slutar med anita med en annan början.

Annons:
[moratjejen]
2018-11-19 12:41
#21

Undrar lite hur det går? :D Försökt lite med regex ett tag nu men lyckas inte markera helt ord med regler, försöker lägga till men blir bara galet eller fel. Tror jag inte riktigt förstår hur / och \ ska läggas. Så lägger det lite på hyllan.

Kaj
2018-11-20 11:22
#22

#21 regex är väldigt avancerat och det går inte att lägga ett bra exempel för dig eftersom det är lite beroende på hur du vill ha det. Mitt exempel ovan är bara för att åskådliggöra vad du kan uppnå med regex men bygger på ett fält att tolka tre ord som namn. Fyller man i flera ord där så blir det Fel - dvs regex tolkar det som fler än 3 namn för just mitt exempel. Mitt exempel har inte regex koden att först söka upp ett eller flera begrepp i löpnade text som sedan skall behandlas men det är så klart fullt möjligt att göra så
Mitt exempel har heller ingen funktion för att ersätta. Men i princip går det till så att om man i regex formeln fått fram som i mitt fall 3 block så kan man direkt efter fortsätta regex koden med $1, $2, $3 där var och en av dessa 3 innehåller ersättningstext. Även ersättningstexten kan via regex kod göras så att det blir olika beroende på vad det första blocket ($1) innehåller osv.

Som du förstår är regex väldigt avancerat men har man väl lärt sig det så finns väldigt få begräsningar om hur man kan manipulera text
Därför är det nog till att lära in sig på regex för just textmanipulering

Om du har laddat in alla din musik till din dator så upplver du nog att filerna fått fel namn, Titel, Namn med mera är fel. Då finns det en uppsjö av mp3 tag editor program som är gratis att ladda hem som alla använder regex kod för att manipulera text. Ex att se till att filnamnet på en musi fil får "språnummer + Titel + band + album …."
Vill du ersätta ett redan befintligt felaktigt filnamn för att exempelvis leta upp första ordet som är lika med tag:en Titel gör du även det med regex kod.

regex101.com ovan samt flera liknande sidor är dock jätte bra på så sätt att du kan lägga in större textstycken som du vill bearbeta och sedan helt enkelt pröva dig fram med regex kod till du kommer fram till rätt resultat. Men som sagt det är till att lära in sig regex syntaxen och det kan ta lite tid i börja  sedan flyter det på kan jag lova och begränsningarna är få om ens några.

Jag kan tyvärr inte hjälpa tillså mycket för är själv bara en amatör på regex som jag använd väldigt sprasamt - dock på alla mina musik samlingar som nu är perfekt taggade med filnamn och titlar precis som jag vill ha det.
Kan även vara bra att gå med i något regex forum och få expert hjälp där.

JonasDuregard
2018-11-20 14:21
#23

"Some people, when confronted with a problem, think 'I know, I'll use regular expressions'. Now they have two problems." - Jamie Zawinski

Kaj
2018-11-20 14:34
#24

#23 hahaha - ja det kan nog stämma.

Eller som Niels Bohr sa. Den som tror att han har förstått kvantteorin har inte förstått den.

[moratjejen]
2018-11-20 14:59
#25

Hade fått lite svar och två näst senaste inläggen:

https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=47&t=95866&p=458173#p458173

Men lite kluven på om det byter ut orden även om de är del av ett annat ord, dumt exempel men om man byter ut alla anna till sussa:

Annaluise ->Sussaluise
Anna -> Sussa
anna -> sussa

[moratjejen]
2018-11-20 16:13
#26

Någon som fattar hur jag ska köra skriptet när jag är klar i open office? testat "kör script" men det skapar bara en liten ruta (javascript).

Eller ska jag spara den i något speciellt format och sedan köra? De verkar vilja att jag ska testa innan jag postar något igen, men vet ju inte ens hur jag ska testa.

JonasDuregard
2018-11-20 16:28
#27

Leta efter macro i menyn istället, du vill skapa ett Basic-macro (kan också kallas VBA). Har inte OOO-installerat för att testa själv. 

Det här kan möjligen vara till hjälp: 
https://wiki.openoffice.org/wiki/Documentation/OOoAuthors_User_Manual/Getting_Started/Macro_organization

Annons:
[moratjejen]
2018-11-20 16:36
#28

Aha, är det Macro, Står att jag saknar stöd för uppgiften och att jag ska installera en JRE och starta om OpenOffice. Vad är en JRE?  Java? Hur ska jag spara filen, funkar notepad+? är det XLB som den ska heta på slutet?

[moratjejen]
2018-11-20 18:20
#29

Samt hur gör man om den till en extension sedan så man bara enkelt kan trycka på en knapp?

Upp till toppen
Annons: