Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1110 ggr
Tobbe_490
2018-12-08 13:50

Byta till Windows 8.1 eller mirroing till smarttv.

Hej,

Av olika anledningar vore det enklast för mig att byta från win 8.0 till 8.1. Läser man på nätet är det enkelt, gå in på "Store" (numera heter det väl Windows store) och ladda ned. Men min Store app funkar inte så jag vet inte vad jag ska göra. Anledningen till att jag vill byta är att jag vill spegla min PC till min smarttv (trådlöst) och det går inte om man har Windows 8.0. Finns det något annat sätt? Att spegla min mobil till smarttv gick enkelt däremot.

Annons:
Zepp
2018-12-08 15:01
#1

Såhär är det, dvs en arbetskamrat kom till mig iomed att jag på jobbet anses vara en IT-guru med sin faders dator/dvs han har ärvt denna/fadern är numera död och fadern har alldrig varit uppkopplad/haft något internet!

Iallafall, så fort jag kopplat upp den datorn mot internet så ville den hämta och lägga på hundratals uppdate.ringar.

Jag ville uppgradera den till 8,1!

Det tog hur som helst cirka 1, 5 veckor!

Dvs ena dagen tog det cirka 4 timmar att ladda ner alla uppdateringar/dvs bara de som var viktiga, sen så tog det cirka fyra timmar för datorn att backa ur iomed att den då ansåg att uppdateringen misslyckats.l

Dvs då var min arbetsdag slut så det vara bara att starta om nästa dag, iallafall till slut så hade den lagt på en del viktiga uppdateringar, men den ville hur som helst inte ta uppdatering till 8,1, för det visade sig att det fanns några KB som, den inte gillade, när jag väl stängt ner en efter en/dolt dessa så till slut efter cirka 40 timmars arbetstid så tog den till slut uppgraderingen till 8,1 och då kom ytterligare några hundra nya!

Dvs datorn måste vara uppdaterad, det borde du ha gjort för flera år sedan, dvs låtit den vara uppkopplad och ladda ner samt uppdatera sig själv.

Hur som helst iomed att jag fortfarande kör en W8.1 så gick jag igenom de olika stadierna samt buggarna med W8 för cirka 5 år sedan.

W8 är typ lika buggit som Vista, man bör sträva efter W8.1, då det är mer stabilt!

Jag inbillar mig att Windows store funkar såvida du inte avinstalerat den ?

Har du avinstalerat den appen så kan du bara gå dit via internet och ladda ner uppdateringen till 8.1, det gjorde jag flera gånger och misslyckades men trägen vinner!

https://support.microsoft.com/sv-se/help/15288/windows-8-update-to-windows-8-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tobbe_490
2018-12-09 13:50
#2

Länken som du skrev har jag varit in på men där skriver man att jag ska gå in på  "Store" och det går inte på min dator! Jag trycker på panelen och inget händer! Jag har inte avinstallerat någonting. Store har aldrig fungerat.

Zepp
2018-12-09 20:08
#3

Prexis, det är bara att köra på, det tar max 14 dagar, gå främst till Windows Update och se till att alla uppdateringar är nedladdade samt installerade, det tog bara en vecka, för en dator som aldrig varit inkopplad  på Internet! 

ialalfall så laddade den datorn cirka 4 timmar på sig att ladda ner och installera samt sen 4 timmar på att backa tillbaka sen den visat ett meddelande att den inte lyckats!

Hur som helst så såg jag att den varje gång lyckats lägga på några uppdateringar, så starta om datorn när den är färdig med vad den säger att den gjort, minst 3-5 gånger, för det förefaller som den hämtat hem grejer, men att vissa skall instaleras separat, och de kan ta typ en timme för varje på en gammal dator!

https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows8_1-windows_install/problem-med-uppgradering-fr%C3%83%C2%A5n-w8-till-w81/a43e633a-7e86-4d2d-ba40-ecea09f20909

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-12-10 01:49
#4

Varför inte slipstreama åttan om man har tillgång till den på DVD/USB eller varför inte bara ladda ned 8.1 från MS ?

Kaj
2018-12-10 13:46
#5

Varför 8.1 och inte Win 10?

Nåväl om du får problem kan du alltid köpa en miracast dongle och koppla in i datorn som då sänder trådlöst till mottagaren som du sätter i din TVs hdmi uttag.
Vill dock varna lite för att det aldrig varit så där jättebra kvalitet på dessa tidigare och framför allt inte då nu alla moderna operativsystem har detta inbyggt.

https://www.dustinhome.se/product/5010915376/wireless-display-adapter-v2?ssel=false&LGWCODE=5010915376;89813;5443&gclid=EAIaIQobChMI9Ojpy6SV3wIVHYmyCh1GZgGqEAQYBCABEgJnyvD_BwE

Det finns flera än Microsoft. Väldigt tidigt prövade jag en Netgear men lämnade tillbaka då den aldrig riktigt fångade upp det trådlösa bra utan det blev hackigt.
Men dom har säkert blivit bättre nu för detta var minst 5 år sedan jag prövade.

Zepp
2018-12-10 20:14
#6

Håller med.. säger inte vem, men min erfarenhet är det oftast är bäst att köra sin dator med det operativsystem som den levererades med!

Dvs 8,0 var i princip skit, 8,1 löste de flesta buggar!

Iallafall så får man kika på vilka uppdateringar datorn inte gillar, det gäller för övrigt W10 oxå, de stänger man av efter iallafall 10 misslyckade uppdateringar!

Förklaringen som jag fått på Microsofts forum och som jag accepterar är att just den KB inte är kompatibel med just din dator, litta oavsett märke!

Hur som helst, det går i princip alltid bra mycket snabbare att gå till Mediamarkt och köpa en sprillans ny dator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2018-12-10 22:12
#7

Nu ska jag låta detta vara osagt för jag vet faktiskt inte om detta fel fanns i 8->8.1 men vet det finns i 10 men det inte på alla datorer (konstigt nog) och det är när man uppdaterar stora uppdateringar och om man har MBR så kan det vara att det utrymmet helt enkelt inte räcker till och då bootar datorn bara om och en automatisk systemåterställning görs. Lösningen är GPT. 

Att tänka på om liknande strul sker i framtiden.

Kaj
2018-12-11 11:13
#8

#7 det går att öka MBR / GPT med ett diskpartitioneringsprogram. Finns flera gratis. är ju inte helt enkelt flör vanliga att förstå men som du säger att om en Windows update aldrig går igenom korrekt så kan det mycket väl bero på att du måste utöka denna area på bootdisken - som default är arean alltid löjligt liten och det kan hända att man hänger på sista byten ibland.
Går även att göra direkt i Windows men är som vanligt lite mer knepigt.

[VSK]
2018-12-11 12:10
#9

#8

Jo jag vet att det går att öka, men tror inte alla datoranvändare kan eller vågar sig på sånt. Tanken med inlägget var att informera att det kan bli såna strul som Zepp hade så att han och andra som läser detta har det i baktanken utifall…. 

Minns inte vilken build av Win10 som orsakade massor med såna sjuka fel. Vissa fick felet andra inte, trots MBR. Jag själv har inte googlat på saken men en vild gissning är att vissa suttit med märkesdatorer och andra egenbyggda eller köpta ihopbyggda. 

Kan säga att jag faktiskt nyligen råkade ut för detta fenomen (igen) på en bärbar. En kompis dator som inte hade varit igång på länge och WU stannade på 1% hela tiden. Jag valde dock att fimpa alla partitioner och börja om från scratch (frågade han så klart) och nu är all bloatware och eventuell fulkod borta. 

Nåt som jag blev lite fundersam på var att märkesdatorer hade två licenser. Ena är ju hårdvarukodad men den andra var som "vanligt". Förstår inte vitsen men det men men. Jag tog ju så klart reda på licensen före utifall, och det var då jag såg detta. Även fast märkesdatorer har hårdvarukodad licens så har det faktiskt förekommit strul med aktivering så därför valde jag det säkra före det osäkra. 

Hårdvarukoden sitter inpräntat i BIOS-chipset (eller UEFI som det numer heter).

Kaj
2018-12-11 12:26
#10

#9

Vet att jag fick felet med Windows 8.1 där MBR's första sektor var för liten (standard 350 MB på en windows 8 eller senare innan dess bara 100 MB) - den som heter System reserved och utan enhetsbokstav. den används bl a av Windows update på något sätt för att sätta igång uppdateringen. Efter mycket om och men så lyckades jag utöka denna till 750MB. Det var som sagt inte helt lätt. Först fick jag via ett partion magick program dela upp min C disk i två partiotioner. Sedan flyttade jag C disken till den andra partitionen. Sedan frigjorde jag allt utrymme på den första nu tomma partitionen. Sedan omallokerade jag MBR boot recorden från 350 MB till 750 MB. Sedan gjorde jag extend på den den andra partitionen så att den nu även tog med sig den första partitionen. Så efter det fick jag tillbaka hela min C disk (minus 400 MB som nu gick till MBR utökningen). Sedadn gick Windows update på som en dans.

Detta är inte enkelt och man kan så klart inte förvänta sig att en vanlig användare ken eller vågar sig på något sådant.
Så en GPT är så klart att föredra men då krävs att man omformaterar disken med ett avancerat diskpartion program. Går även i Windows men är så klart som alltid lite pillrigt.

[VSK]
2018-12-11 12:40
#11

#10

Minns inte exakt nu men tror att senaste ISO (Win 10) la den på 450 MB eller vad det nu var. Nu är det länge sen jag använde just Partition Magic men vet exakt hur du menar. Kan va ett jäkla viftande med trollstaven innan allt blir som man vill ha det. Just i det här fallet med kompisens bärbara så surfade han bara med den och installerade inga program alls, så det var inte lönt att sitta och trilskas i onödan. 

Jag kommer nog kanske gå över på Win 10 Pro Workstation så småningom. Lite dyrt för det man får jämte mot vanliga Pro för det jag använder datorn till men är lite sugen på det nya filsystemet som är självkorrigerande (och bättre på allt än NTFS får man förmoda). Nu minns jag inte exakt när NT kom men det var väl nån gång 93 - 94. New Technology File System är inte nytt längre 😃

Tobbe_490
2018-12-13 11:25
#12

Den här diskussionen går långt över min horisont. Uppenbarligen är ni mycket kunniga om datorer. Men då kanske ni kan ge mig råd hur jag enklast för över allt innehåll på hårddisken till en ny dator. Det gäller alltså alla program (inköpta på nätet ( lösenord kanske inte finns kvar) eller inköpta på CD) alla filer (t.ex. de som finns i Lightroom hur gör man med dom?) alla andra filer (Wordfiler, Excelfiler, bildfiler etc. tror jag nog jag vet hur man gör), e-postadresser i Outlook, e-postmeddelanden, lösenord mm.  För mig är det en mardröm om vissa saker inte skulle fungera i den nya datorn.

[VSK]
2018-12-13 11:39
#13

#12

Är inte så invecklat det här om man nån gång varit med om det så.

Program du köpt på nätet kan du ju alltid kontakta de och be om serienr igen. har du köpt på nätet så finns ju historiken kvar samt mejladressen. Har du köpt på CD så bör serienr vara med skivan. 

Lightroom använder jag inte men förmodar du inte sparar dina bilder på samma lagringsmedia som operativsystem är installerat på. 

Mejl via Outlook  finns ju alltid kvar på MS´s servrar såvida du inte raderar de manuellt. Har inget med din dator att göra alls. Formaterar du och installerar du om så kommer din dator ladda ned alla mejl igen nästa gång du loggar in på din mejl beroende på program du använder. Loggar du in med webbläsaren/app så läser de ju bara det som finns på ditt mejlkonto.

Vet inte riktigt vad du menar med lösenord här.

Det du bör göra är att börja ta backuper på viktiga filer och kanske schemalägga sånt samt hålla mer ordning på dina lösenord. 

Om datorn funkar bra förutom problemet att du inte kan uppdatera så kan du alltid införskaffa en disk och sen gör du alla nödvändiga partitioner större och sen klonar du bara den disk du har nu. 

Har inte hängt med i svängarna gällande kloningsprogrammen eftersom jag aldrig behöver göra det, men antar de flesta kloningsprogram idag inte kräver att partitionerna måste vara lika stora disk till disk. 

En snabb googling på backupprogram. https://download.cnet.com/s/utilities-backup/windows/

Tips: ladda alltid ned från tillverkarens egen sida.

Annons:
Kaj
2018-12-14 13:29
#14

Du kan klona en C disk med ett partions program ex partion magic eller många andra (finns en massa som är gratis).
Med ett sådant program klonas C disken till en annan disk som du då kan sätta in i en ny dator.
Det som ev. kan göra det lite mer krångligt (men inte så mycket) är att den klonade disken inte bara så där kommer kunna boota upp på din nya dator. Detta för att bootinformationen på den disken fortfarande refererar till din gamla dator - disken är ju en klon sektor för sektor.
Dessa partion magic program kan då även på den nya datorn användas för att montera och ändra den disken så den blir bootbar på den nya daorn.
Men det kräver då ev. 2 hårddiskar på den nya datorn.
Den ena är den nya datorns installerade operativsystem. Sedan sätter du in den nya hårddisken i den nya datorn, boota upp datorn och starta partion magic programmet och säg till det att nu konvertera den andra datorns disk till en boot bar disk på denna nya dator.
Sedan ska du kunna boota från den disken alternativt byta plats på den disken till den plats där orginaldisken på den nya datorn satt (C disken)

Ja det är lite pyssel men det går.

[VSK]
2018-12-14 13:41
#15

#14

Vet inte om du pratar med mig eller ts nu.

Zepp
2018-12-14 23:33
#16

Ja altså själv kör jag 8,1 hemma, W7 och W10 på jobbet.. men datorn jag nämnde var inte min utan en arbetskompis.

Och det var överhuvudtaget den struligaste dator jag lagt händerna på.. varvid det tog två veckor att få ordning på den!

och det berodde sannolikt på flera faktorer;

1 Den har alldrig varit ansluten mot internet.

2 Den har alldrig varit uppdaterad what so ever.

3 Förmodligen har inte ens Microsoft tänkt sig att man laddar ner alla uppdateringar, sedan 6 år på en gång!

4 den lade iallafall några varje gång.

5 Till slut fick jag även på 8,1.

6 Då fortsatte den att strula för då kom några hundra fler uppdateringar varav en(1) inte var kompatibel.

7 När jag väl stängt av denna så blev det som vilken annan äldre långsam dator som helst, funkar fint för sin ålder och pris.

8 Men hur vet man vilken utav hundratals som strular?

9 Man går över i manuell mode och tar bara hem 5 uppdateringar åt gången.

10 Strular det ändå så tar man en av de fem var och en för sig tills man hittar strulKBn, den stänger man av!

11 Inte nog med det, när man hittat en KB som strular så Googlar man den och då kan det visa sig att många andra haft liknande problem!

12 Iallafall om den vore livsviktig för datorn/Windows så garanterar jag att MS fixat detta i senare uppdateringar!

13 Jag rekomenderar ingen att uppgradera till ett OS som datorn inte är byggd för, utan då är det som regel bra mycket bättre att köpa en ny dator som är byggd för nyare OS!

14 Frågor på det?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-12-14 23:41
#17

#16

Ingen fråga utan mer ett tips. Nästa gång, avstå.

Zepp
2018-12-15 00:03
#18

Jamen det var ju en utmaning?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-12-15 00:28
#19

#18

Fast nu vet vi ju alla att utmaning är lika med problem 😉

Är osäker när det började fela i Windows 10 men säger build 1803 (jag bara höftar till nu). Råkar du ut för samma slags knas igen så vet du iaf vad du kan kika på.

Zepp
2018-12-15 00:55
#20

Mm, nemas problemas iomed att det inte var min dator, samt att jag micklade på arbetstid!

Dvs den j*vla datorn stod där och laddade ner och körde tillbaka i cirka 8 timmar per dag, dvs min arbetsgivare förlorade ingen direkt tid.

Iallafall om det hade varit min egen dator så ligger Inet bara några minuters bilväg från min arbetsplats!

Kollegan kom in två gånger om dagen för att fråga om det var färdigt, så jag svarade som regel att det tar nog en dag till, till att senare det tar nog några dar till.

Dvs jag lade i själva verket inte särkildt mycket tid på datorn, den gjorde det själv.

Oandrasidan så har jag ett lager av före detta datorer på mitt rum, vissa är reservdelslager, vissa är plockade ihop av andra icke fungerande men som numera funkar, litta jobbigt med olika moderkort men hittar man bara rätt nätverksdrivare så brukar det lösa med den andra hårdvaran.

Såå jag har två XP, hoplockade, två W7 samt en W10 laptop med trasig skärm som jag ställt om till stationär.

Min VD får köpa hur många datorer han vill för mig och om jag fick som jag ville så skulle jag ta hem det andra junket, förutom XPna!

Lite samma som att jag redan tagit hem de gamla servrarna, PC-projektorn, routrar, WIFI och litta annat sådant, som de tänkt slänga.. dvs de bär in det till mig för att slängas.

Iallafall servarnas fläktar väsnas så de lär snart åka ut till tippen, de går lixom inte att ha i en bostad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2018-12-15 01:13
#21

#20

Byt ut fläktarna istället. Har självt haft tornserver med 12 st 5.25" platser och fläktarna var inte att leka med. Öppnade man den avskärmade glasfrontdörren 2-3 cm glipa och startade servern så sögs glasdörren igen till stängt läge. Noctua är det fabrikat jag rekommenderar men skippa 2000 och 3000-serien för det är för industriellt bruk och de låter en del vid full patte men är sjukt vrid i de. Klarar mottryck som en halv orkanvind typ. Flödesfläktar skall du inte ha i en riktig server med massor med prylar i för det är döfött.

Upp till toppen
Annons: