Annons:
Etikettwindows
Läst 921 ggr
Sollar
1/9/19, 6:48 PM

Akut hjälp datorn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny tråd i förhoppningen att någon kan svara snabbt.

Annons:
Sollar
1/9/19, 6:50 PM
#1

Min andra tråd heter "min dator, hjälp". Har satt på datorn och tryckt på esc så denna bild kom upp efter tips, men vilket alternativ väljer jag nu?

Tant Grön
1/9/19, 7:02 PM
#2

F11 System recovery är väl systemåterställning, om det är det du vill göra. Men bättre du väntar till någon som kan bättre än jag svarar.

Sollar
1/9/19, 7:06 PM
#3

Tack. I min andra tråd fick jag rådet att välja safe mode, men det alternativet finns inte. Så nu sitter jag här med detta på skärmen och är rädd att det går helt åt skogen om jag inte gör något utan bara låter den stå såhär.

Sollar
1/9/19, 7:09 PM
#4

Alltså min dator har inte gått att stänga på på över en vecka. När jag trycker på on står det HP och under är det en ring av prickar som snurrar. Men sen kommer den inte längre. Så nu har jag följt rådet i hopp om att få igång den och rädda bilder mm. Men jag vet inte vad jag ska välja här?

Tant Grön
1/9/19, 7:13 PM
#5

Tror det är bättre om du väntar tills någon som kan det här svarar. Om det varit min gamla dator så skulle jag kört på med F11. Har du ingen du kan ringa som kan det här?

Sollar
1/9/19, 7:18 PM
#6

Dom svarar inte. Men ska jag låta datorn stå såhär? Får lite panik av detta.

Annons:
JonasDuregard
1/9/19, 7:31 PM
#7

F11 sedan "Troubleshoot" om du vill starta i felsäkert läge.

Pedagogisk video:

http://www.supportvideos.ext.hp.com/detail/video/3857801066001/how-to-enter-safe-mode-before-windows-10-or-8-boots

Ett alternativ om du vill rädda hårddiskens innehåll är att plocka ut den och koppla den till en annan dator. Man kan göra det själv om man är lite händig (ok, rätt mycket händig) eller så kan en datorreparatör göra det mot ersättning.

Sollar
1/9/19, 7:34 PM
#8

Tack. Det stod please wait när jag tryckte på f11 och sen blev skärmen svart igen. Har den misslyckats då?

Sollar
1/9/19, 7:38 PM
#9

#7 Efter att ha sett videon gissar jag att det inte fungerade tyvärr.

JonasDuregard
1/9/19, 10:11 PM
#10

Det är nog inte vad du vill höra, men mycket tyder på ett mekaniskt fel med hårddisken. Om det är problemet så är det endera svindyrt eller i värsta fall omöjligt att extrahera filerna på den.

JonasDuregard
1/9/19, 10:16 PM
#11

Nästa steg är nog att öppna datorn och plocka ur hårddisken, och försöka koppla i den som en extern hårddisk i en annan dator. Det är olika svårt på olika modeller, men inget de flesta hemanvändare är helt bekväma med, och det krävs särskild (men ganska billig) hårdvara för att på ett smidigt sätt koppla in den i en annan dator. 

Har du en datorreparatör i närheten kan du ringa dem och fråga vad det kostar att försöka kopiera ut filer från en laptop-hårddisk.

Sollar
1/10/19, 1:04 AM
#12

#10 #11 Jag hade faktiskt slutat hoppas på att få igång datorn innan jag skapade dessa trådar om den, då väcktes det tillfälligt. Det är surt att mista allt på den, men jag har iaf lärt mig att jag inte får skjuta upp att spara allt på usb-minnen i framtiden.

Tack för hjälpen. Du har inget tips på ny dator? Är lite efter i tekniken så det jag vet är att jag behöver en bärbar, 17,nånting tum (glömmer alltid), används till att vara på sociala medier, tidningar, titta på film och spela spel från zylom. Jag kan inte ha Windows 10 heller för spelen funkar inte då, är det möjligt?

JonasDuregard
1/10/19, 7:27 AM
#13

Bestäm en prisklass. Sedan tar du något affären har på erbjudande i den prisklassen, det brukar bli bra. Går du till en fysisk butik kan du få hjälp att välja (med varierande kompetens ska medges). 

17 tum är ju inte jättevanligt. Här är en lista: 
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s390749961

Här är en lista på de utan W10 (enligt spec. jag är inte säker på att det stämmer):*
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s390750290&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s390750448

De billigaste verkar ligga strax över 4000. 8 GB ram skadar nog inte, men det blir ganska mycket dyrare om du ska undvika W10. 

Angående Windows 10, är du säker på att spelen du spelar fortfarande inte fungerar på W10? Om det är spel som aktivt utvecklas kommer de nog erbjuda stöd för W10 så snabbt som möjligt.

Annons:
Kaj
1/10/19, 8:59 AM
#14

Japp, tyvärr. Om du inte ens kunde få igång den på System Recovery så är det troligen ett hårdvarufel mest troligt disken. Men för all del det kan vara CPUn eller moderkortet oxå men som sagt mest troligt disken.

Du skulle ju kunna pröva en system diagnostic (F2) och se om det går att köra. Om det går borde du få ut information om vad som är fel.
Går det inte ens att starta system recovery så är det tyvärr säkert hårdvaruproblem där du måste byta ut ehal disken eller så.

Kaj
1/10/19, 9:08 AM
#15

Vill du försöka rädda något data ur den eventuellt trasiga disken kan du som Jonas nämnt ovan plugga in den i en annan dator. Det kan verka lite knepigt men om du köper en USB docka blir det enklare.
Då tar du bara ut disken ur din bärbara dator, sätter in den i USB dockan och sätter in den i USB uttaget i en annan dator. Då skall den dyka upp som en vanlig disk i utforskaren (om disken nu går att läsa överhuvudtaget - annars se mitt förslag lite längre ner.
Det du bör kolla är om din disk i den bärbara datorn är en 2,5 eller 3,5 SATA disk  så den är kompatibel med USB dockan (se nedan) vilket jag är nästan helt säker på att det är såvida du inte har en SSD m2 disk. En sådan disk är egentligen bara ett kretskort som sitter i datorn. Men troligen har du en 2,5 tums SATA disk i din bärbara dator. Bara att kolla specen för datorn.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/andersson-hdd-2.2/207749.8961/

Om disken överhuvudtaget inte går att läsa alls kan du behöva ett program för att läsa filer från trasiga diskar. Ett gratis sådant verktyg är Recuva från Piriform (gratis versionen räcker mer än väl för dig)
https://www.ccleaner.com/recuva/download

Är disken mycket trasig är det inte ens säkert att Recuva kan läsa den men oftast kan Recuva åtminstonde läsa det mesta av filerna så att du kan kopiera dom till en annan disk på din dator och på så sätt rädda undan det viktigaste.

Sollar
1/10/19, 8:10 PM
#16

#13 Tack, jag åker till elgiganten och mediamarkt imorgon så får jag se vad de säger. Ja det är väl lite nervöst för förra gången gick det inte så bra när de hjälpte mig, tog en månad innan jag fick åka in med datorn då det inte gick att ha internet med sladd och sen dess har det varit problem.

Ja spelen fungerar tyvärr inte, har haft Windows 10 innan men fick bort det eftersom det inte gick, men jag gick in och tittade nu och det står på zylom att spelen inte kan/kommer att fixas.😕

Sollar
1/10/19, 8:13 PM
#17

#14 #15 Tack, jag tror att jag får se det som förlorat, men jag ska försöka en gång med f2 som du säger, (när jag känner att jag kan ta fram den igen utan att slänga ut den från balkongen.)

Sollar
1/10/19, 8:13 PM
#18

Uppskattar er hjälp.🌺

Upp till toppen
Annons: