Annons:
Etiketthårdvara
Läst 8027 ggr
Sindri
2018-12-10 01:23

Hur mycket GB drar det att titta via Chromecast?

Någon som vet hur pass bra internet Chromecast kräver? Kanske det är mer "ekonomiskt" att kolla Svtplay eller Netflix via platta och Chromecast än via laptop och hdmi när man har dåligt och dyrt internet?

Annons:
Kaj
2018-12-10 13:36
#1

Ingen skillnad. Alla dessa sätt spelar upp det du vill titta på vöer ditt Internet. Chromecast är bara en annan media spelare än att använda den webbaserade som ex SVTPlay, Netflix och övrigt kräver men de tar alla upp samma datamängd över ditt Internet så klart.

Högupplöst video tar ca 6-12 m/bit per sekund så det kommer allti att dra iväg.

Zepp
2018-12-10 20:22
#2

Har Cromecast, samt ADSL, det funkar bra, dvs cromecasten går själv via min router ut och laddar ner det jag vill kika på/eller rättare sagt vad min mor vill se medans jag surfar vidare på min dator samtidigt som Cromecast spelar upp det min mor vill se på!

XXplay är sällan något problem alls.. ibland så laggar det, men då gör det samma på min dator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2018-12-10 20:38
#3

Mnjaaa, när vi tittar på Netflix resp. SvtPlay via mobilabb. och via laptop, så kan vi tydligt se att 1 timme på Netflix inte drar lika mycket som 1 tim på SvtPlay.

Tittar vi via ett svajigt och svagt internet så funkar plattan bättre än datorn därav undringen om inte platta drar mindre GB.

Zepp
2018-12-10 21:03
#4

Nu så förstår jag ingeting.. vilket inte är ovanligt ioförsig!

Iallafall Cromecasten är pluggad i din tv, min iallafall?

Dvs Cromecasten drar överhuvudtaget inget på dator/platta eller mobil iomed att den själv går via din router och hämtar hem det du vill casta till din TV!

Cromecast drar vad den drar, för att visa det på din TV!

Kikar man samtidigt på platta eller dator/mobil så drar de det de behöver, har lixom inget med Cromecast att göra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2018-12-10 23:23
#5

Ok - jag tar den långa förklaringen.

Jag kan kolla på TV i Spanien med laptop-HDMI-TV. Det drar rätt mycket av mitt mobila internet, och mer av SvtPlay än av Netflix.

Min gamla platta hade en HDMI och när jag använde den drog mobilen mindre GB både på SvtPlay och Netflix. Plus att det gick att kolla på t ex hotell där det var svagt internet.

Min nya platta har inte HDMI, så därför funderar jag på att köpa en Chromecast till TV:n för att kunna titta via plattan. Men min undring är då om Chromecasten drar GB när jag castar, så att jag inte vinner något på att använda plattan istället för laptopen. Om det blir nollsummespel så att säga - i så fall struntar jag i Chromecast.

Kaj
2018-12-11 11:20
#6

Återigen. Chromecasten har inget med hur mycket data som dras när du tittar på NetFlix, SVTPlay, HBO, Youtube eller vad det nu är. Chromecasten är bara en mojäng att visa video strömmarna och inget annat. Trafiken är redan genererad via din router innan den når din Chromecast (som alltså bara visar strömmen och inget annat)

Att det drar olika mycket på NetFlix mot ex SVTPlay har att göra med vilken kvalitet på video strömmen du väljer. Högre upplösning mer data.
Nya video strömamr från leverantörer kan visserligen innehålla video kvalitet för alla typer av upplösning. Detta var inte vanligt förr då fick man själv vid anslutningen välja den kvalitet man ville ha.
Numer så känenr videoströmmen av ifall din uppkoppling tollererar en högre upplösning och levererar då den högsta som du just för tillfället kan ta emot. Har du då flera videoströmmar igång så kan alltså kvaliten gå ner på en eller flera av dessa för att mpstavara din routers kapacitet. Detta kan så klart påverka dataströmmen från NetFlix och Svtplay så det ser ut att dra olika mycket data. Men det har inget med chromecast att göra. Samma kommer ske om du går via en modern webbläsare direkt.

Annons:
Sindri
2018-12-11 14:42
#7

Så min platta kommunicerar direkt till Chromecasten utan att passera wifi?

Kaj
2018-12-11 16:16
#8

#7 det tror jag knappas såvida du inte har ett SIM kort i plattan precis som i din telefon. För då är det SIM kortet och dess abonnemang som används för datatrafiken.

Jag ska försöka förklara så enkelt och otekniskt som möjligt.

All trafik över internet går via någon form av modem/Router (med router menar jag WIFI över allt i texten nedan).
Antingen kan du ha en fast koppling med en router eller så kan du ha en mobil t ex din telefon (kallas då trådlös surfzon).
Routern kan du sedan koppla upp olika enheter emot (din Chromecast, din platta etc). Det spelar ingen roll om det är en fast router hemma eller din telefons trådlösa surfzon som du delar ut som en router. Alla routrar fungerar på samma sätt. De tar emot och sänder data över internet till den operatör du har abonnemang med.
Den trafik som genereras över routern är samma oavsett om det är på din telefons surfzon eller din fasta router - givet att du kör samma webbsidor etc så som Netflix, SVTPlay … samt mäter mot samma film eller TV serie - du kan inte mäta på tiden utan det är mot en specifik film eller serie (video ström) för de drar olika datatrafik beroende på deras inbördes kvalitet.
Alltså Netflix eller SVTPlay drar inte mer eller mindre beroende på vilken router funktion du använder för dom har INGEN aning om vad du använder på din sida där och är även helt ointresserade av det för sin teknik.
Så om en videoström på säg SVTPlay säg drar 1 GB på säg 1 timme (bara ett påhittat tal här) om du surfar över mot din telefon så kommer den även dra 1 GB om du i stället skulle surfa över någon annan router givet att det var samma film, serie eller program du tittade på i de olika enheterna. SVTPlay drar vad den drar i datamängd oavsett och det gäller all annan webb trafik också såsom NetFlix, HBO etc.
Du kan inte jämföra tider såsom en timme utan ett visst program eller en viss tv-serie kan dra mer eller mindre data gentemot en annan även om de har samma längd i tid. Det beror på kvalitén för respektive program du måste mäta.
Normalt tar Full HD mellan 6-12 Mbit/s så du ser det kan vara dubbelt så mycket för samma titt tid. Du måste alltså veta vilken kvalitet (upplösning) som programmen sänds i.

Din Chromecast kopplar du upp mot antingen din mobiltelefon eller din fasta router eller hur din uppkoppling ut mot Internet nu ser ut och den kommer enligt ovan dra precis lika mycket datatrafik som på alla andra sätt.
Precis på samma sätt kan du koppla upp din platta eller annan enhet mot din router så just Chromecast är bara en anna  enhet och har inget med själva datatrafiken att göra.

MEN det kan finnas en skillnad och det var det jag skrev i ett inlägg ovan.
För inte allt för länge sedan när man skulle starta en video ström angav man i uppkopplingen vilken kvalitet man ville ha - ex 640p, 720p eller 1080p.
640p var alltså med mycket mindre kvalitet än 720p som i sin tur har mindre kvalitet än 1080p som är full HD. Det betyder att om man valde 640p så går det åt mindre datamängd än säg 1080p så klart.
Så om du då på din platta väljer att se en viss SVTPlay film och valde 640p eller 720p så skulle den dra mindre trafik om du jämförde med om du kopplade till ex en Chromcast eller annan platta eller vad det nu är och där i stället valde 1080p.
Så var allt lugnt för du kunde då välja att själv bestämma vilken kvalitet du ville ha. Valde du för hög kvalitet och hade för dålig bandbredd från din operatör började filmen hacka och buffra. Det löste man då genom att helt enkelt välja en liten lägre kvalitet - alltså mindre datatrafik - som din databredd klarade av.
Sedan inte allt för länge så har dock de flesta streaming leverantörer såsom SVTPlay, NetFlix, HBO, Amazon … börjat använda sig av en teknik som själv känner av vad din router och din enhet klarar av. Den mäter hela tiden hur mycket trafik du klarar av och korrigerar hela tiden löpande din video ström så att du alltid får högsta möjliga kvalitet som din router och enhet just för tillfället klarar av att ta emot. Detta sker helt transparant för dig. Du kan ena minuten få en 1080p ström medans du andra minuten har en 720p ström pga. av att din router och enhet inte orkade med 1080p strömmen. För att sedan växla tillbaka till en 1080p ström igen när det är möjligt för dig.

Som sagt du märker inget mer än möjligen att kvalitén på videoströmmen alltså kan variera beroende på vad din router och enhet minut för minut orkar ta emot.

Det går fortfarande att  videoströmmen från SVTPlay, NetFlix, HBO … att bestämma att "ge mig inte mer än max 720p eller 640p eller vad du nu vill - som default är de inställda på att ta emot max vad som går".
Detta måste du själv ställa in i SVTPlay, NetFlix, HBO … i så fall och kan göras för varje film, serie eller perogram du vill titta på.

Sindri
2018-12-11 17:20
#9

OK, då blir det nog platta och Chromecast för att slippa sladdar helt enkelt.

Tack!

Zepp
2018-12-12 22:44
#10

Återigen.. Cromcasten som är en fysisk grej som man köper och pluggar in någonstans på sin/eller andras TV, dvs fysiska apparater drar alldrig mer GB ur ens surfkonto/abonemang än om den vore pluggad i ens egen TV hemma!

Fördelen med Chromecast hemma är att man slipper en massa kablar, det abbonemang man har sköter resten, dvs, Cromecast kopplar själv upp sig om du begär det på antingen gratis eller betalkanaler, för att streama TV i första hand men om jag förtått det rätt även på betalkanaler!

Oså kommer vi osökt in på nackdelen med att köpa en Cromecast.. man kan inte titta på  betalkanaler.. man får lixom inget förutom det man betalat för!

Dvs  det är här som jag är motståndare till marknadskrafterna, dvs om man petalat på ena stället, dvs ofta småpengar/engångssummor, så borde man iallafall om man är fattig få tillgång till hela världen/alla kommersiella utbud!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2018-12-13 00:08
#11

Jag är inte intresserad av betalkanaler, vill bara slippa sladdar och kunna använda min platta istället. Köpte en till min dumma smart-TV och nu är det helt plötsligt mycket enklare att se på TV.

Zepp
2018-12-13 00:49
#12

Samma här, dvs de gånger jag kikat på det komersiella utbudet så har jag i princip bara kommit närmare att slänga ut själva TV apparaten!

Dvs det är förmodligen inget fel på det tekniska, men på utbudet, dvs jag vill att man stiftar lagar på sådant, dvs stryp alla kanaler/TV-kanaler med undermåligt utbud.. ofta så är det reklamen som utgör det högkvalitativa i underhållningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2018-12-15 01:21
#13

Nu fattar jag definitivt ingenting! Jag har visserligen Youtube på min korkade smart-tv, men det är enklare med chromecast så jag castade en konsert från Youtube. När jag inte hade tid att kolla längre började jag med att stänga av plattan. Men konserten fortsatte ändå på tv:n. Vad händer? Hur funkar det egentligen? Tv:n är fortfarande inställd på Hdmi, och den bara fortsätter att visa filmer…. Behöver man bara sätta igång chromecasten med en platta eller telefon och sedan spelar den? Helskumt.

Annons:
Zepp
2018-12-16 16:10
#14

Prexis som jag skrev tidigare, dvs du styr din Cromecast via din dator, sen går den via din Router och hämtar hem det du vill titta på i TV, samtidigt kan du fortsätta att blippa på datorn/se på annat på den!

Dvs Cromcasten fortsätter att visa det program du har bestämt att den skall hämta hem och visa på din TV!

Dvs det går inte via din dator, utan Cromcast går självständigt ut och hämtar det program via din Router som du valt att den skall visa.

Iallafall så funkar det som så att på min TV så får jag ta Zappen och skifta inställning från Cromecast till TV, om jag vill stänga ner.

Man kan oxå stänga av TV eller dra ut sladden räkna till hundra, fast de två sista är bara jobbiga.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2018-12-16 21:01
#15

Nej, det gör mig absolut ingenting, blev bara så himla förvånad. Och glad, för det betyder ju att det inte går åt GB dels till plattan/datorn och dels till Chromecasten. Det är alltså inte som en trådlös HDMI. Nu fattar jag lite bättre hur det funkar (tror jag 🤔)

Zepp
2018-12-17 20:31
#16

Cromecast är inget annat än en egen liten minidator.. litta samma som ofta finns i nyare SmartTV.

Grejen är nog mest att smartTV är bökiga att använda, och din dator/platta med Cromcastens gränsnitt är betydligt lättare!

Dvs det går nog lika bra med en DYR smartTV, trådlös mus/trådlöst tangentbord.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2018-12-17 22:39
#17

Min smarta smart-tv har nyss fått tangentbord, funkar jättebra, lite trixigt att använda tv:n bara, svårt att hitta vägen till andra appar än dem Philips installerat. Men jag lär mig med trial-and-error. 😉

Zepp
2018-12-18 21:39
#18

Prexis, dvs jag önskar att jag kunde styra min Smartphone från datorns gränssnitt!

För de har bara lagt in nog med grejer så att man skall använda deras tjänster.

Dvs jag är lika frusterad över min smart-TV, tangentbordet är undanlagt.. PC och V+Cromcaste funkar bättre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: