Annons:
Etikettövrigt
Läst 607 ggr
strobii
1/17/19, 5:49 PM

lösenord

är det nån som vet hur man blir av med kravet på lösenord till datorn?? 
jag har försökt med detta: 

Har även du tröttnat på att skriva in lösenord i Windows så fort datorn startar kan du pröva detta:

  • Tryck på Windows-tangenten + R.

  • Skriv netplwiz och klicka på OK.

  • Ta bort bocken vid Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn.. Klicka på Verkställ.

  • Skriv in lösenordet två gånger.

  • Klicka på OK och på OK igen.

Nu kommer datorn att starta utan krav på lösenord.

men "skärmsläckaren" med lösenordsrutan dyker fortfarande upp. har självklart startat om datorn.

Annons:
Kaj
1/18/19, 9:51 AM
#1

Tja skärmsläckarten kan du ju stänga av.

Men är du helt säker på att du vill ta bort lösenords kravet?
 Det är ju som att lämna ytterdörren inte bara olåst utan öppen på vid gavel. Det är det ju knappast någon som gör idag.

Tänk på att om du tar bort lösenordskravet så är din dator exponerad även då du är ute på Internet för olika hackare. Har du inte koll på vad du gör, konfigurerat din brandvägg och ditt antivirus korrekt så lever du absolut farligt.
Hackare idag ligger och söker alla nätverk och ip-adresser efter datorer som svarar på vissa kommandon och om din dator svarar på dessa (om du inte blockat det i din brandvägg) så kan dom sedan utan vidare gå in på din dator och göra i pricnip vad som helst precis som om dom vore du själv.

Jag avråder skarpt från detta. Att inte orka slå in lösenordet en gång då man startar upp datorn tycker jag verkar väl lat så ta detta i förhållande till hur pass utsatt du är för intrång du verkligen kommer bli då..

Och sist kör ALDRIG ALDRIG ALDRIG med ett administratörskonto. Skapa bara ett vanligt avnändarkonto och ha bara adminsitratörskontot kvar för administrativa uppgifter och skydda absolut detta med ett starkt lösenord.

strobii
1/18/19, 2:23 PM
#2

fast det är ju inte bara när jag startar datorn som jag behöver slå in lösenordet utan varenda gång datorn gått ner i viloläge.. tvivlar starkt på att alla hackare kommer åt mig bara för att jag väljer att inte behöva skriva i lösenordet varenda gång. virusskydd och brandvägg har jag redan såklart koll på.

Kaj
1/21/19, 9:47 AM
#3

Ja om det bara är vid just viloläge är det något säkrare men jag skulle aldrig välja att ta bort det ändå. Hellre då att öka tiden för då den skall gå i Viloläge.

Men om du vill ändra på detta så gå in på kontrollpanelen och välj Energialternativ
Till väsnter har du sedan val för vad som skall hända med strömbrytarna, då locket stängs, Ange när skrämen stängs av etc (olika val beroende på vilken datortyp du har ex laptop eller stionär).
Efter att du valt någon av alternativen kan du även välja att gå in på Avancerade inställningar på respektive för att få en mer detaljerad kontroll av varje liten del såsom skärm, disk, usb olika program etc.
Du kan även skapa ett helt eget energisparschema med dina preferenser utan att ändra något i de inbyggda.

Vill du helt slå av uppmaning om lösenord från Viloläget gör du så här
Gå till inställningar och välj Konton
I vänster har du ett val som heter Inloggningsalternativ
Där kan du sedan ange om du behöver ange lösenord vid vid ex strömsparläge/viloläge

Upp till toppen
Annons: