Annons:
Etikettövrigt
Läst 684 ggr
Chinesecrestedlover
1/2/19, 12:56 AM

Ljud? Högtalare?

Hej! 

Vet inte riktigt i vilken kategori dessa frågeställningar passar så om det blev fel så får ni gärna flytta den till rätt. 

Jag har en laptop HP. Notebook 15-ay182no.

Sommaren 2017 försvann plötsligt ljudet på datorn https://datorn.ifokus.se/discussions/59576e9ace12c45d82000129-plotsligt-inget-ljud?participating-1  och efter en massa krånglande så lyckades jag ladda ner ett nytt ljudprogram… och har sedan dess ljud på datorn igen, vilket ju såklart är positivt men…det är inte alls lika bra (läs: högt) ljud nu som det var vid datorköpet. 

Jag har problem att höra vad de säger på filmer ibland och skulle vilja kunna höja ljudet mer…men har på högsta volym (överallt på datorn). Kan man koppla in högtalare och skulle det hjälpa (bli högre ljud) eller blir det bara mer "surroundljud"? 

Vad ska man satsa på för högtalare i så fall? Får inte vara för dyrt och behöver egentligen inte vara speciellt avancerade eller så…bara de ger bättre ljud så jag hör vad de säger på filmer och slipper försöka läsa på läpparna, haha. 

Jag har lösa högtalare till en cd-spelare…men antar att dessa inte kan kopplas in till datorn (de har bara som "nakna sladdar" och inte någon slags "propp"  i ändarna att sätta in i datorn? Förlåt för totalt puckad fråga…jag är inte så teknisk, haha. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Sugar Mist
1/2/19, 1:30 AM
#1

Vad är "för dyrt" för dig? 

Vilken högtalare som helst med aux-koppling och/eller bluetooth borde fungera, jag tycker det är smidigast med bluetooth just när det gäller laptop, eftersom sladd-högtalare oftast är jobbiga att konka runt på. 

Jag har en Marshall Acton(Eller om det är stanmore, minns ärligt inte..) och den är superbra. 
Har själva högtalaren skruvad på max så att jag enkelt kan reglera volymen via laptopen, och behöver sällan ha mer 10-15% i volym för att det ska höras riktigt högt. 
Den kan kopplas med både bluetooth och AUX men jag tycker det är så smidigt att koppla med bluetooth eftersom jag oftast ligger i sängen när jag tittar på film. 

Mediamarkt har rea på den just nu också :) https://www.mediamarkt.se/sv/product/_marshall-acton-bt-svart-1291243.html

Annars finns det stationära högtalare som pumpar ut bra ljud också, de är oftast billigare dessutom. 
Finns på alla elektronikaffärer egentligen, det går ofta att "provspela" dom också i fysiska butiker.

-

Chinesecrestedlover
1/2/19, 2:09 AM
#2

#1 Tack för svar :-) Vet inte exakt vad "för dyrt" är 😃 men vill inte gärna spendera massor med pengar på högtalare. De behöver inte vara speciellt flyttbara, jag använder datorn enbart inom hemmets väggar och oftast i soffan. Får gärna vara hyfsat små eftersom jag inte vill att de tar upp en massa plats men ändå fungera till det som de är tänkta såklart. Ska kolla upp länken. Tack.

Cragan
1/2/19, 2:13 AM
#3

https://www.inet.se/produkt/6606379/logitech-z120 borde funka och lägg till https://www.inet.se/produkt/6600098/antlion-audio-usb-adapter eller liknande om du ej har 3.5 utag på din dator eller vill skippa datorns egna ljudkort.

ca 380kr med frakt för dem jag länka till om du går efter bägge

Kaj
1/7/19, 10:35 AM
#4

Har du på din dator gått in i ljudkonfigureringen och tittat om du har ett rött kryss där = problem med ljudkortet/drivrutinen

Först kan du skriva ljud i sökrutan och starta appen ljudinställningar (om du nu har Windows vill säga)

Börja sedan med att klicka på länken ändra ljudinställningar.
Klicka på fliken Uppspelning och se om du har något rött kryss där på din utdata ljudenhet (du kan ha flera sådana om du installerat flera utdataenheter men de interna högtalarna borde vara de som du vill få igång)
Om allt är OK ska du ha en grön bock framför din utdataljudenhet.
Då kan du även klicka på knappen konfigurera och sedan gå igenom den och se om du får bättre ljud.
Om inte det ger något ljud ändå kan du klicka på knappen Egenskaper.
På fliken allmänt skall du se till att det under Aktivering står att enheten är aktiverad.
Under Enhancement fliken kan det vara så att du skall antingen slå av alla dessa eller slå på dem. Testa dig fram och se ifall det gör någon skillnad

Om inget av ovanstående fungerar kan du via ljudinställningar (som ovan) välja länken Ändra volymen för enheter eller appar.

Där kan du sedan se till att din utdataljudenhet är aktiverad. Längst ner har du där även en länk som heter inställningar för appvolym och enhet. Välj den och se till att volymen för systemljud och ev andra apapr som finns där är satt på en så hög nivå som du vill.

Om inget av dessa steg hjälper dig med dina högtalalare så skulle jag gissa på att du har för gamla drivrutiner. Du behöver alltså hämta hem de senaste från din datorleverantör. Det är lite olika hur man gör det men om din dator är hyfsat ny så bör du kunna besöka leverantörens hemsida och se om det finns något uppdateringsprogram där. Nästan alla idag har ett sdant program man kan ladda ner. Sedan kör man det programmet och så tala<r det om vilka saker som måste uppdateras på din dator och det brukar bara vara att bocka för det man vill uppdatera och trycka OK så genomförs uppdartering av drivrutiner och ev programvara.
Du kan ju  åxå ta redan på exa<kt vilket ljudkort du har i datiorn och sedan söka på leverantörens hemsisda efter en nyare drivruitn där. Men som sagt leverantörens uppdateringsprogram är alltid mycket enklare och säkrare att köra.

Pröva denna länk till nya drivrutiner för just din HP laptop. Där har du en ny drivruton för Realtec Audio 6.0.1.8117 Rev.A att hämta hem. Det är en exe fil så du kan ladda hem den och sedan klicka på den och köra direkt så uppdateras din drivrutin till denna version
https://support.hp.com/za-en/drivers/selfservice/hp-15-ay100-notebook-pc/12499456/model/15403470

Du har även en ny version av BIOS där att ladda hem.
Men pröva detta alternativ sist för BIOS är lite känsligare. Men även BIOS kan vara orsaken till att saker inte längre fungerar.

Upp till toppen
Annons: