Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 577 ggr
kaptenhallon
2018-12-14 16:25

Långsam dator pga Win7?

Jag undrar ifall datorns prestanda påverkas av att jag fortfarande har Win7 installerat? Jag tycker ändå jag har rätt så bra komponenter i datorn och tycker den går alldeles för segt för att vara så pass bra eller så… 
Borde jag uppdatera mig till Win10?

Annons:
Zepp
2018-12-14 23:45
#1

Näe, byte till W10 lär knappast göra din dator snabbare, mest troligt tvårt om i värsta fall!

Utan det är mest troligt som så.. iomed att det är en W7, att den börjar bli lite med åren.

Det första som händer då är ofta mentalt, dvs man tycker att det går långsammare, men det är som regel en mental grej!

Nästa grej är då oftast antingen hårdisken och sen oxå värmen.

Dvs om hårdisken är fragmenterad och full med en massa skit så tar den längre tid på sig.. om vi säger, från 10 sekunder till 15, det kan kännas som en livstid.

Sen angående värmen.. W7 antyder iallafall en hyffsat modern dator, då kan värmen orsaka att hårdvaran drar ner på klockfrekvensen, för att hålla främst CPU inom lagom intervall!

Men jag gissar främst på den mentala biten?

Hur som  helst, W7 har några år på nacken, det kanske vore ide att köpa en julklapp till sig själv?

Inte för att W10 är någon höjdare, man vänjer sig iallafall men hårdvaran är om man köper det billigaste minst dubbelt så snabb.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2018-12-17 09:39
#2

W10 är visst snabbare än W7 i många avseenden. Ex uppstarten eftersom man där har nya sätt att ladda in Windows utan att behöva ladda allt från början. Men även det mesta andra har blivit mycket snabbare med W10 jämfört med W7.

men som sagt ovan om din dator är lite till åren så kommer inte ens W10 att göra den supersnabb utan bara marginellt.

vad har du för processro och hur mtycket minne har du samt vad är det för hårddisk du har. Dessa delar är av vikti. Spelar du även spel eller ser mycket på film så är grafikkortet även en faktor.

Zepp
2018-12-18 22:52
#3

Dvs det är väldans sällan som själva OS är den hämmande faktorn och har man en långsam dator så lär det knappast göra skillnad att uppgradera OS!

Iallafall om man har en W7, så lär datorn hur som helst inte vara antik.. men snudd på om man har en budgetvariant!

Hur som helst om man har minst en fyrkärnig och minst 4 GB minne, så är det oftast HDD som har fullt upp framförallt vid uppstart, då kan man byta till en SSD!

Det ger nog mer pang för pengarna än att uppgradera OS?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: