Annons:
Etiketthårdvara
Läst 796 ggr
Zepp
12/15/18, 12:32 AM

Byta disk från HDD till SSD

Som rubriken låter!

Dvs är det någon som gjort detta?

Jodå jag kan Googla och har även kikat på Youtube samt där fått tips om olika mjukvaror för ändamålet!

Grejen är, man skall ju ha något att pyssla med under jul och SSD är ju numera nästan gratis.

Hur som helst, vilken programvara är bäst?

SSDn är mindre än HDDn, dvs jag använder bara bråkdelar av HDDns utrymme.

Har en docka så det är inget problem med cloningen.. med rätt mjukvara (Gratisvara)!

Tips och trix är välkommna.

Iallafall så förefaller det som att jag har 4 partitioner, varav den första måste vara den primära/fysiska, de andra förutom C: bör vara fabrikspartitoner/factory reset/den sista fattar jag inte vad det är!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
12/15/18, 12:47 AM
#1

Paragon har ju program för sånt men vet inte om gratisversionen klarar av allt det du önskar. Bara kika på deras sida. Annars brukar ju de flesta tillverkare av SSD ha nån form av Kloningsprogram.

_Fisken
12/15/18, 10:29 AM
#2

Jag har en SSD på min bärbara gamla Thinkpad och den blir seg som fasiken när den börjar swappa.

[VSK]
12/15/18, 11:30 AM
#3

#2

Finns ju några orsaker till att en SSD kan tappa prestanda men får jag bara en gissning på mig så gissar jag på värmethrottling.

Kaj
12/17/18, 10:01 AM
#4

Tja kloningen fixar ju vilka partitionsprogram som helst. Men om du ska byta på befintlig dator måste du få den nya SSDn att bli primär och där är det pillrigt som jag skrivit om tidigare.
Det är tyvärr inte så enkelt som att först klona HDDn till SSD och sedan byta plats på diskarna så SSD sitter i samma slot som HDDn gjorde tidigare. Den kommer inte att boota upp då. Det krävs lite till för att få den bootbar. Men det finxar bra partionsprogram åt dig.
Men det finns utmärkta Youtube klipp på det och vilka partitionsprogram som är bra.
https://www.youtube.com/watch?v=7H7D1HcfY9o

https://www.google.se/search?q=clone+your+HDD+to+SSD+and+make+it+bootable&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwiRjdjPvKbfAhWFkSwKHc4lBKIQBQgpKAA&biw=1371&bih=724

Zepp
12/18/18, 9:56 PM
#5

Eh, nu när ni ser detta inlägg så surfar jag med/via min nya SSD, nemas problemas!

Iallafall.. och tack Kaj för allt som jag var rädd för men det gick mycket lättare med Minitool!

Dvs jag laddade ner Mintool.. oså av någon underlig anledning fick jag med någon browser/Opera/någon j*vla sökmotor/Cromimum och litta annat!

Hur som helst, sådant där brukar jag vara uppmärksam mot men nu var jag nog inte uppmärksam, skit samma jag avinstalerade all skit inklusive Opera!

Såå.. åter till minitools, funkade perfekt.. dvs jag hade en gammal HDD som jag testade på först.. och först såg det rent ut sagt inte klokt ut så jag gjorde om det tre gånger, funkade hur som helst alla gångerna!

Såå nu har jag tre diskar som jag kan putta i min laptop, varav en är SSD!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
12/18/18, 10:12 PM
#6

Iallafall jag använde detta gratis program, funkar perfekt!

https://www.minitool.com/

Vet inte och det kanske där jag gjorde fel utifall jag hämtat från någon annan site där de bundlat skit?

Minitool funkar iallafall direkt, den nya disken botar direkt, det är logiskt, dvs förvalen är som regel det enkla/bästa, såvida man inte har andra synpunkter på partioner och annat!

Dvs det är nästan så att jag rekomenderar detta till lite mer oerfarna datoranvändare som är kunninga i engelska.. utifall man inte är detta så rekomenderar jag att man överlåter det till familjens 15 åring, svårare än så är det faktiskt inte/var det inte/förutom att avinstalera Opera/Cromium i mitt fall!

Oandrasidan med tanke på hur lätt det var.. det är på gränsen till synd att betala någon datorfírma 500 som du då i stället kunde skänkt till välgrörande ändamål/lättat ditt samvete!

Hur som helst och 299 kronor fattigare, var det värt besväret,  jag kan säga så mycket som så iomed att jag bara köpt en lågpris SSD att uppstarten är litta samma som att tända en lampa, dvs det sker så gott som nästan omedelbart.

Allt annat laggar ungefär som förut, dvs beroende på Internet!

Så nu skall jag bara hitta skruvarna till disk och ramlocket samt skruva dit dem.

Oså iomed att den redan sitter där får jag väl ägna julen åt att titta på TV.. eller via Cromcast på något XX-Play?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: