Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 2004 ggr
[moratjejen]
11/21/18, 2:42 PM

Installera windows 98 på modern pc?

Dum fråg.a, men kör lite spel på en billig laptop som är några år gammal, var  windows 8.1 på den från början. Men installerade FreeDos över (dos med support för usb m.m. även om man installerar windows 3.1 över (3.11 funkar inte, tog en evighet att hitta windows 3.1 då jag bara hade 3.11-versionen). Då har den även usb-support.

Men….jag har en hel del spel för windows 95 och 98, minns jag rätt funkade de på båda men ingen funkar på windows 3.11 då man endast kan få support för 16 färger tyvärr, testat lite alternativ. Windows 98 finns det ett program som har lite "universala" drivrutiner för grafik, har på någon skiva någonstans, minns inte vad de kallas för. Har även windows 98 på cd som kan köras utan startdiskett. Men nu är frågan. Går det att installera windows 98 på en nyare dator? Eftersom 3.1 funkar via freedos tycker jag det borde fungera på något sätt.

Sett att det finns något program som heter easy2boot som man kan ta bort onödiga drivrutiner från 98, fungerar ett sånt program för att kunna installera?

Vill så gärna kunna spela mina gamla spel igen. Testat VirtualBox, men tydligen har den dåligt stöd för svenska versionerna av windows så mappar m.m. blir odugliga.

Annons:
[moratjejen]
11/21/18, 2:44 PM
#1

Och om man installerar Windows 10 (har tyvärr inte gjort någon backup på 8.1 men uppdaterade kort till Windows 10 så har en usb-backup på den. fungerar program som denna för att köra gamla windows-program på som: http://kentie.net/article/dxguide/

starhawk
11/21/18, 3:03 PM
#2

Redan på Windows XP försökta jag köra 98-läge men oftast funkade det inte alls. Jag hade ett tag en gammal 98-dator som jag hade enbart för dom "gamla goda" 98-spelen men den klappade så småningom ihop, av ålder antagligen. Min räddning blev GOG där kan man köpa dom gamla 98-spelen för en billig penning till vilken windowsversion som helst i stort sett. Fungerar utmärkt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[moratjejen]
11/21/18, 3:26 PM
#3

Jo jag vet att GOG finns, men jag har spel som såldes lokalt och som inte finns online som Bomber och Bumlingar m.f. Dock fungerar den i dosbox. Men är ett 20-tal spel som jag spelade ofta och det känns lite sådär att behöva punga ut pengar för att köpa om spelen. Dessutom som exempel Halloween Harry finns inte numera utan den är omgjord med annorlunda banor under ett annat namn. Sedan saknar jag chip challenge, och de andra i WEP. Har dock bara 1-3 så saknar sista delen. Eller jag har 2:a disketten i sista så saknar första delen med installationsprogrammet på. De har jag bara inte sett. Så skulle jag så gärna vilja få igång något roligt på laptopen, så hoppas någon vet. :D

Zpookey
11/21/18, 4:04 PM
#4

Annars kan du installera VirtualBox och köra Windows 95/98 som en virtuell dator.

Guide

Edit: Sorry…missade att du redan testat VirtualBox.
Här är en annan variant.
https://www.youtube.com/watch?v=XCAI5S7rsVY

[moratjejen]
11/21/18, 4:10 PM
#5

Jo jag har testat just den guiden du tipsar om, men blir väldiga problem med svenska. Känner inte att jag vill lägga pengar på att köpa ny, så därför vill jag försöka få igång den relativt nya datorn med windows 98 på. Vore lite roligt. Finns det drivrutiner för windows 3.1 skärm som funkar till dator, vet inte riktigt vad det är för skärm på laptopen så vet inte hur jag ska titta upp det heller.

[moratjejen]
11/21/18, 4:27 PM
#6

Jag gjorde faktiskt ett sista försök att installera, såg nu att man ska klicka ur accelerationen. Nu ska vi se om det fungerar. Missat det tidigare trots jag gjort de andra inställningarna. Dock skulle jag gärna vilja köra gamla windows på laptopen för det skulle vara så roligt med lite retro.

Annons:
[moratjejen]
11/21/18, 6:30 PM
#7

Fick windows 95 att funka, fick köra med en startdiskett i programmet också istället för att installera ms-dos först, visade sig vara en del av problemet för windows 95 kan inte ersätta de gamla filerna i dos då de kördes under installationen. Nu är det lite andra problem istället som skärmupplösningen och färgerna, verkar bara vara 16 färger. Får se om det går att lösa. Köpte scidoctor eller vad det heter för många år sedan men hemsidan verkar inte finnas kvar så får se hur jag får till det. Fanns något som hette någonting med bear. Men den hängde sig när man exempelvis körde ski och sedan skulle köra ett annat spel som pinball. Iaf när det var på "vanlig" dator.

[moratjejen]
11/22/18, 6:54 AM
#8

Finns det något program eller liknande som kan fixa till drivrutinerna för Windows 3.1 som för 98 o 95? Annars kunde det löst problemet så man slipper emulera

[moratjejen]
11/24/18, 2:07 PM
#9

Vet inte riktigt hur man ska fixa?

[moratjejen]
11/24/18, 2:07 PM
#10

Vet inte riktigt hur man ska fixa?

[moratjejen]
11/24/18, 2:07 PM
#11

Oj bilden kom inte med.

[moratjejen]
11/24/18, 2:08 PM
#12

Inte nu heller. Konstigt. Står quit memory resident config.sys och autoexect.bat vad ska man ändra p då?

Upp till toppen
Annons: