Program för PC

Formatera USB som är partionerad på Ubuntu

2018-11-19 12:45 #0 av: [moratjejen]

Kör med Ubuntu och har ett par stickor, nu har jag inte tillgång till en dator med Linux utan en Windows 10-dator. Finns det något program för att formatera en USB-sticka? De är partionerade, testat med "Skapa och formatera hårddiskpartioner", valt "ta bort" på partionerna så de blir en hel stor partition men när jag ska skapa den partitionen står det bara att det inte går, inga fler felmeddelanden. Har formaterat tidigare på Ubuntu och det funkar finfint. Men just nu går inte det och behöver stickorna.

MvH Ida

Anmäl
2018-11-19 21:33 #1 av: Record

SDFormater kan du använda till dina tänkta Linuxstickor.

Vill du sedan kopiera filer fungerar Win32 Diskmanager, men den har en nackdel att ta upp mer utrymme på stickan, men det kan du fixa med ett annat program , Ibex. Alla program funkar på Windows 10.

Anmäl
2018-11-20 11:46 #2 av: Kaj

Tja i Windows petar du bara in stickan och går till utforskaren. Där högerklickar du på stickan och väljer formatera. Där har du olika format och FAT och NTFS är så klart Windows format (välj NTFS om du vill ha Windows).
ExFat skall vara kompatiblet på fler datorer än Windows ex Linux och mostarar NTFS

Anmäl
2018-11-20 12:11 #3 av: [moratjejen]

Fast grejen är att alla partitionerna inte kommer upp på windows tyvärr. Fick köra ubuntu live lite fort så fick offra mitt minneskort i mobilen till det, men nu är de klara. :)

MvH Ida

Anmäl
2018-11-20 14:33 #4 av: Kaj

#3 - bra att det löste sig.

men jag tror ändå att om du valt att formatera och bockat ur snabbformatering så borde hela USB minnet frigjorts - även alla partitioner.

Anmäl
2018-11-20 15:06 #5 av: [moratjejen]

Nej tyvärr, endast första partitionen, testat både med och utan snabbformatering. 512mb bara och då är stickan på 8gb. Testat på windows 10, osäker på vilken bit-version men med senaste uppdateringarna.

MvH Ida

Anmäl
2018-11-21 10:29 #6 av: Record

Efter varje ny formatering blir utrymmet på stickan mindre o mindre, vilket inte är okänt, men det fixar IBEX fint. Tummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.