Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1228 ggr
-hanna-
1/10/19, 9:37 AM

Skorrande ljud - dator

Jag köpte en ny stationär  dator i mellandagarna, denna:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/LE90GB008BMW/lenovo-ideacentre-510s-stationar-dator

Funkar bra i stort, men det är en sak jag funderar på.

Om jag har en sändning i gång på datorn, från tex play, youtube osv och samtidigt vill ha ett par andra flikar igång så blir det ett skorrande ljud varje gång jag laddar en ny sida. Ljudet liksom släpar efter och skorrar i ett par sekunder och det blir svårt att höra vad som sägs i klippen.

Startar jag om datorn en eller flera gånger så KAN störningen sedan vara borta, men så nästa dag när jag igen vill höra på någon sändning och samtidigt kollar övriga sidor så är skorrandet tillbaka varje gång en ny sida laddas.

Jag tyckte jag beskrev för försäljaren vad för behov jag hade med en dator och denna blev jag rekommenderad så lite besviken är jag över detta.

Är detta fenomen något ni känner igen?

Annons:
Cragan
1/10/19, 9:54 AM
#1

kommer ljudet från högtalarna eller från datorn?
är det från datorn så skulle jag gissa på att någon kabel ligger emot en fläkt i datorn 
från högtalarna så har jag inte en blekaste vad som kan vara fel 
men skulle nyttja garantin för att få felet åtgärdat (fixa kabel dragning är visserligen lätt men i bland kan man inte öppna upp chassit tillräckligt för att kunna fixa med kabeldragning utan att förstöra garanti plomberingarna

-hanna-
1/10/19, 10:07 AM
#2

Inget missljud inifrån datorlådan. Skrapet hörs i högtalarna men jag har provat med ett par andra högtalare som jag vet är bra och det blir likadant där vid varje gång en ny sida laddas. Det låter ungefär som att det blir en typ av störning när man öppnar ett nytt fönster. Har även testat olika webbläsare.

Det konstiga är att störningen i ljudet nu igen har försvunnit när jag startade om datorn en gång till, så det är ju inte konstant men det tycks återkomma som sagt.

JonasDuregard
1/10/19, 10:26 AM
#3

Skumt. Kan vara lite vad som helst. Dåliga drivrutiner eller en bugg i webbläsaren ligger nära till hands. Hårdvarufel kan inte uteslutas. 

Gäller det bara ljud från filmer du streamar i webbläsaren? Nästa gång problemet uppstår, prova att spela ett ljud i något annat program och se om problemet uppstår där med. Testa annars att byta webbläsare och se om problemet kvarstår.

-hanna-
1/10/19, 10:36 AM
#4

#3. Har testat olika webbläsare. Har även lyssnat på soundcloud där det bara är ljud utan bild och det blir samma skorrande/störning.

Ska testa att ladda hem ett poddavsnitt för att spela upp det från hårddisken och därmed inte använda någon webbläsare.  Ska testa detta nästa gång störningen visar sig.

Cragan
1/10/19, 11:42 AM
#5

skulle gissa på att något i ljudkorts delen har temp problem  hade det varit kontakterna har jag svårt o se att missljudet kommer o går.
kan även vara någon ljud codec som strular försökte hitta vilken den skall använda sig av o det var då inte lätt att hitta någon info mer än realtek audio codec.

men såg att den har headset kontakt i fronten testa o koppla in en högtalare där när ljudet strular o se om det blir bättre då kan det nog vara 3i1 kontakten där bak som strular trotts allt (garanti ärende men det skulle jag säga om alla problem som inte åtgärdas av en mjukvaru uppdatering)

Kaj
1/10/19, 11:58 AM
#6

Jag skulle åxå gissa på problem med ljudkortet. Lenovo är kända för att ha många problem med sina datorer. Jag skulle själv aldrig köpa en Lenovo privat.
Pröva och se om du får samma fel om du pluggar in ett par hörlurar

Gå tillbaka till återförsäljaren och be dom laga/byta din dator.

Annons:
Kaj
1/10/19, 12:00 PM
#7

Viist det kan vara bra att föst prövaa att uppdatera drivrutinerna för ljudkortet för Lenovo har som sagt identifierat problem (i vanlig ordning höll jag på att säga)

just det där med att disalba ehnacements i ljudinställningarna kan många gånger lösa sådana problem så det kan du ju börja med att pröva - jag slår alltid av dessa själv

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht501860

-hanna-
1/10/19, 12:41 PM
#8

Tack alla som bidragit med råd.

Det fanns en nyare drivrutin till ljudkortet. Tog hem den och just nu har jag inte någon störning i ljudet peppar peppar…  Håller tummarna att det är löst nu. Det lär ju visa sig.

Upp till toppen
Annons: