Annons:
Etikettundersökningar-kluring
Läst 1554 ggr
Vibeka
12/21/18, 1:16 AM

Fel meddelande på webbsida!

Hej! Vad innebär det när man möts av denna text då man vill gå ut på webbsidan badoo, och vad kan jag göra åt det? 

Kommer in på alla andra sidor på nätet… Och kommer inte in varken via chrome eller Microsoft Edge. Har kollat brandväggen och använder inte proxy.

badoo.com avvisade anslutningen.

Testa att

ERR_CONNECTION_REFUSED

Annons:
Kaj
12/21/18, 10:24 AM
#1

Nu vet jag inte vad badoo.com använder för certifikat men jag tror de använder SHA2. Du bör kunna gå in på dina nätverksinställningar och kolla. nätverksinställningar använder webbläsarna Internet Explorer, MS Edge och Chrome (dock inte FireFox som har egna).

skriv inetcpl.cpl i sökrutan och starta den (du kommer känna igen den som den som brukar finnas i Inställningar för Internet Explorer mend et är bara för att IE även använder den. Det är en generell nätverksinställning för Windows)
Gå till fliken Avancerat
Längre ner under säkerhet skall du se till att INTE ha SSL3.0  markerat. Du bör även slå av TLS 1.0 och TLS 1.1
Börja först att slå av SSL om det är ibockat och se ifall du kommer åt Badoo då
Om inte ens det funkar kan du pröva och slå av TLS 1.0 och TLS 1.1 men det bör funka även med dessa påslagna (bäst är att fortsätta och ha dessa påslagna även omn det bara är någon procent av alla webbsidor som fortfarande använder TLS 1.0 och TLS 1.1 - alla har gått över till TLS 1.2 och snart till TLS 1.3

Om inget av ovanstående fungerar så undrar jag om du sitter på jobbet och försöker nå badoo?
Om så kan det vara så att eran IT avdelning ännu inte gått över till de senaste säkerhetskraven vad gäller certifikat vilket i detta fall måste vara SHA2. Om ditt företag fortfarande ger ut SHA1 certifikat så kan du få det fel du beskriver.
Då måste IT avdelningen antingen uppdatera eran certifaktshantering till att ge ut SHA2 (för det kräver nog badoo och de allra flesta webbplatser numer) alternativt göra ett undantag i eran proxy så den går direkt ut mot badoo och inte via proxyn.

Vibeka
12/21/18, 7:49 PM
#2

#1 Tack testade detta nu men det funkar fortfarande inte att gå in på badoo…

Nej jag sitter på en hemdator. Ska tillägga att efter näst sista windows uppdateringen ca 3 veckor sen då uppstod detta problem före dessa gick det fint att gå in på den sidan som alla andra sidor.

Har du fler förslag? ✨

Kaj
12/27/18, 12:32 PM
#3

Beror kanske på din internet leverantör.
Microsoft och alla andra såsom Apple, Google, Amazon mfl har strypt till krypteringsprotokollen så att man inte längre tillåter vissa ex. SHA1 eftersom de är så gamla protokoll såsom 20-30 år gamla. Inte alla förbjuds men lite beroende på hur den sida du vill besöka har implemeterat just dessa protolkoll
Du kan ju pröva att koppla upp dig mot din telefon - givet att det inte är samma leverantör men testa ändå i så fall - enom att sätta den som en hotspot.
Funkar det då så är det nog din internet leverantör.Du kan testa samma genom att koppla upp dig mot en fri WIFI när du är på stan åxå

Vibeka
1/2/19, 12:35 AM
#4

#3  Det går utmärkt att gå in via mobilen men jag tycker det är jobbigt att skriva den vägen därför enklare och syns bättre ;) via datorn. 

Då ska jag kontakta microsoft och höra vad dem säger!

Kaj
1/7/19, 10:04 AM
#5

Det jag menade är att sdu skall koppla upp datorn via mobilens WIFI. Dvs slå på att mobilen skall dela ut sin WIFI (kan heta hotspot, trådlös surfzon etc beroende på vilket märke du har på mobilen). När du slår på den funktionen så får du första gången ange ett namn och ett lösenord.

Därefter slår du på WIFI på din dator och säker efter tillgängliga nätverk. Nu skall din mobil dyka upp med det namn du angav i mobilen ovan. Klicka på den och skriv in ditt lösenord. Därefter skall din dator vara uppkopplad mot internet via din mobil i stället för din vanliga router.

Nu kan du testa och det bör funka. Men kom ihåg att koppla ner dig och sedan koppla in dig på din vanliga router sedan för allt du gör när du är uppkopplad via mobilen drar surfdata på det abonemanget.

Om det funkar när du är uppkopplat på datorn via mobilen som jag tror det kommer göra så ligger felet hos din internetleverantör som inte släpper igenom just denna sida från sitt håll så det är nog dom du då skall ta kontakt med.

Vibeka
1/16/19, 9:39 PM
#6

#5 Nu kanske du tänker vilken blåst …. ;)  Men jag har ju samma WIFI till mobilen som till datorn så då går det väl inte att göra som du rekommenderar eller?!

Annons:
Kaj
1/17/19, 11:39 AM
#7

Så mobilen fu kar alltså mot den webbsidan?

i så fall är det defintivt dina nätverksinställningar på datorn. Du får då labba med SSL, TLS 1, TLS 1.1 och TLS 1.2 i olika kombon för att se om det hoppar igång.

Vibeka
1/24/19, 12:16 PM
#8

#7 Japp det gör den. Okey får testa det då och återkommer… Tack för att Du tar dig tid 🙂

Vibeka
1/24/19, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7 Testat fram och tillbaka nu med det du föreslog men inget funkade. Gjorde en felsökning på nätverket och detta kom upp… Kanske du får mer kött på benen då vad det gäller?

Kaj
1/25/19, 8:33 AM
#10

Ja det är märkligt eftersom felet pekar på att badoo.com inte vill acceptera anslutningar på https (= TLS 1.0, TLS 1.1, TLS 1.2) men det gör den om jag kollar mot den adressen.
badoo.com ansluter på både TLS 1.1 och TLS 1.2. Den väljer den högsta som du har satt. Om du däremot endast har TLS 1.0 eller SSL3 kommer den inte att släppa in dig men du har ju redan satt upp TLS 1.1 och TLS 1.2 så det bör gå igenom.

Då är mitt nästa förslag att du tillfälligt stänger av din brandvägg och se om det är den som spärrar.
Har du Windows kan du slå av brandväggen genom att gå till Inställningar och sedan välja Nätverk och Internet. Där har du sedan en länk till Windows-Brandväggen längst ner.
Här kan du välja att slå av brandväggen för de nätverk du har. Testa sedan men glöm inte att slå på den igen senare.
Har du ett antivirus program från tredjepart installerat så måste du slå av brandväggen även där.

Har du även en router där du har brandvägg påslagen bör du även kunna kolla den men om du har mobilen uppkopplad mot den rotuern via WIFI och kommer åt badoo.com från mobilen så är den itne problemet.

Vibeka
2/3/19, 1:17 PM
#11

#10  Nope funkade inte att göra så heller… varit i kontakt med supporten hos microsoft och lösningen som han gjorde var att använda ett VPN tillägg och då fungerar det att komma ut på den sidan.

Kaj
2/4/19, 9:35 AM
#12

VPN tillägg. Det var skumt för då känns det som om badoo.com har blockat din ip adress av någon anledning. VPN döljer din IP adress och ger ifrån sig en anonym adress.

Nåväl funkar det så är det ju bra men man undrar vilken VPN tjänst Microsoft gav dig. För det första bruakr dessa kosta en månadspeng och för det andra kan dom slöa ner din internetuppkoppling om man inte väljer en VPN tjänst som har snabba servrar.
Fördelen med VPN är ju att du är just annonym.

Zpookey
2/4/19, 1:28 PM
#13

Får du samma problem med Internet Explorer?

Annons:
Vibeka
2/6/19, 2:04 AM
#14

#13 Japp även med Firefox

Vibeka
2/6/19, 2:06 AM
#15

#12 Kaj! Ja precis har skickat frågan till supporten på badoo… inte fått nåt svar på en vecka. 

VPN heter : Touch VPN.

Kaj
2/6/19, 2:36 PM
#16

#15,

ja det är nog bättre och få veta varför Badoo.com har spärrat din ip-adress.
Att köra Touch VPN direkt i Chrome är väl OK för den sätter nog bara upp VPN skyddet i just Chrome och inte för hela din dator. Om den gör det för hela datorn kan du räkna med att få problem med prestandan då detta är en gratis VPN och intge en som garanterar full internet hastighet.

Om du vill se ifall den lägger in Touch VPN på hela din dator efter att du aktiverat den i Chrome gör så här

  1. Skriv inetcpl.cpl i sökrutan för Windows 10 nere till vänster och starta den appen
  2. Gå till fliken Anslutningar
  3. Där ska nu INTE stå någon VPN koppling till Touch VPN över huvudtaget.
    Gör det det så ska du bara aktivera det då du verkligen måste till Badoo.com för ananrs komemr du märka att din surfhastighet kommer att gå ner rejält.
Vibeka
2/10/19, 9:05 PM
#17

#16 Kaj!

Tack för tips kollat nu och det står ingenting där :)

Kaj
2/11/19, 9:25 AM
#18

Kan även rekomendera webbläsaren Opera som har en inbyggd VPN funktion som man kan aktivera.

Vibeka
2/18/19, 12:08 AM
#19

#18 Kaj!

Ok får kanske testa den då för jag skickade ett meddelande till badoo där jag förklarade det hela och skrev oxå att jag kom in på sidan med touch VPN… typ 2 dagar senare kommer jag inte in på det sättet heller! Veird..,,

Zpookey
2/21/19, 11:12 AM
#20

Ser att du har Adblocker….har du testat att inaktivera den för sidan?

Annons:
Vibeka
3/28/19, 10:26 PM
#21

#20  Japp det blir ingen skillnad

Upp till toppen
Annons: