Annons:
Etikettprogramvara
Läst 605 ggr
[moratjejen]
11/19/18, 12:45 PM

Formatera USB som är partionerad på Ubuntu

Kör med Ubuntu och har ett par stickor, nu har jag inte tillgång till en dator med Linux utan en Windows 10-dator. Finns det något program för att formatera en USB-sticka? De är partionerade, testat med "Skapa och formatera hårddiskpartioner", valt "ta bort" på partionerna så de blir en hel stor partition men när jag ska skapa den partitionen står det bara att det inte går, inga fler felmeddelanden. Har formaterat tidigare på Ubuntu och det funkar finfint. Men just nu går inte det och behöver stickorna.

Annons:
Record
11/19/18, 9:33 PM
#1

SDFormater kan du använda till dina tänkta Linuxstickor.

Vill du sedan kopiera filer fungerar Win32 Diskmanager, men den har en nackdel att ta upp mer utrymme på stickan, men det kan du fixa med ett annat program , Ibex. Alla program funkar på Windows 10.

Kaj
11/20/18, 11:46 AM
#2

Tja i Windows petar du bara in stickan och går till utforskaren. Där högerklickar du på stickan och väljer formatera. Där har du olika format och FAT och NTFS är så klart Windows format (välj NTFS om du vill ha Windows).
ExFat skall vara kompatiblet på fler datorer än Windows ex Linux och mostarar NTFS

[moratjejen]
11/20/18, 12:11 PM
#3

Fast grejen är att alla partitionerna inte kommer upp på windows tyvärr. Fick köra ubuntu live lite fort så fick offra mitt minneskort i mobilen till det, men nu är de klara. :)

Kaj
11/20/18, 2:33 PM
#4

#3 - bra att det löste sig.

men jag tror ändå att om du valt att formatera och bockat ur snabbformatering så borde hela USB minnet frigjorts - även alla partitioner.

[moratjejen]
11/20/18, 3:06 PM
#5

Nej tyvärr, endast första partitionen, testat både med och utan snabbformatering. 512mb bara och då är stickan på 8gb. Testat på Windows 10, osäker på vilken bit-version men med senaste uppdateringarna.

Record
11/21/18, 10:29 AM
#6

Efter varje ny formatering blir utrymmet på stickan mindre o mindre, vilket inte är okänt, men det fixar IBEX fint. 👍

Annons:
Kaj
11/21/18, 12:01 PM
#7

Aha, det är alltså dådana partitioner du menar - sorry jag var lite trög där.

ja Windows känner bara igen partitioner som blivit allokerade. I detta fall är det bara en av partitionerna som är allokerade varför de andra ligger som reserverade. Det går iofs att allokera partitioner i Windows men det är lite bökigt. Så jag brukar förslå att man skall använda sig av partion "magic" program och det finns en uppsjö av fria sådana. Men det är mycket enklare nu i Windows 10 så du kan faktiskt göra det fyfsat enkelt utan speciella program - se länk till video om hur man gör längre ner
Där kan du dels reservera olika partiotioner och sedan allokera dem till Windows så de känns igen av Windows och kan användas. De bättre av dessa program klarar även av mer saker så som att skapa nya bootbara partiotioner, testa diskarna etc.

I ditt fall behöver du först via ett sådant program antigen ta bort dessa partiotioner eller göra en resize/move/extend på dom.
OBS! om du bara tar bort en partition frisläpps inte utrymmet till resten av disken/usb stickan. Utan därefter måste du gå in på den primära partiotionen och sedan göra resize/extend. Där kommer nu finnas utrymme från den eller de andra partiotioner du haft på diksen/usb stickan och du kan då ta det utrymmet och allokera det till den primära partitionen och då få ut hela utrymmet på disken/usb stickan.

Så här gör du direkt i Windows 10 (utan att ladda ner några partion magic program utan använder dig av Windows egna funktioern för att hantera partiotioner)
https://www.youtube.com/watch?v=tJiakVgAtn4

Här är en lista på några bra partion magig program som är gratis
https://www.lifewire.com/free-disk-partition-software-tools-2624950

Upp till toppen
Annons: