11. Fildelning

Hjälp med bestridning

2019-01-26 22:26 #0 av: ivanhoe81

Jag har fått ett brev med förlikning på 4500kr om en film som fildelats i mitt nätverk men det är bara några problem
1 jag hade inte datorn igång under hela sommaren pga värmen
2 jag är ensamstående så ingen annan kan ha satt igång datorn

Jag är säker på att någon har hackat mitt wifi men hur bevisar jag det, de på telia vill inte hjälpa eller verkar inte kunna något alls

Anmäl
2019-01-27 02:12 #1 av: Dioramabyggare

#0: kanske du känner någon datorkunnig som kan hjälpa dig hitta bevis för att någon har hackat din dator? Jag själv kan inget sådant, men det finns kanske någon sorts "logg" i din dator, där det syns vad som hänt?

Vem eller vilka står som avsändare av brevet? Är det ett företag kanske Konsumentverket känner till det företaget?

Mitt tips är att du skriftligen meddelar avsändaren att du bestrider kostnaden/fakturan,  exempelvis med motiveringen "genom att jag inte beställt tjänsten bestrider jag fakturan", och att du i någon form sparar all kommunikation med de du kontaktar i ärendet, och att du inte gör några som helst överenskommelser med företaget via eventuella telefonsamtal.

Anmäl
2019-01-27 02:42 #2 av: ivanhoe81

Njord dansk advokatfirma är det som är avsändaren
Jag vet att jag inte har fildelat vid den perioden pga att det var så varmt i sommras så att min dator var avstängd mellan slutet av maj till det blev svalare i slutet av september men min wifi som har lösenord har varit igång

Det är wifin som måste ha varit hackad och det är ju modemet från telia

Anmäl
2019-01-27 04:18 #3 av: Dioramabyggare

Ok.

Går det att manuellt stänga av wifi-n så att det inte går att hacka den i fortsättningen?

Anmäl
2019-01-27 04:33 #4 av: ivanhoe81

Jag har precis lärt mig hur det går att göra det

Anmäl
2019-01-27 13:58 #5 av: Kameratrollet

Jag rekommenderar läsning här angående bluffakturan.

Anmäl
2019-01-27 21:34 #6 av: JonasDuregard

#0 En möjlighet är så klart att någon annan använt din Wifi. En annan möjlighet är att ingen har fildelat någonting och de som påstår det endera är inkompetenta eller bedrägliga. I min bedömning verkar de möjligheterna ungefär lika sannolika. 

Det du definitivt inte ska göra är att betala. Det du bör göra är nog som du antyder, att bestrida fakturan. Kontakta firman, uttryck dig kort och tydligt i stil med:

"Stockholm 27 Januari 2019

Härmed bestrider jag kravet i ärende x-x-x i dess helhet då jag inte sett eller försökt se filmen vid den angivna tidpunkten.

Med vänliga hälsningar,
X
"

Svara inte på några frågor de ställer. Ge dem ingen information om ditt nätverk eller ditt hushåll. Om du vill kan du kräva att de raderar alla personuppgifter de lagrat om dig, inklusive din IP-address. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2019-01-27 21:40 #7 av: JonasDuregard

#1 "kanske du känner någon datorkunnig som kan hjälpa dig hitta bevis för att någon har hackat din dator?"

Det är inte någon bra idé. Det här är inte en juridisk process, och i den mån det överhuvudtaget finns en bevisbörda ligger den hos de som utfärdat fakturan. 

Den enda informationen man ska förmedla är:

1. Du tänker inte betala. 

2. Du har inte laddat ner eller delat någon film. 

Allt man ger dem utöver det är bara ammunition de kan använda mot dig. Räkna inte med att de här personerna är intresserade av ifall du är skyldig eller inte, bara av ifall de kan få dig att betala. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.