Annons:
Etikettövrigt
Läst 811 ggr
mats08
2018-11-19 11:00

Spam från mig själv?

På jobbet (statlig myndighet) får jag då och då spam som till synes är sända från min egen mailadress.  Enligt IT-avdelningen är detta rätt vanligt och inte så svårt för spammarna att göra. Mejlen är alltid av modellen att de gjort intrång i min dator och sett alla perversa sidor jag varit inne på. De vill nu ha betalt i Bitcoin för att inte sprida det vidare till min familj och mina vänner.

Nu undrar jag ifall man på något sätt kan få fram den verkliga avsändaradressen. Nån som har koll på detta? Vill gärna mejla tillbaka från en anonym Gmail-adress istället och jäklas lite. :-)

Annons:
Tant Grön
2018-11-19 11:03
#1

Får också sådana, från olika dejtingsidor. Tar bara bort dom.

[moratjejen]
2018-11-19 12:33
#2

Borde ni inte ha säkrare tjänst? typ https://protonmail.com

Fått sådana meddelande tidigare, oftast efter man satt upp sig på någon sida som gmail, hotmail eller mail.com. Det bästa är att bara blocka eller lägga dem i spamkorgen eller byta till säkrare tjänst. Tråkigt när det händer. Brukade även få meddelanden om att man kan beställa xxx av xxxxx kvinnor (jag cencurerar mig själv lite tror inte sådana ord passar in här).

Ett tips är att man har en mail som man skickar vanliga mail till folk med och en för att sätta upp konton eller liknande. tutanota.com är också bra. Båda jag tipsat om är gratis.

JonasDuregard
2018-11-19 13:42
#3

#0 Tveksamt om det är möjligt. Dessutom läser de sannolikt inte mail de får, så räkna inte med framgång även om du skulle hitta en avsändare. 

Har du använt mailen på LinkedIn? Vet att användaruppgifter läckt därifrån och folk fått den sortens mail på grund av det.

mats08
2018-11-19 14:32
#4

#2 Det är till min jobb-mail (Microsoft Outlook) jag fått det här brevet och blev bara så peppad på att jävlas tillbaka, men att göra det från en Gmail-adress istället. Vill ju inte svara från min jobbmail, då öppnar jag ju dörren för hela världens spam! Jag har flera gånger jävlats på min privata Gmail via spammail jag får där, det är hur kul som helst att börja konversera med avsändarna och vagga in dem i en falsk trygghet av att ha fått mig på kroken. Jag säger att jag öppnat filerna - utan att ha gjort det såklart - och sen spelat dum och sagt att jag fått problem med min dator. :-) 

#3 Alltså, problemet är inte att jag får spammail. Det får alla på myndigheten, det går ju inte hindra. Det jag vill åt är avsändarens egentliga mailadress. Kanske han/hon/hen/den/det inte svarar, men det är alltid kul att försöka. :-)

Kaj
2018-11-20 11:29
#5

För det första. Din it-avdelning skall kunna spärra just dessa mail om ni har en avancerad antivirus/spam och proxy installation. Dessa mail kommer ju från kända spammare och de flesta seriösa antivirus/spam verkytgen uppdateras flera gånger dagligen med nya kända regler som tar bort dessa mail. Alltså er it-avdelnings server antivirus/spam produkt.

Nej det går inte att spåra upp dom lätt för det sitter egetligen ingen människa bakom. Det är avancerade program som spindlar nätet efter e-post adresser och sedan sänder dom ut mail på chans till dessa från en massa olika mailservrar som byter ip-adress hela tiden och även använder seriösa mailservrar som dom lyckats hacka sig in på. 
Skulle du lyckas hitta en servers ip-adress och det e-post konto dom använt för att sända iväg mailet så kan du vara säker på att den adressen redan är borttagen för den lever bara under deras skapande och sändning av mailen sedan tas den bort. Och skulle du mot förmodan hinna svara mot ett av dessa e-psotkontoninnan det tas bort så går det bara rakt in i plåten - dvs det finns ingen som sitter och läser dom mailen.
Deras affärsidé är att sända ut så många sådana mail som möjligt och hoppas att några betalar även om dom inte besökt några suspekta sidor (för det vet dessa program inte om ifall du gjort - dom chansar bara
Säg att dom sänder dessa mail till 100.000 e-post adresser och kräver 300 kronor.
om bara 1% skulle betala får dom ju in 300.000 för detta. Om bara 1/10% betalar får dom in 30.000.
Upprepar dom då detta säg flera gånger i veckan kan du ju se att dom får in en himla massa pengar från tokstolalr som väljer att betala.

Men visst du kan se mailheadern på ett inkommande mail från vilken server och från vilken e-post aderess.
Öppna mailet i Outlook
Gå till Arkiv menyn uppe till vänster
Välj rutan för Egenskaper i mitten fönstret
I rutan som kommer upp ser du Internethuvud. Där har du det du söker efter.
men tro inte att du kommer någon vart med det egentligen.

Zpookey
2018-11-21 11:03
#6

Be IT-avdelningen att sätta ett SPF-record i deras DNS så bör problemet, med att mail skickas med din mailadress som avändare, försvinna. Eller iallafall minska dramatiskt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: