Annons:
Etikettinternet
Läst 659 ggr
Randomel93
1/18/19, 11:55 AM

Meddela när wifi nere

Kanske helt fel grupp men jag testar. Vore tacksam för hjälp. Jag har en propp som går när det är kallt som är kopplat till värmen och wifi (bl a) och hyresvärden jobbar på det. Men vad jag behöver är något sätt att bli meddelad när den går, kanske om något är kopplat till wifi som kan meddela när wifi är nere? Jag har köldkänsliga djur hemma och kan inte riskera att vara borta en hel arbetsdag om värmen slår av.

Annons:
Jalking
1/18/19, 12:07 PM
#1

Det är inte riktigt det du frågar efter, men i din situation skulle jag ha skaffat ett enkelt löst elelement och ställa vid djuren, koppla in det på en annan säkring än ordinarie värme och ställa termostaten så lågt att det bara värmer om ordinarie värmen inte funkar.
Annars har jag på jobbet termometrar som att jag kan kolla från mobilen  eller hemifrån i datorn, men det kräver fungerande wifi. Det är heller ingen billig lösning. Det finns också termometrar som larmar via mobiltelefonnätet, men då ska du ha ett speciellt abonnemang. Kontantkort fungerar ett tag, ända tills operatör skickar nåt sms till numret, då låser det sig.

Randomel93
1/18/19, 12:13 PM
#2

Men då bör en sån termometer tekniskt sett tala om för mig att wifi är nere om jag inte kan se temperatur, det får jag leta efter, tack!

Jalking
1/18/19, 12:32 PM
#3

Jag beställde från Metix

Men som du själv verkar vara inne på så är nog den enklaste och billigast lösningen att se om ditt wifi är igång. Det finns antagligen bra lösningar för det, men jag är okunnig på sånt.

Kaj
1/18/19, 1:57 PM
#4

Det är fnog något sådant här du är efter
https://www.netonnet.se/Content/Info/smart-home?gclid=EAIaIQobChMIma-PmK_33wIVBqqaCh3Eawz7EAAYASAAEgLMtfD_BwE

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/smarta-hem/hemautomatisering/telldus-start-up-kit-monitor/237747.9436/
Förrutom att du kan kontrollera en massa saker som brand, fönster, om spisen är påslagen etc kan du även se om ditt WIFI har gått ner. Detta för att du koppar dessa produkter till din router och sedan kommer du åt styrning och funktioner via ett webbgränssnitt från var som helst i världen. Kommer du inte åt webbgränssnittet så lär routern vara nere dvs troligen i ditt fall har du ett strömavbrott.

JonasDuregard
1/18/19, 2:23 PM
#5

#0 Har du en mobil liggandes kan du ju köra någon app på den som rapporterar om den är online, till exempel en "hitta-mobilen"-app eller någon meddelandeklient (det första är nog bättre).

Record
1/20/19, 10:10 AM
#6

#5

De får du utveckla lite till, Hur startar detta system med värme till djuren.

Ja har en GSM9040 i ett av mina hus för att övervaka och starta värmen innan jag kommer dit. Den har en tendens att låsa sig. Kanske kan det vara SMS från operatör.

Annons:
Randomel93
1/20/19, 12:25 PM
#7

Jag behöver inget sätt att starta värme till djuren, bara ett sätt att veta om strömmen går när jag inte är hemma

Record
1/20/19, 2:37 PM
#8

#7  Lite OT

Det får du med GSM9040, dels när det är strömavbrott och en mer osäker sak, Operatören har skickat SMS. Inte heller funkar det med en mobil och dess laddning, då den inte svarar på uppringning. Min oro är att behöva åka 15 mil för att konstatera orsak. Vissa elföreningar kan skicka SMS till din telefon och tala om att platsen har avbrott, men det hjälper inte dig heller.

JonasDuregard
1/20/19, 7:46 PM
#9

#7 Ha en billig android smartphone liggandes (laddande), inloggad på ett Google-konto via wifi. Då kan du spåra den här från en annan dator/telefon: 

https://www.google.com/android/find

Går det inte att uppdatera betyder det endera att nätverket är nere eller att något annat tekniskt fel inträffat.

Upp till toppen
Annons: