Annons:
Etikettdatorköp
Läst 609 ggr
Sindri
2018-12-04 19:53

Laptop med bra nätverkskort?

Hjälper maken att hitta ny laptop via Prisjakt. Den skall absolut inte passa för spel, utan är en arbetsdator.

Det viktigaste är numeriskt tangentbord och ett bra nätverkskort eftersom han ibland jobbar där det är svaga wifi-signaler.
Numeriskt tangentbord har jag hittat att kryssa i, men hur farao ser man om nätverkskortet är bra? Vad skall jag gå efter?

Annons:
Kaj
2018-12-05 09:27
#1

Du ska se till att nätverkskortet stöder ac standarden.
Hos prisjakt hittar du den under valet Kommunikation. Expandera den och bocka i ac

Det brukar stå 802.11 a/b/n/ac

a-b används sällan idag för de är riktigt gamla protokoll.
n standarden används men är väldigt långsam
ac är den standard wsom används mest idag och är snabbast.
Så bara din dator har en ac och du har en router/modem som stöder ac så är du i hamn. Moderna datorer stöder oftast samtliga dessa protokoll därav att det står flera i 802.11 a/b/n/ac

För att få fullt ös på detta skall du även ha en router som är snabb. ac stöder hastigheter mellan ca 300 mbit/s - 5 gigabit. Och då är det routerns kapacitet som avgör vilken hastighet du får ut.
I ert fall om det bara är en arbetsdator där ni inte strömmar musik och film i någon större utsträckning så bör ni inte vara oroliga för routern heller. en dator med nätverskkort som stöder 802.11 ac är mer än väl för ert behov

Sindri
2018-12-05 11:41
#2

Tack för hjälpen!

Routrarna kommer att vara lite olika eftersom datorn reser en hel del, ibland är det riktigt dåliga nätverk som min nya Asus inte fångar, men makens 7-åriga Toshiba surfar glatt vidare…….

Kaj
2018-12-05 14:32
#3

Idag säljs knappast några datorer som inte klarar av 802.11 ac standarden.

men även om en dator har ac standarden så kan nätverkskortet vara dåligt ändå. I en laptop ex ligger antennen inbakad i själva laptopen. På ex Lenovo Thinkpad datorer har Lenovo lagt dessa precis i böjningen där man viker ihop skärmen med datorn. Ja det var ju inte lyckat för det visade sig att om antennen lossnade lite kunde den hamna i kläm och gå sönder. Felen uppenbarade sig att det först började bli problem att nå trådlösa nät, sedan blev det värre och tillslut gick antennen av och trådlösa nätverket slutade helt att fungera.

Det kan även vara andra problem. Ett dåligt nätverkskkort från en mindre seriös leverantör eller ett billigt nätverkskort.
Ett trasigt nätverkskkort eller ett som håller på att gå sönder.

Finns som sagt inga garantier på bra uppkoppling men köper man bra grejer får man oftast bra kvalitet.

Du kan testa ditt nätverkskort med bl a bredbandskollen. Pröva på ett antal ställen i huset/lägenheten och se om de ger samma resultat.
Sedan kan du även kolla status på signalen med programmet WIFIINFOVIEW från Nirsoft = gratis
https://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html 
Via det programmet ser du dels vilken nätverkstyp du är uppkopplad mot 802.11 n eller ac) och signalstyrkan. Har du för dålig signalstyrka kan det bero på ett felande nätverkskort men det kan även vara så att routerns 2,4 GHzoch 5 GHz band är inställd på fel kanal - dom kommer förkonfade på Automatisk men ibland måste man sjävl gå in på routern och testa sig fram på de olika kanalerna på 2,4Ghz och 5Ghz frekvenserna tills man får bäst signalstyrka och därmed WIFI hastighet
Men om din make får fullt blås på er hemmarouter men inte du på din nya ASUS då är det säkert nätverkskortet som är felande.

Ett anant tips är att det går att köpa billiga USB nätverkskort som man bara pluggar in i ett USB uttag och sedan kopplar upp mot routern - det dyker då upp i dina nätverksinställningar och det är bara att välja det i stället för det inbyggda (om det skulle vara trasigt eller dåligt av någon anledning).
På en surfplatta jag har fanns bara 802.11 n. Jag köpte då ett USB nätverkskort med 802.11 ac och fyrdubblade däremed min surfhastighet.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/natverkskort/asus-usb-ac51/221780.8930/?gclid=EAIaIQobChMIz7rb8eeI3wIVk8myCh0xWAojEAQYBCABEgILDfD_BwE

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/natverkskort

Sindri
2018-12-05 16:19
#4

Hemma är det aldrig problem, vi har egen fiber sedan säkert 15 år tillbaka (pilotprojekt).
Det är bara när vi reser och man bor på ställen med wifi som jag kan ha problem, medan maken inte har. Med telefonen går det hur bra som helst. 

Men vi skippar helt enkelt Lenovo då, (jag hade väl otur med min Asus) och antar att hans nya dator kommer fungera lika bra som den gamla.

Upp till toppen
Annons: