Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1560 ggr
Sindri
2019-01-02 23:54

Konvertera inspelade tv-program

För några år sedan hade jag något program på min gamla dator som gjorde att man kunde konvertera inspelade program till t ex mpg. 

Nu är jag tittar på hårddisken som tv:n spelar in på så syns inte ens programmen, disken ser helt tom ut. Jag vill verkligen inte göra något olagligt, men det här är en väldigt personlig och känslomässig sak.  Jag är inte intresserad av att sprida något olagligt, skulle gärna gjort det på DVD eller video om det varit möjligt, men det är lite sent nu. Det finns ett program som jag så oerhört gärna skulle vilja ha och även ge till släktingar i utlandet. Jag har möjlighet att spela in det i helgen. Finns det något sätt jag kan fixa en konvertering på?

Jag har en Samsung (ca 6 år gammal)  och tror det går att spela in även på min Philips Ambient, men den är väl också kodad.

Annons:
Sindri
2019-01-04 14:11
#1

Verkligen ingen som gör såna här saker……

Record
2019-01-05 10:38
Sindri
2019-01-05 10:48
#3

Det aktuella programmet är inspelat på min Samsung. Jag har inte testat att spela in på Philips än, men om det går lättare att konvertera kan jag testa det.
Främst gäller det ett program som redan är inspelat.

Eeeh! Sorry TV:n heter Ambilight……😊

https://www.philips.se/c-m-so/tv/p/ambilight

Record
2019-01-05 11:04
#4

De var något lurt än en gång. Ambilight tror jag stämmer bättre, men redan inspelade filmer kan ha passerat bäst före datum. Nästa är kanske i en gråson som du skriver. Kan du inte se hårddiskens filnamn för det inspelade? Vad för operativsystem på den datorn, Linux ? 

Behöver även din Ph tv's typnr och datum, då de skiljer sig i operativsystem. OLED8 har 8K upplösning + Android, tidigare har 4 K.

Sindri
2019-01-05 14:42
#5

I nuläget är det inte Philips det gäller som sagt, utan min Samsung där jag har inspelade program. Har inte spelat in på Philips än, men kommer kanske att göra det i framtiden. Hade det varit lättare på en Philips skulle jag spela tin programmet när det gick på TV häromdagen. Nu är det för sent.

Jag hade ett program nedladdat som spelade in programmet direkt från digitalboxen som jag hade förr. Det gick in i datorn via ett program, och sedan kunde jag konvertera det till mpg via det programmet.

Min tanke var att  koppla datorn till TV:n medan jag spelar upp programmet på TV:n via något program på datorn som sedan kan konvertera.

Jag fattar att det antagligen är olagligt, men det är endast för privat bruk och för att kunna delge släktingar. Finns inget intresse av att visa för någon annan.

Åh, varför har jag inte videobandspelaren kvar???? Videofilmer går ju att digitalisera.

Sindri
2019-01-05 14:58
#6

Hmm…en enklare väg. Spela in på datorn direkt från SVTPlay?

Finns något som heter Videograbber. Skall googla på det.

Annons:
Record
2019-01-05 15:30
#7

Problemet att kopiera från Samsung till din Ph-tv går om jag visste vilken modell det är, Philips har skiftat i början 2018 till Android på sina smart-TV.

Men finns programmet på Svt-play spelar du in det där. men bara i HD-kvalitet.

Sindri
2019-01-05 18:49
#8

Nej, nu blev det missuppfattningar.  🤔Jag har spelat in på Samsung, vill konvertera till mpg eller mp4  för att kunna lagra på och spela upp via datorn.

Record
2019-01-06 09:14
#9

Nu får vi ta det från början #0 . Där får ja uppfattningen att du har spelat in på din 6 år gamla Samsung, med en mycket dålig kvalité på den tiden. den kan inte bli bättre med konvertering. Men ändå Unikt o personligt. Är det så att du använt en BOX för att via den lagra det inspelade, tror ja att du inte har inspelningen kvar, på H-disken ser du inget!

När du sedan säger att du missade att spela in från Svt-play, är det detta du får göra om med din PH-tv i HD-kvalité . Din dator tror ja inte klarar 4 eller8K upplösning av bild.  Har själv samma PH-tv som du har + Sat-kanaler med 4K där det faktiskt syns att bilden är något nytt.

Prova att gå in på Youtube och sök efter 4K-bild, det blir något helt annat än datorns.

Försök att få fram hur stor bildfilen är? Så får vi välja en annan väg. 🤔

Sindri
2019-01-06 13:32
#10

Vi glömmer Philips tills vidare.

1) Jag har inspelade program på en extern hårddisk via min Samsung, inspelat i HD så jättebra kvalitet.

2) Jag vill konvertera dessa till ett format som gör att jag kan se på dator, t ex mpg eller mp4.

(Man kan inte spela in från SvTPlay, bara titta. Jag tror emellertid att jag kan ladda ned från SvTPlay - i så fall är ett problem löst. )

Men fortfarande - har jag inspelade program i mpg eller mp4 så kan jag i fortsättningen se dem på valfri TV via min dator.

Philips kom in i bilden eftersom jag undrade om det var LÄTTARE att konvertera från Philips, i så fall skulle jag spelat in ett program häromdagen på min Philips, men nu är det för sent.

Record
2019-01-06 19:15
#11

Ok, det är LÄTTARE om du använder din TV till att göra allt detta: Anslut en tom USB-hårddisk till ett USB ingång, installera Nätverket,  gå in på SVT-play, eller din Router och hämta de du vill… Genom att trycka på den röda knappen till höger uppe på TV'n fjärr så spelas de du hittat in, med den högsta kvalitén.

Vidare kan du googla på vad Miracast, CVBS, YpBpr kan göra, kanske spela musik på ett insatt USB-minne. Hämta bruksanvisningen till TV´n den är riktigt bra.

Använd inte din H-disk med program, då ja inte vet allt om just din TV, ja frågat efter.

Sindri
2019-01-07 10:35
#12

Ja, jag har en smart-tv (som jag tycker är dum) har spelat in massor från TV:n på externa hårddiskar, men  TV:n krypterar allt och det går bara att spela upp på just den TV:n. Det är mitt problem. 

I övrigt så castar jag till TV:n via mobil eller platta, det funkar bäst. Den Samsung vi har kan inte funka ihop med tangentbord som vår Ambilight.

Kaj
2019-01-07 11:16
#13

Om du har pluggat in en hårddisk eller USB sticka i TVn och låter den spela in där så är det så att din Samsung TV formaterar om den till ett eget format som inte Windows kan läsa. Därav är disken tom. Formatet är EXT4 (en variant av det) och datat krypteras även)
Det är för att Sasung inte vill att man skall ta med sig inspelade program och ex enkelt kunna lägga ut dem på torrent siter etc. Alla andra TV märken gör samma sak.

Det finns en del som säger att de hittat metoder att grabba och dekryptera filerna så man får ut dem i TS-filer som då kan användas av konvertingeringsprogram och göra vanliga video filer av.
Du får söka på grab samsung tv recorded videos eller rip samsung tv recorded videos och se ifall du hittar någon lösning

Om du kan grabba filerna från disken kan du använda gratisprogrammet HandBreake för att konvertera filen till valfritt format. Det finns färdiga mallar/templates man kan använda så slipper men en massa manuella konfigureringar
https://handbrake.fr/

Ett annat gratis program för att konvertera till olika video format är X Media Recode. Det är relativt likt HandBreake och bygger på samma källkod i botten men XMedia Recode ger dig ännu mer parametrar att konfigurera video filerna till men kräver då även lite mer kunskap om vad de betyder. Det finns färdiga mallar/templates man kan använda så slipper men en massa manuella konfigureringar
https://www.xmedia-recode.de/en/download.html

Annons:
Sindri
2019-01-07 13:28
#14

Tack, det där låter mer som det jag är ute efter.

Har som jag skrev lyckats konvertera filer från den gamla TV:n som gick via digitalboxen, så jag vet ju att har gått.

Upp till toppen
Annons: