Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2160 ggr
JoannaLi
11/18/18, 7:25 PM

Ny dator - fläkten går konstant

Jag är nu inne på min andra HP Pavilion 15-cs0812no, köpte min första för två veckor sen, och bytte nu ut den mot min nuvarande - många irriterande småproblem, men var generellt nöjd med datorn. Hade innan dessa föregångaren till samma modell, inköpt i mars. 

Men på både den nuvarande och den föregående (de av samma modell alltså) går fläkten konstant. Jag blir vansinnig. I tre år hade jag Chromebook som skoldator, som aldrig gjorde ett ljud. HPn från i våras hade en fläkt som drog igång i bland, men för det mesta var den tyst. Dessa har en fläkt som går väldigt högljutt och konstant, utan paus. 

Jag blir själv väldigt stressad av ljudet, men jag kan inte heller ta med datorn på jobbet (vaknatt), eftersom att datorn då måste vara tyst för att inte störa de som sover - vilket är väldigt irriterande eftersom att jag studerar på datorn, och det gick finfint med den förra datorn.

Blir det till att lämna tillbaka även den här och köpa en annan modell? Känns ju orimligt att en sprillans ny dator 2018 ska låta så mycket att det inte går att använda den… Än mindre två!

Annons:
JonasDuregard
11/18/18, 7:50 PM
#1

Det kan vara ett mjukvarufel som gör att något program håller processorn igång hela tiden, eller ett hårdvarufel med fläkten eller så är det helt enkelt en högljudd modell.

JoannaLi
11/18/18, 7:54 PM
#2

#1 Är det något som jag som extremt okunnig kan kolla själv?

JonasDuregard
11/18/18, 8:34 PM
#3

Öppna aktivitetshanteraren och kolla om processoranvändningen ligger högt när du inte har några särskilda program igång.

JoannaLi
11/18/18, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Vet inte hur jag läser det här, men har bara igång Chrome.

JonasDuregard
11/18/18, 10:21 PM
#5

Ligger den så högt hela tiden är det nog förklaringen. Prova att stäng av chrome och se om det hjälper.

Martin
11/18/18, 10:33 PM
#6

Eftersom att du skrev att båda datorerna av samma märke hade haft samma egenskap, högljudd fläkt, var min första tanke att det förmodligen är en modell som är ganska högljudd då alltså.

Men som JonasDuregard skriver, ser belastningen ut sådär hela tiden är det snarare något med modellerna eller sätter du använder dem på som ser till att datorn och fläkten jobbar för högtryck.

mvh Martin

Annons:
JoannaLi
11/18/18, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Används exakt likadant nu. Topparna är där jag har startat "Snipping Tool" för att ta skärmbilden. Vet inte vad det är jag gör i så fall? Youtube, Messenger och iFokus typ. Med Adblock. Känner mig väldigt trött.

JonasDuregard
11/19/18, 9:36 AM
#8

#7 Blir datorn tystare om den får stå ett tag med lägre aktivitet? (inga fönster öppna)

Kaj
11/19/18, 9:44 AM
#9

Windows 10 uppdateringar för september hade en bugg som visade alldeles för hög CPU belastning. Detta löstes iom Windows update i oktober och November.

Men om du stänger ner alla dina webbläsare helt. Går CPU belastningen enr då och tystnar fläkten?

Att du har så många sessioner öppna i Chrome är helt i sin ordning. Det är för att Chrome kör olika delar av webbläsaren i sandboxläge dvs egna avgränsade processer.

Idag är flera och fler webbsidor väldigt aggresiva vad gäller en massa olika reklam od. Detta gör att CPU belastnignen går upp rejält på många webbplatser och då drar fläkten igång för att CPUn inte ska bli för varm.
Det har dessutom blivit populärt bland vissa mer oseriösa webbplatser att använda din dator för bitcoin mining.
Bitcoin och andra blockkedje valutor fungerar så att för att en transkation skall gå igenom måste man lösa en väldigt komplicerad matematisk funktion. Datorer som löser detta blir belönade med bitcoin till sina konton. Detta utnyttjas av flera webbplatser numer genom att då man går till dessa så lägger dom en del av den matematiska beräkningen på sin webbsida och alla som då besöker den blir då föremål för att beräkna åt dom. På så vis tjänar webbplatser ibland ohyggligt mycket pengar utan att själva behöva ha datorer för att göra bitcoin beräkningar. T ex thepiratebay gör det. Man tar på sig uppdraget att göra bitcoin beräkningar på nästan alla transkationer i bitcoin kedjan och låter användare som besöker deras sidor vara med och beräkna vilket gör att CPUn går upp emot 100% när man besöker deras webbplatser. Dom tjänar som sagt jätte mycket pengar på detta men det är du och din dator som gör jobbet åt dom.
Det är nu inte bara thepiratebay som agerar på detta sätt utan massor av webbplatser har börjat med detta då det finns jätte mycket pengar att tjäna för dom.
Det finns add-ons till webbläsare som blockerar bitcoin mining kod men man utvkelar hela tiden nya tekniker för att kringå dessa add-ons tyvärr.

[moratjejen]
11/19/18, 12:39 PM
#10

Jag kör med:

Privacy Badger
uBlock Origin
Cookie AutoDelete
HTTPS Everywhere
Decentraleyes

dessa tar bort reklam och tracking och tredjepartskakor som kan läggas på hårddisken och lagra information och skicka. Så hade jag problem med innan att min mail fick spam förut när man va inne på helt vanliga sidor som har "reklambaserat".  Sluppit allt sånt nu i nästan ett helt år efter jag installerade dem i firefox. O tro det eller ej, man tänker att webbläsaren ska bli segare men märkte att den laddar så mycket snabbare numera, även youtube går jättesnabbt, som segade ner webbläsaren förut. Tror det är all reklam som blockas som gör det.

Undrar också, min sambo brukar klaga på att sin bärbara kör fläkten hela tiden, men inte konstigt nog för han ställde den alltid i soffan eller i knät eller i sängen, den får inte "andas" och då kylls den inte så bra, den bör stå på plan yta som ett bord. Ett tips.

Annars är det nog som ovan. Är ingen expert.

JoannaLi
11/19/18, 1:33 PM
#11

#8 Nej. Först när den stänger av sig blir den tyst (standbyläge? inte tyst när skärmen slocknar, men däremot efter en stund av att ha varit slocknad, så att man måste logga in för att använda den igen).

#10 Ställa datorn i sängen och soffan är jag definitivt en bov av. Däremot brukar jag, t.ex. ställa upp fötterna i sängen, så att datorn vilar på "framkant och bakkant" mellan lår och mage, och därav ha undersidan fri. Vet inte om det hjälper? Kom i vanan med en gammal laptop som inte uppskattade att vila undersidan mot någonting, då gick fläkten aggressivt.

[moratjejen]
11/19/18, 2:57 PM
#12

Köpte ett litet datorställ på ikea för 29 kr, vet inte om den finns kvar, fanns svart, rosa och orange som färg på dem. Väger nada, typ en plastbit som datorn får stå på.

Kaj
11/20/18, 11:41 AM
#13

AdBlock och No Coin är 2 bra tillägg för att bromsa reklam och bit coin miners

Annons:
Upp till toppen
Annons: