Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 973 ggr
Ary
2019-01-01 19:05

Byta till Windows 7

Mamma har en dator med Windows 10 och kan inte ladda ner drivrutinerna till sin dong så hon kan bara använda den hemma hos mig mot min router OM hon inte köper Windows Pro programmet - det finns ingen plan på att ge dem mer pengar som tack för att de hindrar en från att tanka hem ofarliga program.

Funderar på att gå till en datorreparatör och be att han lägger i Win 7, finns det några ev biverkningar om man gör detta?

Tack på förhand.

Annons:
Sindri
2019-01-01 20:17
#1

Jag har Windows 10 och använder Google Chromecast.

Har hon annars ingen telefon hon kan styra Chromecasten med?

Ary
2019-01-02 16:29
#2

Det är Windows 10 som hindrar från att ladda ner program och drivrutiner, den tillåter bara appar. Hur skulle Chromecast hjälpa? Eller vad är det?

Ary
2019-01-02 16:33
#3

Den dong mamma inte kan använda är den för att koppla upp sig till internet.

Sindri
2019-01-02 23:27
#4

Åh, jag trodde du menade Chromecast - den lilla pucken kallas för dong.
Jag fattar inte riktigt vad det är för dong du menar. Hur har hon internet?

Ary
2019-01-02 23:47
#5

En sådan här, även kallad bredbandsdongel. Mobilt internet av den gamla sorten som inte är trådlös, ansluts till USB port och då tankas drivrutinen ner till datorn. Datorn tar inte emot programmet pga "osäkert program" och hänvisar till att för hennes egen säkerhet går det bara att ladda ner program i form av appar.

Vill man kunna ladda ner vad som helst kan man köpa ett program av dem för typ 500 kr,  windows pro, men det är inte aktuellt.

Sindri
2019-01-03 00:03
#6

Det där vet jag tyvärr ingenting om. Det låter konstigt, jag har laddat ner en del drivrutiner till tillbehör, som inte är appar.
Kan hon inte fråga där hon har köpt dongen? 
Annars får vi hoppas någon på forumet kan - det är mycket som brukar lösa sig.

Jag vet att man kan göra ett virtuellt operativsystem, men vet inte riktigt hur det funkar.

Annons:
Zpookey
2019-01-04 13:26
#7

#5
Det kommer inte att hjälpa med att uppdatera till Windows 10 Pro.
Windows brukar aldrig få dig till att uppgradera till Pro bara för att du ska kunna installera saker. Det är inte så att du använder dig av något 3:e-partsprogram för drivrutiner som försöker att få dig att köpa något?
Sen hade det varit lite lättare om du hade förklarat vad det är för en bredbandsdongel, vem du har som internetleverantör och om det är en stationär eller bärbar dator. Om ni har ett mobilt bredbandsabonnemang så är det bättre att köpa en nyare bredbandsdongel av internetleverantören ifall det behövs. Ni får antagligen mycket bättre hastighet då också. Att gå till en "datorreperatör" och installera Windows 7 lär inte bli bättre….windows 7 säljs inte längre och oavsett så måste du ju betala teknikern. Och det är inte ens säkert att datorn klarar av windows 7.

Ary
2019-01-04 15:24
#8

Det är en laptop och en tele2 dongel. Vad jag vet är det inte en 3dje utan windows…

Zpookey
2019-01-04 21:07
#9

#8 Kontakta Tele2 och be att få en nyare som funkar till Windows 10 istället. Blir billigare och mindre jobb.

Ary
2019-01-04 23:11
#10

Ok tack för hjälpen. 🙂

Kaj
2019-01-07 10:52
#11

Som sagt. Windows varnar dig för att sdet du försker ladda ner inte är en säker drivrutin eller app. Det innebär att den inte är digitalt signerad och då skall Windows spärra dig för din egen säkerhet. Det är en av säkerhetsfunktionerna i Windows och precis som Zpookey nämner spelar det ingen roll om du har Home eller pro varianten av Windows.

Det du skall göra är att se till att få en säker och digitalt signerad drivrutin.  Du skall alltså kontakta Tele2. Det kan ju vara så att just den dongel du har är en gammal variant som inte längre stöds i Windows. Då är det bara att uppgradera till en ny dongel. Finns att köap för några hundralappar som du pluggar in i USB porten. Se bara til att om du köper en ny dongel att du klarar 802.11 ac standarden annars går det långsat att surfa. Står det bara 802.11b/g/n så är det en långsammare. det skall stå 802.11b/g/n/ac och skall stödja BÅDE 2,4 Ghz och 5Ghz.

Ex (du ser max surfhastigheten under specifikationen - priset avgör vilken som är bäst för just dina behov)

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-natverkskort/asus-usb-ac53-nano-tradlost-usb-natverkskort-867-mb-s-p61459#ProductDetailedInformation

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-natverkskort/plexgear-tradlost-usb-natverkskort-433-mb-s-p61345#ProductDetailedInformation

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/natverkskort/tp-link-archer-t2u-ac600-wi-fi-usb-adapter/1005173.8930/

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/natverkskort/linksys-wusb6100m/232187.8930/

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/natverkskort/linksys-wusb6400m/245171.8970/

Zpookey
2019-01-07 13:11
#12

#11
Vad jag förstår så är det en 3G/4G-dongel det handlar om så 802.11ac är ovidkommande i det här fallet. 3G/4G-donglar brukar inte ha trådlöst i sig. Det är USB-donglar för trådlöst som du tänker på. Om det är en relativt ny bärbar dator så finns där med all sannolikhet trådlöst nätverk inbyggt och en USB-dongel är överflödigt.

Upp till toppen
Annons: